Terveet ihmiset eivät ymmärrä kipua
Pidin tänään esitelmän koulussa. Jännitin sitä etukäteen hirveästi, koska tiesin tarvitsevani kipujeni takia tuolin ja kaikki muut olivat pitäneet esitelmän seisten. Esitelmän jälkeen opiskelijat antoivat palautetta toisilleen. Joku kirjoitti palautteeseeni (jonka kaiken kukkaraksi piti olla vain positiivista ja opettajan oli määrä huolehtia kritiikistä), että ”Esiintyjän olisi ehkä hyvä seistä, kun puhuu”. Silloin minulla naksahti. Päädyin meuhkaamaan koko luokalle sairaudestani ja kivuistani. Olin niin raivoissani siitä, että joku voikin olla niin ajattelematon, että ajattelee istumistani kyseisessä tilanteessa laiskuutena tai tyhmyytenä. Ja vielä aikuisopiskelijoista kyse!
Nyt harmittaa, että päädyin taas kerran selittämään valintojani terveille. Miksi minun pitää jatkuvasti pyydellä anteeksi sairauttani, kun en pysty olemaan ja tekemään asioita niin kuin muut? Miksi olen aina tilitysvelvollinen, kun teen jotain erilailla? Moni luokkalaisistani kuitenkin tietää sairauteni, koska olen sen heille kertonut, ja puskaradion ansiosta varmaan loputkin, joten mikä siinä fyysisessä kivussa voi olla niin kertakaikkiaan vaikeaa ymmärtää?
Olisin seissyt, jos olisin pystynyt.