Epävarmaksi itsen kokeminen on tuttua. Muistan sinua, että löytäisit sopivan terapeutin.
Olen käynyt kaksi 3v jaksoa psykoterapiaa, välissä 5v tauko Kelan systeemin vuoksi.
Ensimmäisellä kerralla terapeutti oli kognitiivinen, toisella tuo kognitiivis-analyyttinen. Tuon jälkimmäisen aikana Kela muutti korvaussysteemiään niin, että alkoi korvata aikuisille samoin kuin nuorille oli korvannut aiemmin, omavastuu pieneni. Kallista joka tapauksessa, jos vuoden terapian hintaa laskee yhteen, enkä tiedä oliko niin lystiäkään kuin ehkä joinain kertoina kun jälkimmäinen terapeutti oli huumorinkykyinen.
Ensimmäisen terapiajakson aikana olin välillä niin huonossa kunnossa, etten kyennyt ihmisten pariin menemään ja terapeutti kirjoitti taksilapun parilla kerralla. Silloinen terapia katkesi kesken, huonoon vaiheeseen, jossa tilanteessa terapeutti tuli vastaan ja järjesti muutaman ylimääräisen terapiakerran omakustannushintaan ilman Kela-tukea.
Terapioiden välissä oli vuoden sairausloma ja vuoden kuntoutus takaisin työmaailmaan, sain keskeytyneen opiskelun jatkamisen alkuun. Seuraavana vuotena jatkoin opiskelun loppuun.
Nyt teen 5h työpäiviä, eikä kukaan tiedä minkälainen samba oli käytävä päästäkseen tähän takaisin, normaaliin työntekijäporukkaan. Traumataustaisena olen sulautunut työyhteisöön vaikka sitä miksi tähänastisen elämäni aikana olen itseni kokenut, ei kai voi mikään muuttaa.
Terapian seurauksena tai ansiosta olen oppinut hyväksymään itseni ja siksi on helpompi olla ja hengittää. Mieli kelaa menneissä välillä, mutta ei enää niin että ahdistaisi. Terapeutin(jälkimmäisen) kanssa koin yhteyden turvallisuutta lisääväksi niin, että olen sitä myös itselleni, itsen kanssa on hyvä olla.