traumat menneisyydessä
Mun on nyt pakko puhua Teille, koska ei ole ketään muutakaan, enkä halua kuormittaa läheisiäni.
Mun elämä on ollut todella traumaattinen, ja nyt sen uskallan sanoa ensimmäisen kerran ääneen. Tänään.
Olen lapsesta saakka kärsinyt ahdistuksesta ja stressannut hirveästi. Ja pelännyt.
Lapsuus oli hirveän turvaton. Äitini sai minut nuorena ja kotipaikat ja äidin poikaystävät vaihtuivat tiheään. Viikonloput vietin mummolassa jossa minun oli turvallista olla, tai ainakin tuntui siltä. Jo nuoruudessani isoisääni syytettiin minun hyväksikäytöstäni, jota en ite muista ainakaan tapahtuneen. Kärsin tästä jo hirvittävästi lapsena vaikka en oikein tapausta ymmärtänytkään. Olihan isoisäni minulle läheisin ihminen koko maailmassa ja luotin häneen.
Minusta tuli alkoholisti parikymppisenä. Join niin paljon kun käsiini sain. Tästä seurasi parisuhteen kariutuminen, asunnon menetys ja eristäytyminen. Dokasin yksin.
Olin katkaisuhoidossa toistakymmentä kertaa. Tämä oli hirvittävä häpeä itselleni.
En kehdannut tavata ystäviäni jotka vilpittömästi olivat huolissaan minusta. Tuohon aikaan syytin äitiäni ja turvatonta lapsuuttani kaikesta. Sairastuin dokaamisesta hyvin vakavasti ja olin kuolla. Paranin kuitenkin ihmeen kaupalla ja minulle ei jäänyt pysyviä vaurioita.
Pari vuotta sitten kuitenkin raitistuin. Elämä alkoi taas täydellä teholla, oli työ ja koulupaikka. Uusi koti.Kavereita ja saatoin unohtaa ikävät asiat. Ihmettin vain miksi ihmeessä en pääse eroon somaattisista vaivoistani. Olen niin kauan kuin muistan ollut herkästi masentuvaa tyyppiä, saanut hirveitä ahdistuskohtauksia, itsetuntoni on huono ja motivaation puute vaivaa usein. En pysty keskittymään ja teen elämästäni vaikeampaa kuin se onkaan. Välillä seuraava työpäivä on tuntunut ylitsepääsemättömältä. Täpötäydessä junassa pelkään saavani paniikkikohtauksen ja olo on karmea. Tapanani on myös eristäytyä ja vaipua itsesääliin. Inhoan noita piirteitä itsessäni koska toisaalta koen olevani sosiaalinen ja mitään pelkäämätön nuori nainen, joka pystyy mihin vaan jos haluaa.
Tällähetkellä tuntuu etten pääse eteenpäin jos en saa apua ja pääse puhumaan näistä asioista. Haluan päästä eroon stressaamisestani ja tietää miksi oloni on näin tukala. Minun on vaikea solmia läheistä parisuhdetta jota taas kaipaan ihan hirveästi.
Eniten kiinnostaa tällähetkellä tapahtuiko sittenkin jotain varhaislapsuudessani, mikä toisaalta selittäisi hirveästi käyttäytymistäni…