Hei, TuskinKoskaanEhjä, tuntuupa mukavalta, että joku toinenkin on kokenut samaa! Mminäkin olen vuosia sitten lukenut juuri tuon Eckhart Tollen kirjan ja minulla on sama kokemus kuin sinulla. Masennus hävisi. Aina kun luin kirjaa eteenpäin, masennus katosi loppupäiväksi tai pariksi päiväksi ja koin olevani vapaa ja tasapainoinen, jopa onnellinen.
Se ei kuitenkaan osoittautunut pysyväksi ratkaisuksi. Vuosia myöhemmin ymmärsin, että kirjan lukeminen nosti hetkeksi esiin jonkin toisen osan mieleni sisällä, ikään kuin sellaisen mielen tilan, jossa lillun jonkinlaisessa ongelmattomassa hyvänolon tilassa. Voisi sitä kuvata nykyhetkeksikin. Se on mukava tila ja tunne, mutta huono puoli on se, että jos kuvittelen sen olevan pysyvää tai "ratkaisu" ongelmiini, se ei toimi. Samat traumat ja masennus nousevat mieleni sisältä hetken päästä kuitenkin. Huonot olotilat ovat toinen ja kolmas tai neljäs osa minua ja yhtä pysyviä kuin tuokin, joka Tollen kirjaa lukiessa nousi esiin. Myös tietynlainen musiikki minulla aktivoi Tollen kirjan tyyppistä rauhallista oloa
Pop-musiikki taas aktivoi minussa sellaista "olen mahtava ja pystyn mihin vaan" -oloa. Välttelen nykyään sitäkin, koska sitä seuraa sitten kuitenkin romahtaminen ("olen niin huono että pitää kuolla").
Parempien mielen tilojen jälkeen tulee ainakin minulla aina myös niitä huonompia, eikä kirjan lukeminen tai musiikki näytä vaikuttavan pysyvästi ollenkaan, mutta toisinaan niillä saan aktivoitua "parempia" mielen tiloja ja masennus väistyy tilapäisesti. Toisaalta se masennus tulee kyllä sitten niiden jälkeen vähintään yhtä suurella voimalla kuin oli alunperinkin.
Minulla on sellainen käsitys, että psykoterapia saattaa saada aikaan pysyvämpiä muutoksia, jos traumat käsitellään oikealla tavalla ja jos se sattuu toimimaan. Minulla mikään itsehoitomenetelmä ei ole tuottanut pysyvämpiä parannuksia, vaikka olen yrittänyt sinnikkäästi kaikenlaista. En silti sano, etteikö se voisi jonkun toisen kohdalla auttaa.
Muutoin huonoista oloista ja menneisyyden nousemisesta mieleen ajattelen hyvin samalla tavalla kuin soroppi tuossa edellä jo hyvin kuvasi.