Minä olen ehdottomasti sitä mieltä, että hyöty ja haittasuhde on otettava vaakakuppiin tässä bentso-asiassa. Ja mielestäni rauhoittavien hyödyt ovat kiistattomat!
Toki, jos on alkoholiongelma, niin silloinhan minkä tahansa lääkityksen aloittamista tulee lääkärin tarkoin miettiä.
Minulle on tullut reilun kahden viikon mittaiset "vieroitusoireet" ainoastaan mielialalääkkeestä.. jotka siis ovat samankaltaiset, kuin lääkitystä aloittaessakin. + niitä käytönaikisiakin ongelmia oli.. tunnottomuus, kyvyttömyys itkeä, unien loppuminen, haluttomuus.. vain joitakin mainitakseni.
Mutta, noin 8 kuukauden päivittäisestä rauhoittavien (2 x 2mg Xanor depot) käytöstä, en saanut häiritseviä haittavaikutuksia tai vieroitusoireita lääkitystä lopettaessani. Eikä annostusta tarvinnut missään vaiheessa nostaa.
Ihmettelen siis itsekin, että mielialalääkkeitä, joilla on liuta haittavaikutuksia noin yleensä, jo pelkästä käytöstä (& varsinkin muiden lääkkeiden kanssa samaan aikaan käytössä).. niin niitä kyllä määrätään miten paljon vain?
Mutta rauhoittavia, joilla on tuskin mitään haittavaikutuksia, niin niitä taas ei millään haluta määrätä. Mielestäni tuossa ei ole mitään järkeä ja sitä on lääkärienkään vaikea perustella muutoin, kuin tuolla riippuvuuden mahdollisuuteen vetoamisella.
Voihan särkylääkkeisiinkin jäädä koukkuun, jos niitä popsii tarpeeksi pitkään. Mitä sitten? Kaikille ei niin kuitenkaan käy. Sen enempää, kuin kaikista alkoholin juojista tule alkoholistejakaan! Ottaisimme niitä varmasti silti, jos ne kerran auttavat kipuumme. Vai kuinka?
Eikö se, että saa apua olemiseensa, ole hyötynä parempi ja pitäisi edes olla potilaan päätettävissä.. että haluaako hän riippuvuuden riskistä huolimatta käyttää lääkettä? Näinhän teemme muidenkin lääkkeiden kohdalla. Toki lääkärillä on kaikki se tieto, mutta päätäntävalta kehoomme on itsellämme.
Bentsot pitäisikin minusta saada reseptivapaiksi apteekin hyllylle, särkylääkkeiden ym. viereen. Ihmiset päätäköön itse! Viihdekäyttö ei saisi olla ongelma(onhan meillä alkoholikin suuren suuri ongelma, eikä sitä silti poisteta myynnistä vaan verotetaan rahan toivossa rankemmin).
Koska sitä aitoa rauhoittavien lääkkeiden tuoma apua, tarvitsisivat niin monet. Monet, jotka eivät niitä nyt, syystä tai toisesta saa.
Miksi näin kuitenkin on? Pelätäänkö tosiaan, että suurin osa alkaisi sekoilemaan pilleripäissään pahemmin, kuin ilman niitä? (Minua mietityttää lähinnä koneiden ja auton käyttö lääkityksen alaisena, että osaavatko arvioida tilanteensa oikein ja käyttäytyä siltä osin turvallisesti itseään ja muita ajatellen?)
No mutta.. tsemppiä nyt kaikesta huolimatta meille kaikille, jotka näitä pillereitä tarvitsisivat, mutta jotka eivät niitä ole saaneet. 🌻🙂🌻 🙂👍