Traumat ja niistä pääseminen
Usein kuulee sanottavan että vaivaavat asiat, traumat ja patoumat on tärkeä käsitellä. Ei tunnu auttavan minua se, että puhun ikävistä asioista terapeutille tai jollekin muulle ihmiselle. En löydä ratkaisua miettimällä asioita, kirjoittamalla, rentoutumalla, tai yrittämällä unohtaa. Auttaa se tietty hetkeksi ja vähän lieventää, mutta mikä on se lopullinen ratkaisu? Olenko unohtanut jotain, mikä olennaisena osana kuuuisi asioiden käsittelyyn ja työstämiseen?
Itse kuulun niihin, jonka päästä ei traumat ja ikävät kokemukset häviä kovin helposti. Ovat todella sitkeitä ja palaavat kummittelemaan. Välillä, hyvinkin usein tulee mieleen monia ahdistavia asioita ja muistoja. Kuuluu toki omalta osaltaan myös masennukseen ja ahdistukseen. Saatan kesken työpäivän havahtua siihen että puren hampaita yhteen, vaikeroin ja mietin päässä kummittelevia asioita. Menneisyyden ikäviä kokemuksia, asioita joita kadun, tilanteita jotka hävettää. Jos olen kokenut epäoikeudenmukaisuutta, kiusaamista tai vääryyttä, tulee se todella sitkeästi mieleen vaivaamaan aina uudestaan ja uudestaan. Vaikka unohtaisinkin traumat ja katumukset, palaavat ne aina mieleen kummittelemaan. Ihan kuin ei osaisi antaa itselle eikä muillekaan kokonaan anteeksi. Vaikka olisinkin jonkun läheiseni ihmisen kanssa hyvissä väleissä, tulee silti hetkiä kun vihaan jotakin hänen ominaisuuttaan. Vihaan esimerkiksi jotain läheiseni minulle tekemää vääryyttä ja muistelen sitä aina vain uudeestaan ja uudestaan. Unohdan pitkäksi aikaa jonkun itseni tekemäni virheen ja sitten se yhtäkkiä taas tulee voimakkaasti mieleen ja häpeän itseäni taas.
Olen usein ahdistunut muutenkin ja mietin todella paljon, miltä näytän ulkopuolisten silmissä, tunnen helposti suuria epäonnistumisen kokemuksia ja alemmuudentuntoa. Huonoa itsetuntoa varmaan. Tämäkään olotila ei kylläkään vaivaa joka hetki, koska mun mieli heiluu ja pyörii.
Miten asiat käsitellään? Miten ne unohdetaan? Jos ei voi unohtaa, miten niiden kanssa oppii elämään? Kuinka annetaan tosissaan anteeksi itselle ja muille? Olisi mukava kuulla muiden kokemuksia tästä aiheesta.