Tulevaisuuden suunnittelua
Olen 44-vuotias naimisissa oleva nainen. Olen sairastanut kaksi psykoosia, ensimmäisen 2005 ja toisen 2009. Olen terveydenhuoltoalalla. Nyt kuitenkin on sairaslomaa viime joulukuusta ensi heinäkuun loppuun. Olin tammikuussa kelan lähettämänä työkyvyn arvioinnissa ja terveydentilan määrityksessä. Siellä minulle suositeltiin alan vaihtoa ja ammatillista kuntoutusta. Pitkän miettimisen jälkeen keksin uuden alan, jota voisin alkaa opiskelemaan. Minua kiinnostaisi Suomen kielen ja kirjallisuuden opinnot yliopistossa.
Tällä hetkellä voimavarat ovat sillä mallilla, etten vielä kykene opiskelemaan. Nyt pitäisi vain kuntoutua. Välillä usko meinaa loppua, että kuntoudunko vai en. Selviydyn päivittäisistä toimista jotenkuten, enkä jaksa oikeen mitään ylimääräistä. Lääkitystäni on tehostettu, jolla pyritään kuntoutumiseen. Kuitenkin joka päivä pyrin käymään lenkillä, jotta edes fyysinen kunto kohenisi. Jos se sitten vaikuttaisi myönteisesti psyykeenkin.
Opinnot olen suunnitellut aloittavani Avoimen yliopiston kautta. Avoimen väylän kautta voi pyrkiä varsinaiseksi yliopisto-opiskelijaksi. Ainut, mikä vaivaa, kuinkahan jaksan? Onko mitään, mitä voisin tehdä, että toimintakykyni palautuisi?