Hei, kirjoittelen vähän ajatuksistani. Ymmärrän arka, että sinulla on niin paha olo, että haluat nopeaa helpotusta siihen vaikka oluesta. Mutta pitemmällä tähtäimellä se sotkee aivokemiaa niin, että masentuneisuus selvinpäin lisääntyy ja tarvitset jatkuvasti olutta. Elämänmuutokset ja elämänlaadun parantaminen pidemmällä tähtäimellä vaativat välittömän helpotuksen lykkäämistä, mutta palkintona on parempi olo pidemmällä tähtäimellä.
On kyllä niin harmillista, jos toisille ei löydy apua mielenterveyspalveluista eikä lääkkeistä. Itselläni on ainoastaan positiivisia kokemuksia niin lääkäreistä, psykologeista kuin psykiatreistakin. Ja masennuslääke toimi heti, aktivoi ja toi energiaa niin että ei enää tarvinnut käyttää rauhoittavia. Olen kyllä asennoitunutkin niin, että olen kiitollinen saamastani avusta ja tottakai lähtökohta on se, että mielenterveyspalveluiden parissa työskentelevät haluavat auttaa.
Itsetunnosta. Minulle usko on kyllä antanut sellaisen omanarvontunnon, jota kukaan ei voi viedä pois. Olen arvokas, niin kuin jokainen muukin, täysin riippumatta tekemisistäni, suoriutumisistani tai epäonnistumisistani. Tiedän, että Jumala rakasti minua yhtä paljon silloin kun olin yksi ahdistunut ja synkkyydessä vellova erakko kuin nyt, kaikin tavoin toipuneena. Minulla toipuminen vaati kyllä liikkeelle lähtöä, hain kuntouttavaan toimintaan, liityin kuntosalille ja aloitin säännöllisen liikunnan ja muitakin harrastuksia, muutin ruokavaliota terveellisemmäksi ja tein myös kovasti töitä oman ajatteluni ja asenteideni kanssa. Sallin itselleni suremisen silloin kun surettaa, pyrin heti käymään läpi vaikeat ajatukset ja kerron ne myös Jumalalle. Mutta huonot hetket eivät enää kestä kauaa. Tosi tärkeää on kyllä sekin, että on tekemistä joka vie ajatukset pois omassa itsessä pyörimisestä.
Mutta jokaisella on oma polkunsa kuljettavana, toivon että löydät toivonkipinöitä ja tervettä helpotusta ja apua elämääsi arka. Onhan sinulla paljon hyvääkin jo nyt, kuten perhe, lukeminen ja vapaaehtoistyö.