Tappouhan alla…

Tappouhan alla...

Käyttäjä taikku79 aloittanut aikaan 15.01.2010 klo 14:51 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä taikku79 kirjoittanut 15.01.2010 klo 14:51

Heippa vaan kaikille! Jotkut teistä varmaan muistavatkin minut viime kesältä, kun taistelin vaikeassa avioliitossa mielenterveysongelmaisen miehen kanssa. Ex-miehelläni on kaksisuuntainen mielialahäiriö, krooninen vaikea masennus ja persoonallisuushäiriöitä. Muutin viime elokuussa yksin…mies uhkasi itsemurhalla kymmeniä kertoja. Erohakemuksen laitoin lokakuussa….pari kuukautta sain olla aika rauhassa. Joulukuussa exäni sai tietää että minulla on uusi miesystävä, ja sen jälkeen olenkin jatkuvasti saanut kärsiä exän julkisista haukkumisista. Sanoin, että jos tuo ei lopu, ilmoitan poliisille. En olisi uskonut miten vakavaksi tämä menisi. Viikko sitten sain hurjia viestejä, joissa ex-mies sanoi seuraavana yönä tulla lopettamaan iloisen elämäni…ja hän aikoi onnistua tappamaan minut ja uuden mieheni. Todellisuudessa viestit olivat paljon paljon törkeämpiä, mutta sisältö oli tuo. soitin hätäkeskukseen….sieltä sanoivat että jos hän ilmestyy ovelle, niin soita sitten uudelleen. (jos olisin enää kerennyt siinä vaiheessa)
Onneksi sain selville että tuo mustasukkainen exä oli toisella puolella suomea käymässä, mutta valtavaa pelkoa se ei poistanut. Kaksi yötä olin yksin asunnollani ja heräsin jokaiseen rasahdukseen sydän hurjasti pomppien. Sitten minulle viestitettiin että exä oli tulossa samalle paikkakunnalle takaisin. Pakenin asunnoltani…en uskalla olla siellä yksin. Exäni oli siskolleen sanonut, että ei mitään väliä vaikka joutuisi vankilaaN. HÄNELLÄ OLISI LOPPUELÄMÄ AIKAA ISTUA KALTERIEN TAKANA.
Tein rikosilmoituksen, mutta asian käsittelyyn saattaa mennä kuukausia. Kertokaa mitä voin tehdä. Voin hakea lähestymiskieltoa, mutta ei se exää hidasta. Hän on sitä mieltä että minkäänlaiset lait ja asetukset ja säännöt yms. eivät koske häntä.
Onko minun vain muutettava toiselle paikkakunnalle, etsittävä uusi työpaikka….en tiedä enää mitään. Haluaisin vain nauttia uudesta elämästäni uuden miesystäväni kanssa…..

Käyttäjä Ei voi ymmärtää.... kirjoittanut 15.01.2010 klo 18:02

Moi taikku79!
Pakko oli kirjoittaa sinulle,olen ollut tuossa samassa tilanteessa ex-mieheni kanssa,en uskaltanut hakea lähestymiskieltoa,koska olin varma,että siinä vaiheessa viimeistään henki lähtee,nyt jälkeenpäin kadun etten hakenut,sillä exäni riivasi minua lähes 10-vuotta....Meillä on yhteinen lapsi,joten se sitoo jollain tavalla koko loppuelämän meitä,onnekseni lapsi täytti juuri 18-v,enää ei ole pakollisia velvoitteita pitää yhteyttä.
Nyt olen saanut olla pari vuotta suht rauhassa,hän on siitä ajasta ollut puolet vankilassa,lyötyään veitsellä kaveriansa,joka onneksi selvisi hengissä...
Syy miksi lähdin kirjoittamaan on,että hae ihmeessä lähestymiskielto,näytä poliisille viestit. Voin sanoa,että suomi on pieni maa ja tarpeeksi sairas ihminen etsii sinut mistä vaan,pysy mielummin siellä missä sinulla on ystäviä,sukulaisia yms.. voit tarvittaessa turvautua heihin,mihin menisit vieraalla paikkakunnalla,jos siellä ei ole ketään tuttuja.
Ihan vaan ystävän neuvo,hae apua nopeasti.
En missään nimessä halunnut peloitella sinua tarinallani.
Voimia sinulle.

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 15.01.2010 klo 18:18

Minä en tunne sinua ennestään. Olen melko uusi tukinetin käyttäjä.
Ensinnäkin: todella hyvä, että olet tehnyt rikosilmoituksen!

Jatkossa:
- ilmoita jokainen ex-miehesi yhteydenotto poliisille (vaadi heitä kuuntelemaan)
- pidä kirjaa yhteydenotoista (pienimmistäkin)

Ilmeisesti ex-miehesi tietää missä asut ja missä työskentelet. Jos ex-miehesi on noin häiriintynyt, niin minusta sinulla tulisi olla oikeus keskustella hänen häiritsevästä käyttäytymisestään häntä hoitavan/hoitavien tahojen kanssa. Tosin en tiedä onko tämä mahdollista ja toiseksi en myöskään tiedä onko se laillista. Pitäisi olla, sillä heillä se on vaikutusmahdollisuus miehesi käyttäytymiseen.

Jos tulee tilanne, että et tiedä mihin mennä, niin mene turvakotiin. Ota jo valmiiksi selville mistä sellaisen löydät. Keskustele tilanteestasi tukinetin tukihenkilön kanssa, sekä sosiaaliviranomaisen kanssa.

On uskomatonta miten ihmisiä saa häiritä suomessa, ilman sen kummempia seuraamuksia, vaikka nyt kai on Sellon tapahtumien jälkeen alettu heräämään. Sitä millä pohjalla nyt mennään, en tiedä, siksi kehoitankin ottamaan yhteyttä edellä mainittuihin tahoihin. Voit olla jo nyt yhteydessä myös turvakotiin, sillä heille tämänkaltaiset tilanteet lienevät melko yleisiä. Sieltä voit mahdollisesti saada lisää hyviä neuvoja ja ohjeita.

Tekstistäsi ei käy ilmi miten ex-miehesi on viestitellyt. Oletan, että kännykällä. Yksi vaihtoehto on, että vaihdat puhelinnumerosi salaiseksi. Silloin hän ei saa sitä selville. Mutta sitä ennen keskustelisin kyllä asioista edellä mainitsemieni tahojen kanssa.

Melkein meinasin jo unohtaa Rikosuhripäivystys! http://www.riku.fi/fi/etusivu/
Ole yhteydessä sinne! Ole siis yhteydessä lukumääräisesti mielummin enempään, kun vähempään tahoon, jotta saat itsesi kuulluksi ja saat sen kaltaista tukea tilanteeseesi, kun tarvitset.

Ilmoita myös kaikille tilanteestasi.

Voimia ja halaus!

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 15.01.2010 klo 18:23

Ps. älä missään tilanteessa vähättele hänen tekemisiään, tai tuudittaudu liian luottavaiseksi.

Käyttäjä sososad kirjoittanut 17.01.2010 klo 13:07

Kyllä on sinulla vaikea tilanne. Olen itse kokenut samanlaisia uhkauksia joskus kauan sitten ja minuakin silloin pelotti olla yksin kotona. Kerran ex mieheni aikoi kaapata meidän tyttären kun olin viemässä häntä kesäleirille. Sain onneksi estettyä sen.
Ehkä sinun kuitenkin kannattaisi hakea sitä lähestymiskieltoa vaikka se ei exää estäisikään mutta saisit ehkä poliisin nopeammin paikalle kun on tieto lähestymiskiellosta on. Poliisit kun eivät voi asialle mitään ennenkuin jotain tapahtuu (hullua sekin). 😐Jos sinulla on lähestymiskielto niin silloin poiisi voi re
agoida paremmin koska hän tekee rikoksen jos ei noudata sitä.En oikein muuta neuvoa osaa antaa. Paljon voimia sinulle ystävällesi. Hienoa että olet löytänyt mukavan ihmisen rinnallesi☺️❤️☺️

Käyttäjä meebu kirjoittanut 17.01.2010 klo 18:13

Hei Taikku!
Mä muistan sinut ja koko tarinasi...säkin varmaan muistat minut 🙂 Tuntuu pahalta,että joudut kestämään vielä tällaista. Sinulla oli vaikea elämäntilanne, erosi ja uuden elämän aloittaminen... Selvisit kaikesta kuitenkin hienosti. Olet kärsinyt jo aivan tarpeeksi ja ansaitset onnellisen elämän uuden kumppanisi kanssa ilman mitään pelkoja!

Exäsi on todella sairas. Kerroit hänen psyykkisistä sairauksista... onko ne siis ihan virallisesti diagnosoituja? (vai omaa päätelmää). Onko hänellä ollut psykoosia? Tarkoitan siis,että onko hän täydessä ymmärryksessä kun uhkailee/käyttäytyy väkivaltaisesti vai johtuuko se kenties todellisuudentajun menetyksestä tai siitä ettei hän ota lääkkeitään? Onko exälläsi terapia tai jokin muu hoitosuhde? Kyselen tällaisia siksi, kun mietin sellaista mahdollisuutta,että voisikohan exäsi toimittaa pakkohoitoon... (sinne hän mielestäni kuuluisi sekä itsensä että muiden takia!) Olisiko sinulla mahdollisuutta soittaa vaikka exäsi terapeutille tai lääkärille ja kertoa tuosta käytöksestä. Myös lääkkeiden ottamatta jättäminen voi olla riittävä syy pakkohoitoon.

Olet ilmeisesti tekemisissä ex-miehesi siskon kanssa. Oletteko läheisiä? Tietääkö sisko exäsi terveydentilasta yhtä paljon kuin sinä? Onko exäsi käyttäytynyt uhkaavasti siskoaan tai muita läheisiään kohtaan? Voisitko saada exäsi siskolta tai muilta hänen sukulaisiltaan tukea exäsi pakkohoitoon toimittamiseen? Jos saisit exäsi suvun ymmärtämään,että hoito olisi exällesi itselleen parhaaksi... Mietin vaan,että jos et itse halua ottaa yhteyttä exäsi hoitotahoon, niin voisitko pyytää hänen siskoaan tekemään sen?

Minulla on kokemusta häiriköstä, johon ei lähestymiskielto auttanut. Omasta kokemuksestani voin sanoa,että poliisi on aika neuvoton tällaisessa tilanteessa. Valitettavasti poliisi voi tehdä asialle jotain vasta kun jotain pahaa oikeasti tapahtuu.
Sen takia minusta tuntuu,että pakkohoitoon toimittaminen olisi varmin tapa saada exäsi pois kimpustasi.

En oikein usko,että paikkakunnan vaihtaminen ratkaisee ongelmaa. Exäsi voi silti saada selville yhteystietosi... Muutenkin tuntuu,että parhaiten saisit (tai ainakin itse saisin samassa tilanteessa) mielenrauhan,kun tietäisit,että exäsi on jossain lukkojen takana eikä pääse häiritsemään sinua. Ja toisaalta,jos hänet toimitetaan hoitoon,niin hänhän saattaisi jopa muuttua ihmisenä ja ymmärtää, ettei mikään tappaminen tai uhkailu ole ratkaisu. Tietenkin paikkakunnan vaihto vähäksi aikaa, esim parin viikon loma jonkun sukulaisen/ystävän luona voisi rauhoittaa sinua ja lisätä turvallisuuden tunnettasi. Ja varmasti auttaisi myös jaksamaan taistelussa exääsi vastaan.

Mitä ikinä päätätkin tehdä, älä jää kuitenkaan yksin. Ota vastaan uuden puolisosi ja kaikkien muidenkin läheistesi tuki. Ja hienoa,että kirjoitit myös tänne. Minä olen valmis tukemaan sinua niin paljon kuin osaan... Jos haluat,voit kirjoittaa minulle joko tänne tai sähköpostiini.

Voimia sinulle Taikku!
-Mellu

Käyttäjä Jasse kirjoittanut 17.01.2010 klo 21:06

Hei,

Kaamea tilanne - eihän se lähestymiskielto paljoa tositilanteessa varmaankaan auta, mutta hae se ihmeessä kuitenkin! Osoittaa exälle, että olet tosissasi. Kirjoite täällä tukihenkilölle, olettaisin, että ovat törmänneet vastaaviin tilanteisiin ja osiaist neuvoa käytännössä...

Käyttäjä Navajo kirjoittanut 17.01.2010 klo 22:26

Hei Taikku!

Onko paikkakunnallasi ensi- ja turvakotia tai kriisikeskusta. Hae apua sieltä, heti!! He osaavat neuvoa. Älä jää odottamaan.

Halaus.

Navajo

Käyttäjä taikku79 kirjoittanut 18.01.2010 klo 18:03

Hengissä ollaan....🙂
Mutta jatkuvassa pelossa....☹️
Olin iloisesti yllättynyt että näin moni on valmis tukemaan minua jälleen....
Vastauksia muutamiin kysymyksiin: Exälläni on diagnosoitu krooninen vaikea masennus...bibolaaritaudista on lääkärin epäily....persoonallisuushäiriöt ovat omia epäilyjäni. Nämä tiedot ovat viime kesältä...uudempaa tietoa minulla ei ole.
Minulla on kyllä useampikin katto pääni päälle, jos tulee tilanne että joudun pakenemaan kodistani. Työkaverini ovat tietoisia tilanteestani, ja ovat tukenani....samoin sukulaiseni, jotka asuvat kyllä aika kaukana.
Eilen soitin exälleni kun halusin tietää miten tosissaan hän on uhkauksiensa kanssa. Nauhoitin tuon 20 min. kestävän puhelun....haukkuja ja tappouhkauksia lateli taas oikein kunnolla. Kaikki ovat nyt todisteena häntä vastaan. Kävin poliisin juttusilla uudelleen, ja juttelimme yli tunnin. Tuo keskustelu sai minua vähän rauhoittumaan....exäni todennäköisimmin hakee vain huomiota noilla uhkauksillaan, eikä uskalla koskaan toteuttaa niitä. Silti olen varuillani....eihän sitä koskaan tiedä....
Haen lähestymiskieltoa kunhan löytyy aika että pääsen hakemuksen tekemään. Sen avulla poliisillakin on valtuuksia puuttua herkemmin exäni tekemisiin, ja häntä rangaistaan helpommin...siis jos rikkoo tuota kieltoa. Nyt poliisi ei voi tehdä mitään.....vasta jos jotain oikeasti tapahtuu. Karua mutta totta.
Se mitä sain neuvoksi, on että otan yhteyttä exääni hoitavaan lääkäriin ja todistan että hän on psykiatrisen hoidon tarpeessa, ja pyydän että lääkäri hakee poliisilta virka-apua exäni saattamiseksi hoitoon. Tämä on ainoa keino millä suomessa voi sairaan ihmisen viedä "pakkohoitoon". Siis lääkärille pitää todistaa että exäni on vaaraksi itselleen tai muille ihmisille. Sakkorangaistus tai vankila eivät tuota miestä terveeksi tee....
Välillä tulee mieleeni että olen itse itseni tähän tilanteeseen saanut....vähän niinkuin syyllinen olo. Teinkö oikean ratkaisun kun sairaan miehen jätin selviytymään yksin?? Tiedän etten olisi siinä suhteessa jaksanut enempää, mutta en kyllä tällaistakaan odottanut...Kaikkein vaikeinta kuitenkin on se, että vanhempani eivät hyväksy tekojani....
Ehkä tästäkin selvitään....jos ei hullu exmies yllätä minua. Tiedoksi teille jotka ette tarinaani tunne, niin exäni ei koskaan ole ollut minua kohtaan väkivaltainen....muuten kuin ehkä henkisesti.
Ensi yöstä kun selviän, niin sitten taas pariksi päiväksi helpottaa....yksin nukkuminen ei ole mukavaa kun pelkää jokaista kolahdusta.
Kiitos teille jotaka jaksatte tukea vaikeassa tilanteessa olevia! Olette kullan arvoisia....

Käyttäjä Auringonpilkku kirjoittanut 23.01.2010 klo 00:56

Hei Taikku!

Onpas teillä tilanne muuttunut.
En oo jaksanut käydä täällä, meillä vaikia avioeroprosessi, hometalo, yhteinen firma, mutta onneksi ihanat yhteiset lapset... 🙂

Muistan sinut/teidät varsin hyvin ja olen toivonut Sinulle pelkkää hyvää.
Ilmeisesti toiveni eivät toteutuneet ☹️

En ole mikään sinänsä neuvomaan, mutta mieleni tekisi sanoa, että hae tosissaan lähestymiskielto! Se kuulemma auttaa paljon...
Äläkä välitä kenenkään mielipiteistä kuin omistasi!!!

Älä alistu mihinkään. Pakkohan tuollainen mies on saada olemaan kunnolla... !!!