SanskuE kirjoitti 9.4.2018 15:13
Kun katselen aikaa tässä taaksepäin niin olen tajunnut sen että lapset ei tarvitse isää kasvaakseen tasapainoisiksi ihmisiksi. Minulla on muutama tuossa todisteena. Tarkoitan tällä nyt sitä että sinä vanhempana annat ne eväät elämään. Siihen ei tarvita kahta, kaksin kyllä helpompaa mutta tulos on huonompi jos toinen ei ole sopiva vanhemmaksi.
Haluan 100% kompata yllä olevaa kirjoittajaa. On utopiaa ettei lapsista muka kasvaisi tasapainosia ja hyviä ilman isää. Oma mielipiteeni on että enemmän hallaa tehdäänkin juuri niissä perheissä missä pysytään pakon edessä yhdessä ("lapsien takia") vaikka vaikeuksia on. Sellaiset ympäristöt ovat pahinta myrkkyä, jossa lapsi joutuu todistamaan aikuisten riitelyä, alkoholin- tai muiden päihteiden käyttöä tai väkivaltaisuutta.
Elämästä olen oppinut muutamia asioita, jotka ajattelin kirjoittaa tähän ketjuun. Ensinnäkin: onni ei tule ulkopuolisista asioista. Eracco ja aavameri, on ymmärrettävää että surette sitä ettei teillä ole perhettä, se on ymmärrettävää. Mutta on aina huomioitava sekin, että vaikka olisikin niin elämässänne voisi olla myös paljon muuta jotka vaikuttaisivat mielialaanne niin ettette olisi onnellisia. Mikään ihminen, auto, lemmikki, elämässä saavutettu pykälä tai omaisuus ei poista omaa huonoa oloa, jos sitä kokee. Tämän olen itse saanut kokea kantapään kautta, olen asunut ulkomailla, käynyt koulut ja työskennellyt isoissa projekteissa mitä monet katselevat kateus silmissä. Mutta olen silti ollut onneton. Miksi? Ihan koska en ollut keskittynyt paikkaamaan oikeita asioita, koska en tiennyt mistä onnettomuuteni todellakin johtui.
Eracco ja aavameri, viesteistänne välittyy sellainen kuva että olette jo luovuttaneet tiettyjen asioiden suhteen ja päättäneet hyväksyä nykytilanteen. Tärkein asia mitä itse olen terapiassa on se, että menneisyyden ei tarvitse määrittää nykyhetkeä. Mutta tulevaisuutta ei voi tehdä ottamatta askelia eteenpäin, mikä on valitettavasti totta. Aavameri, kuulostaa vahvasti että nykysuhde tekee sinut hyvin onnettomaksi, eikä se vastaa odotuksiasi. Toki yksinäisyys pelottaa, mutta sinun hyvinvointisi ei ainakaan tunnu lisääntyvän parisuhteessa jossa nyt olet, koska teillä ei ole yhteistä säveltä. Kirjoitit näin itsekin. Olet hyvin nuori, eikä erokaan tuossa iässäsi tarkoittaisi ettei sinulla koskaan olisi mahdollisuuksia uuteen parisuhteeseen.
Eracco, viestiäsi lukiessani samaistun moniin asioihin. Minua kiusattiin koko lapsuuteni, myöskin olin se lihavin lapsi aina. Kouluni kävin mutten kuitenkaan saanut pysyvää työtä, mutta työnarkomaanina suoritin kaikki ne vähäiset saamani työni 110% tarmolla. Pidemmissä projekteissa missä ei ollut pysyvää työaikaa tein töitä jatkuvasti kotona, lopulta myös tein muita projekteja etten muuta tehnytkään kun töitä viikonloputkin läpeensä. Minulle välittyy samanlainen kuva sinusta, teet kaiken liian tunnollisesti ja annat ihmisten (mm. työnantajasi) jopa kävellä ylitsesi. Liikkumisesi tuntuu myös olevan itsesi rankaisemista jostakin, en tiedä oletko huomannut sitä? Rankaisetko itseäsi tarpeettomasti samalla lailla kun kiusaajasi aikaisemmin tekivät?
Olen kokenut myös samanlaisia tunteita, miettinyt ettei tulevaisuudessa ole mitään ja luovuttanut täysin. Pohjalla on käyty, mutta vuosi sitten aloittamani terapia on opettanut minulle hyvin paljon itsestäni. Suosittelenkin vaikeissa asioissa AINA terapiassa käyntiä, koska sieltä voi saada uusia eväitä elämään. On vaikea murtaa ketju johon on tottunut, minullekin teki vaikeaa uskoa että elämässä voisi asiat olla toisin koska minulla oli niin paha sekä rankka menneisyys täynnä epäonnistumisia. Mutta terapian avulla olen löytänyt paljon hyviä puolia itsestäni, saavutuksistani sekä intoa omaan elämääni. Toki vaikeuksia on. Ja on lisättävä, minulla ei ole autoa, koiraa, omistusasuntoa, lapsia tai muuta tälläistä kiiltokuvamaista mitä "pitäisi" olla täydellisessä elämässä. Minun elämäni on omani, omannäköinen ja ainutlaatuinen, onneni on myös erilaista eikä mikään ulkopuolinen taho voi kertoa minulle mitä minun pitäisi tavoitella. Lämpimiä kevätpäiviä ja ajatuksia teille molemmille!
🙂🌻