Taistelua päivästä toiseen

Taistelua päivästä toiseen

Käyttäjä arka aloittanut aikaan 07.12.2011 klo 16:43 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä arka kirjoittanut 07.12.2011 klo 16:43

Heippa
Älä ikinä vertaa itseäsi muihin.
Äläkä ikinä häpeä itseäsi.
Vaan arvostat itseäsi sellaisena kuin sinä olet ja keskityt nyt itsesi hoitamaan kuntoon
eli masennuksen ja väsymyksen.
Et ole elämässä epäonnistunut vaan nyt sinulla on elämässä vähän ongelmia
mutta hiljakseen hoidetaan asiat kuntoon.
Pyri liikkumaan ulkona luonnossa ja tee kaikkea pieniä asioita mistä
sinä tulet onnelliseksi ja mistä sinulle tulee huvä olo.
Kuuntele musiikkia musikilla on voimaa.
Onko sinulla ketään ystäviä / kaveria jolle voisit kertoa iloja ja suruja ???
Se helpottas kyllä elämää.
Kun olet sairauslomalla ja tulosi on tippunut niin oletko selvittänyt esim toimeentulotuen ???
Seurakunnasta saa monesti esim ruokaavustusta ja rahallistakin avustusta
Nekin kannattaa selvittää ???
Kirjoita miten olet jaksanut niin minä vastaan sinulle ja yritän auttaa ja neuvoa.
Kaunista loppuvuotta sinulle

Käyttäjä Desper kirjoittanut 06.04.2016 klo 19:11

joku toinen kirjoitti 6.4.2016 15:58

Kalle Acte syntynyt 1928. Hänen tietonsa on ei perustu nykytieteen tutkimustuloksiin. Rauhoittavien käyttöä tulee potilailla vähentää niiden haittvaikutusten vuoksi, se on todettu monin tieteellisin tutkimuksin. Etsipä, Arka, uusia tutkimuksia ja niiden tuloksia. Fakta on faktaa, loukkasi sinua henk.koht. tai ei. Olet selittelyn mestari.

Psykiatrini kertoi vähän aikaa sitten psykiatrian professorin Matti O. Huttusen puolustaneen bentsojen käyttöä joillekin välttämättömänä lääkityksenä. En nyt äkkiseltään löydä muita hänen artikkeleitaan aiheesta kuin tämän:
http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/kokoelmat?p_auth=lk2zsKNk&p_p_id=Article_WAR_DL6_Articleportlet&p_p_lifecycle=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&doAsUserId=ecjblrhq&_Article_WAR_DL6_Articleportlet_viewType=viewArticle&_Article_WAR_DL6_Articleportlet_tunnus=duo10560&_Article_WAR_DL6_Articleportlet_p_frompage=uusinnumero

Käyttäjä Desper kirjoittanut 06.04.2016 klo 19:14

Tässä lisää bentsodiatsepiinien käytön hyväksyttävyydestä.
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/10/06/inhimillinen-tekija-rauhoittavia-tarpeeseen

Käyttäjä Desper kirjoittanut 06.04.2016 klo 22:04

Jos ensimmäinen linkki ei aukea, kyseinen artikkeli löytynee googlaamalla nimekkeellä
"Bentsodiatsepiinit ovat hyötyineen ja haittoineen edelleen hyviä lääkkeitä".

Käyttäjä Desper kirjoittanut 06.04.2016 klo 22:10

Toinen linkki samaan artikkeliin:
http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo10560.pdf

Käyttäjä joku toinen kirjoittanut 06.04.2016 klo 23:48

Desper,
haepa samalla innokkuudella tutkimustietoa bentsojen haitoista ja värinkäytöstä. Vähemmälläkin innolla löydät ja paljon. Kysehän on siitä, mitä haluaa etsiä ja mitä ei. Kannattaa säilyttää objektiivisuus.

Bentsot voivat olla oikein käytettyinä hyvä lääke, mutta niiden väärinkäyttöpotentiaali on suuri ja toleranssi kasvaa nopeasti. Bentsot ovat lähinnä lyhytaikaiseen käyttöön tarkoitettuja, eikä missään nimessä alkoholin kanssa.

Mieti myös eroja oikein käyttämisen/lääkärin ohjeiden mukaan käyttämisen ja väärinkäytön välillä ja miten väärinkäyttö ilmenee ja mitkä ovat riippuvuuden merkit. Niillä miettein lue esim. tätä ketjua. Siitä on kyse, ei bentsoista yleensä.

Btw. Alkoholistakin löytyy puotavia kirjoituksia kun etsii. Siinäkin on rajansa kohtuukäytöllä ja ongelmakäytöllä sekä riippuvuudella.

Luettavaa:
http://www.benzo.org.uk/amisc/finnishmanual.pdf

Hyvää keväänjatkoa 🙂🌻

Käyttäjä Desper kirjoittanut 07.04.2016 klo 03:31

joku toinen kirjoitti 6.4.2016 15:58

Kalle Acte syntynyt 1928. Hänen tietonsa on ei perustu nykytieteen tutkimustuloksiin. Rauhoittavien käyttöä tulee potilailla vähentää niiden haittvaikutusten vuoksi, se on todettu monin tieteellisin tutkimuksin. Etsipä, Arka, uusia tutkimuksia ja niiden tuloksia. Fakta on faktaa, loukkasi sinua henk.koht. tai ei. Olet selittelyn mestari.

Pitääkö rauhoittavien käyttöä vähentää vai ei, on mielipide, näkemys tai arvostelma, ei tieteellinen tutkimustulos eikä fakta.

Käyttäjä salainen55 kirjoittanut 07.04.2016 klo 07:27

Hei Arka! Kirjoittaisit vain noita pitkiä kirjeitä, ne ei meitä muita haittaa, mutta voisi avata sinulle itsellesi keinon nähdä itsesi rehellisesti.
Minulla oli vuosia sitten eräs foorumi johon kirjoitin, kirjoitin menneisyydestäni ja sen hetkisestä tilanteestani ja sitten luin niitä. Kyllä kauhistutti nähdä itsensä ikäänkuin vieraan silmin. Se jos mikä pysäytti.
Sitten kirjoitin pahimmat asiat paperille ja kuin ne itsekseni tai psykiatrille, ja siten tajusin etten oikeasti muuhun edes kykene. Saan olla onnellinen että edes näinkin hyvin on asiat.
Sitä yritän sinullekin sanoa ettei kannata velloa menneisyyden asioissa. Hyväksy mitä olet tehnyt, pyydä anteeksi läheisiltä ja itseltä ja anna myös anteeksi, niin saat rauhan.

Täällä on nyt ollut hyviä kirjoituksia. Rehellisiä ja oikeasti asiaa. Siis jotkut. Toiset haluaa että jatkat rauhoittavien ja alkoholin juontia, toiset toivoisivat että pääsisit irti. Koska en ole lääkäri en voi sanoa mitä teet. Mutta jos lääkärikään ei sinulle halua antaa rauhoittavia eikä suosittele alkoholia, niin mitenkä se on? Jos oikeasti tarvitset lääkkeitä niin miksi et saa? Käytätkö niitä väärin?
Täällä netissä voi esittää mitä vain. Minä en ainakaan ihan kaikkea usko mitä ihmiset kirjoittaa itsestään koska joskus voi olla että on vain liian suuri tunnekuohu. Tai täällä voi olla ihan mitä vain. minä nyt olen tähän ketjuun kirjoittanut kun selkiinnyttänyt omaa päätäni, etten liiikaa ala murehtimaan menneitä mahdollisuuksia jotka menetin. Niitä on turha enää miettiä, tehty mikä tehty.
Tulevaisuuden uskoa kaikille!

Käyttäjä salainen55 kirjoittanut 07.04.2016 klo 09:15

maanvaiva kirjoitti 6.4.2016 15:43

salainen55 kirjoitti 5.4.2016 9:28

Jännä juttu että me ollaan saatu kirjoittaa nyt tänne ilman että näitä ei poisteta. olen monta kertaa aikonut kirjoittaa suoraan mitä ajattelin ja kerran kirjoitinkin ja se poistettiin "syyllistävänä"

Minusta ei ole jännä juttu vaan aika kauhistutta va juttu. Vaikka ihmisen pitäisi tietenkin itse vastata omista kirjoituksista, niin ainakin minä olen sellainen ihminen etten halua että kaikki mun kirjoitukset julkaistaan. Koska täällä ei ole mahdollista kahden keskiseen selittelyyn, miksi just noin kirjoitti. Lisäksi kirjoituksen julkaistaan viiveellä eikä niitä heti näe, kun sen kirjoitti, että voisi vaikka poistaa omansa jos toinen sen tuntee loukkaavaksi kirjoitukseksi.
Tai siis esikatselussa vielä oma kirjoitus saattaa tuntua hyvinkin sopivalta, sitten sen lähettää, jatkaa töitänsä eikä edes muista kohta lähettäänsä viestiä. Sitten, kun tuntien päästä palaa lukemaan ketjua huomaa että oma kirjoitus olikin ilkeä jonkun mielestä. Mitä sille enää voi tehdä. Jos olisin toisessa foorumissa, poistaisin kirjoitukseni ja laittaisin allekirjoituksen, että ilkeä kirjoitus poistettu, anteeksi. Toisaalta ei kaikkia voi miellyttääkään.
Pitäisi oppia olemaan hiljaa netissäkin. En kuitenkaan katso, että mulla olisi tässä ketjussa someraivoa millään tavalla. Ei kyllä vertaistukeakaan.

En tarkoita tietenkään sitä että ihan mitä sattuu kirjoittaa. Vaan rehellisen mielipiteen siitä mitä joku kirjoittaa. Eikä minun viestejä ole kuin yksi poistettu ja yhden pyysin itse poistamaan, koska kirjoitin liian henk.koht.
kyllähän tässä Aran ketjussa on aika lailla voinut tavallaan kuin kahdenkeskistä keskustelua käydä, olen kertonut miten käy jos antaa kaikille mielihaluilleen periksi, eri asia on sitten onko kukaan niistä viisastunut. lähinnähän tämä on sellaista että kun kirjoittaa selkeyttää omia ajatuksia, ja kun lukee muiden kirjoituksia lukee ehkä vaaran merkkiä omasta elämästä miten EI KANNATA TEHDÄ.
Uutisissa oli joku tutkimus, syömisestä, ja sitä samaa voi käyttää muihinkin addiktioihin. Tutkija siinä sanoi että ei kannata antaa periksi mielihaluille, ne menee ohi, jossain vaiheessa ne menee ohi, keho eikä mieli enää tarvitse sitä.
olen omassa elämässä sen kokenut, ei kannata seurata kaikkia mikä tuntuu että on pakko saada. Pakko tehdä. Yhden kerran kun onnistuu ettei tee niin seuraavalla kerralla se on jo helpompi sivuuttaa.

Käyttäjä ElämänhaluKadonnut kirjoittanut 07.04.2016 klo 10:18

Minä olen ehdottomasti sitä mieltä, että hyöty ja haittasuhde on otettava vaakakuppiin tässä bentso-asiassa. Ja mielestäni rauhoittavien hyödyt ovat kiistattomat!
Toki, jos on alkoholiongelma, niin silloinhan minkä tahansa lääkityksen aloittamista tulee lääkärin tarkoin miettiä.
Minulle on tullut reilun kahden viikon mittaiset "vieroitusoireet" ainoastaan mielialalääkkeestä.. jotka siis ovat samankaltaiset, kuin lääkitystä aloittaessakin. + niitä käytönaikisiakin ongelmia oli.. tunnottomuus, kyvyttömyys itkeä, unien loppuminen, haluttomuus.. vain joitakin mainitakseni.
Mutta, noin 8 kuukauden päivittäisestä rauhoittavien (2 x 2mg Xanor depot) käytöstä, en saanut häiritseviä haittavaikutuksia tai vieroitusoireita lääkitystä lopettaessani. Eikä annostusta tarvinnut missään vaiheessa nostaa.
Ihmettelen siis itsekin, että mielialalääkkeitä, joilla on liuta haittavaikutuksia noin yleensä, jo pelkästä käytöstä (& varsinkin muiden lääkkeiden kanssa samaan aikaan käytössä).. niin niitä kyllä määrätään miten paljon vain?
Mutta rauhoittavia, joilla on tuskin mitään haittavaikutuksia, niin niitä taas ei millään haluta määrätä. Mielestäni tuossa ei ole mitään järkeä ja sitä on lääkärienkään vaikea perustella muutoin, kuin tuolla riippuvuuden mahdollisuuteen vetoamisella.
Voihan särkylääkkeisiinkin jäädä koukkuun, jos niitä popsii tarpeeksi pitkään. Mitä sitten? Kaikille ei niin kuitenkaan käy. Sen enempää, kuin kaikista alkoholin juojista tule alkoholistejakaan! Ottaisimme niitä varmasti silti, jos ne kerran auttavat kipuumme. Vai kuinka?
Eikö se, että saa apua olemiseensa, ole hyötynä parempi ja pitäisi edes olla potilaan päätettävissä.. että haluaako hän riippuvuuden riskistä huolimatta käyttää lääkettä? Näinhän teemme muidenkin lääkkeiden kohdalla. Toki lääkärillä on kaikki se tieto, mutta päätäntävalta kehoomme on itsellämme.

Bentsot pitäisikin minusta saada reseptivapaiksi apteekin hyllylle, särkylääkkeiden ym. viereen. Ihmiset päätäköön itse! Viihdekäyttö ei saisi olla ongelma(onhan meillä alkoholikin suuren suuri ongelma, eikä sitä silti poisteta myynnistä vaan verotetaan rahan toivossa rankemmin).
Koska sitä aitoa rauhoittavien lääkkeiden tuoma apua, tarvitsisivat niin monet. Monet, jotka eivät niitä nyt, syystä tai toisesta saa.

Miksi näin kuitenkin on? Pelätäänkö tosiaan, että suurin osa alkaisi sekoilemaan pilleripäissään pahemmin, kuin ilman niitä? (Minua mietityttää lähinnä koneiden ja auton käyttö lääkityksen alaisena, että osaavatko arvioida tilanteensa oikein ja käyttäytyä siltä osin turvallisesti itseään ja muita ajatellen?)

No mutta.. tsemppiä nyt kaikesta huolimatta meille kaikille, jotka näitä pillereitä tarvitsisivat, mutta jotka eivät niitä ole saaneet. 🌻🙂🌻 🙂👍

Käyttäjä kirjoittanut 07.04.2016 klo 10:56

Kerta salainen 55 tykkäät suorista sanoista, niin sanonpa sitten sinulle, että kirjoituksesi siitä, että netissä voi esittää mitä vaan tai kertoa mitä vaan provona, niin on perseestä tällä foorumilla. Esim. Arka on ollut täällä kauan, vuosia, miksi hän esittäisi jotain vuosia?

Tai muakin on täällä sanottu provoksi sun muuta. Miksi minä jotain esittäisin n 15 vuotta mitä olen täällä ollut. Joten voisitko nyt lopettaa tuon netissä voi olla mitä vaan, koska se on minusta todella toisen ihmisen halveksuntaa parhaimmillaan.
Sitten, kun siihen yhdistää vielä Jumalan, kuten sinä usein teet, niin miltä sinusta tuntuisi jos sanoisin sua tekopyhäksi provoksi. En siis sano mutta miltä tuntuu, jos sanoisin?

Käyttäjä Desper kirjoittanut 07.04.2016 klo 11:52

salainen55 kirjoitti 7.4.2016 7:27
---
Toiset haluaa että jatkat rauhoittavien ja alkoholin juontia, toiset toivoisivat että pääsisit irti.
---

Ei täällä kukaan ole ilmaissut haluavansa, että Arka jatkaa rauhoittavien ja alkoholin käyttöä.

Käyttäjä joku toinen kirjoittanut 07.04.2016 klo 18:59

ElämänhaluKadonnut kirjoitti 7.4.2016 10:18

Minä olen ehdottomasti sitä mieltä, että hyöty ja haittasuhde on otettava vaakakuppiin tässä bentso-asiassa. Ja mielestäni rauhoittavien hyödyt ovat kiistattomat!
Toki, jos on alkoholiongelma, niin silloinhan minkä tahansa lääkityksen aloittamista tulee lääkärin tarkoin miettiä.
Minulle on tullut reilun kahden viikon mittaiset "vieroitusoireet" ainoastaan mielialalääkkeestä.. jotka siis ovat samankaltaiset, kuin lääkitystä aloittaessakin. + niitä käytönaikisiakin ongelmia oli.. tunnottomuus, kyvyttömyys itkeä, unien loppuminen, haluttomuus.. vain joitakin mainitakseni.
Mutta, noin 8 kuukauden päivittäisestä rauhoittavien (2 x 2mg Xanor depot) käytöstä, en saanut häiritseviä haittavaikutuksia tai vieroitusoireita lääkitystä lopettaessani. Eikä annostusta tarvinnut missään vaiheessa nostaa.
Ihmettelen siis itsekin, että mielialalääkkeitä, joilla on liuta haittavaikutuksia noin yleensä, jo pelkästä käytöstä (& varsinkin muiden lääkkeiden kanssa samaan aikaan käytössä).. niin niitä kyllä määrätään miten paljon vain?
Mutta rauhoittavia, joilla on tuskin mitään haittavaikutuksia, niin niitä taas ei millään haluta määrätä. Mielestäni tuossa ei ole mitään järkeä ja sitä on lääkärienkään vaikea perustella muutoin, kuin tuolla riippuvuuden mahdollisuuteen vetoamisella.
Voihan särkylääkkeisiinkin jäädä koukkuun, jos niitä popsii tarpeeksi pitkään. Mitä sitten? Kaikille ei niin kuitenkaan käy. Sen enempää, kuin kaikista alkoholin juojista tule alkoholistejakaan! Ottaisimme niitä varmasti silti, jos ne kerran auttavat kipuumme. Vai kuinka?
Eikö se, että saa apua olemiseensa, ole hyötynä parempi ja pitäisi edes olla potilaan päätettävissä.. että haluaako hän riippuvuuden riskistä huolimatta käyttää lääkettä? Näinhän teemme muidenkin lääkkeiden kohdalla. Toki lääkärillä on kaikki se tieto, mutta päätäntävalta kehoomme on itsellämme.

Bentsot pitäisikin minusta saada reseptivapaiksi apteekin hyllylle, särkylääkkeiden ym. viereen. Ihmiset päätäköön itse! Viihdekäyttö ei saisi olla ongelma(onhan meillä alkoholikin suuren suuri ongelma, eikä sitä silti poisteta myynnistä vaan verotetaan rahan toivossa rankemmin).
Koska sitä aitoa rauhoittavien lääkkeiden tuoma apua, tarvitsisivat niin monet. Monet, jotka eivät niitä nyt, syystä tai toisesta saa.

Miksi näin kuitenkin on? Pelätäänkö tosiaan, että suurin osa alkaisi sekoilemaan pilleripäissään pahemmin, kuin ilman niitä? (Minua mietityttää lähinnä koneiden ja auton käyttö lääkityksen alaisena, että osaavatko arvioida tilanteensa oikein ja käyttäytyä siltä osin turvallisesti itseään ja muita ajatellen?)

No mutta.. tsemppiä nyt kaikesta huolimatta meille kaikille, jotka näitä pillereitä tarvitsisivat, mutta jotka eivät niitä ole saaneet. 🌻🙂🌻 🙂👍

Ei pelätä vaan tiedetään. Vankilat ovat täynnä bentsojen käyttäjiä. Nykyään bentsojen käyttö lopetetaan vankiloissa, resepti tai ei. Myöskään a-klinikat eivät enää anna, saati määrää bentsoja. Syyt juuri se, että haitat ylittävät hyödyt ja väärinkäyttöpotentiaali suuri, kuten riski riippuvuuteen.

Ikinä ei tulla bentsoja näkemään tässä maassa reseptivapaana apteekinhyllyllä ja hyvä niin. Muulla voi väittää niistä mitä vaan, mutta rajoituksilla onkohan tieteelliset ja todetut perusteet ja ne perustuvat juurikin runsaisiin haittavaikutuksia.

Käyttäjä Desper kirjoittanut 07.04.2016 klo 23:30

joku toinen kirjoitti 6.4.2016 23:48

Desper,
haepa samalla innokkuudella tutkimustietoa bentsojen haitoista ja värinkäytöstä. Vähemmälläkin innolla löydät ja paljon. Kysehän on siitä, mitä haluaa etsiä ja mitä ei. Kannattaa säilyttää objektiivisuus.
---

Oliko intoni liiallinen, kun laitoin linkit kahteen kohteeseen? Miten objektiivisuuden puutteeni ilmeni?
Tiedän kyllä, mitä on riippuvuus bentsoista, kun olen sen itse kokenut.

Käyttäjä Desper kirjoittanut 07.04.2016 klo 23:47

Jouduin riippuvuuteen tahtomattani. Ollessani nuori opiskelija kymmeniä vuosia sitten lääkäri määräsi minulle Diapamia säännölliseen päivittäiseen käyttöön. Sehän oli ihan älytöntä, vieroitusoireet olivat kamalat enkä suosittele niitä kenellekään. En ole mielestäni ottanut täällä kantaa siihen, onko bentsojen käyttö suotavaa, olen vain tuonut yhden asiantuntijan mielipiteen tiedoksi. Mielestäni hän perusteli kantojaan hyvin. Linkittämässäni TV-ohjelmassa oli paitsi bentsoja kontrolloidusti käyttäviä keskustelijoita myös niitten käyttöön kielteisesti suhtautuva keskustelija.

Käyttäjä MarianneM kirjoittanut 08.04.2016 klo 11:49

Koska aralla on takana lääkkeiden yliannostus ellei useampiakin, on ymmärrettävää että hänelle määrätään vain rajoitetusti ja kohtuullisesti rauhoittavaa. Alkoholi ja bentsot eivät ole olleet mitään ratkaisuja ongelmiin, vaan sama päivästä toiseen taistelu ja samojen ajatusten kanssa pyöriminen on jatkunut vuosikausia. Todellinen muutos parempaan vaatisi varmaankin terapiaa ja/tai kuntouttavaa työharjoittelua (oikeassa työssä olemista ja mahdollisuutta työllistyä) ja ajattelumallien ja asenteiden muuttamista. Jälkimmäinen on todella tärkeä kyky yleensäkin erilaisista elämänkriiseistä ja ongelmista selviämisessä.