LonelyWolf kirjoitti 14.2.2016 10:31
Hei Arka,
mietin tuossa, että mulle yksinäisyys on varmaan vähän samanlainen pakkoajatus kuin sulle työ. Vaikea nauttia mistään, "koska yksinäisyys". Välillä kyllä pystyn nauttimaan vaikka ulkoilusta, mutta kyllä se yksinäisyys kaikkeen aina varjonsa heittää. Minä en tunne yksinäisyydestä syyllisyyttä, kuten sinä työstä, mutta sen sijaan koen vahvaa arvottomuutta: koska olen yksinäinen, niin olen arvoton. Minun on vaikea nähdä onnellisia pariskuntia ja ystäväporukoita, kun taas sinun työssäkäyviä. Periaatteessa siis samansuuntainen ongelma, vaikka aihe onkin eri. Kaikki tekeminen tuntuu merkityksettömältä, kun kaiken tekee aina yksin. Jos tietäisin, että voisin valita, että menenkö jonnekin yksin vai jonkun seurassa, niin silloin se yksin meneminen ei tuntuisi pahalta.
---
Mielenkiintoinen, LonelyWolf, tuo ajatuksesi, että yksinäisyyskammo muistuttaa pakkoajatusta. Sitä sietäisi ihan miettiä enemmänkin. Yhteistä noissa on julma yliminä, joka haukkuu meitä huonoiksi. Aralle se karjuu: "Sinä olet moraaliton laiskuri, hyvät asiat eivät kuulu sinulle, kun et niitä itse ansaitse" tms, ja Arka uskoo siihen ja ahdistuu kuollakseen. Meille yksineläjille se karjuu: "Olette kaikilta osin niin huonoja yksilöitä, ettette kelpaa kenellekään. Yksinolonne on omaa syytänne, sattumalla tai muulla siihen ei ole osaa.", ja me uskomme tuon hölynpölyn ja ahdistumme. Molempien ryhmien pitäisi oman käsityksensä mukaan ansaita erinomaisuudellaan kaikki osakseen tuleva hyvä. Suuri tuska myös yhdistää näitä kahta, tuska siitä, että ei pääse osoittamaan osaamistaan ja tuska siitä, ettei saa olla lähellä, rakastaa - samasta asiasta on molemmissa kysymys, siitä ettei kelpaa ihmisille semmoisena kuin on.
Pakko sitten, pakko ajatella ja vatvoa. Onko se sitä, ettei vähinkään oma tahto saisi tulla esiin? Yliminä ei salli mitään ilonpitoa. Sieltähän voisi pulpahtaa vaikka mitä riehakasta esiin.
Oikeammin kai elimistö on yksinolossa juuttunut tuskalliseen tuntemistpaan, joka on jatkunut liian pitkään, on ihan pakko tuntea tuskaa, kun koneisto on hirttänyt päälle. Sama varmaan tuon työn puutteesta johtuvan tuskan kanssa.