Taistelua päivästä toiseen

Taistelua päivästä toiseen

Käyttäjä arka aloittanut aikaan 07.12.2011 klo 16:43 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä arka kirjoittanut 07.12.2011 klo 16:43

Heippa
Älä ikinä vertaa itseäsi muihin.
Äläkä ikinä häpeä itseäsi.
Vaan arvostat itseäsi sellaisena kuin sinä olet ja keskityt nyt itsesi hoitamaan kuntoon
eli masennuksen ja väsymyksen.
Et ole elämässä epäonnistunut vaan nyt sinulla on elämässä vähän ongelmia
mutta hiljakseen hoidetaan asiat kuntoon.
Pyri liikkumaan ulkona luonnossa ja tee kaikkea pieniä asioita mistä
sinä tulet onnelliseksi ja mistä sinulle tulee huvä olo.
Kuuntele musiikkia musikilla on voimaa.
Onko sinulla ketään ystäviä / kaveria jolle voisit kertoa iloja ja suruja ???
Se helpottas kyllä elämää.
Kun olet sairauslomalla ja tulosi on tippunut niin oletko selvittänyt esim toimeentulotuen ???
Seurakunnasta saa monesti esim ruokaavustusta ja rahallistakin avustusta
Nekin kannattaa selvittää ???
Kirjoita miten olet jaksanut niin minä vastaan sinulle ja yritän auttaa ja neuvoa.
Kaunista loppuvuotta sinulle

Käyttäjä kirjoittanut 26.02.2015 klo 21:20

Hei, arka! En ole pitkään aikaan kirjoitellut tähän ketjuusi, mutta aika ajoin olen kuitenkin lueskellut kuulumisiasi. Nyt teki mieli kirjoittaa, kun luin äsken itsemurhayrityksestäsi. En halua sinua moittia, koska sinulla on varmaan ollut todella paha olo, kun sellaista olet yrittänyt, mutta toivon todella, että et enää yrittäisi sitä. Miehesi ja tyttäresi tarvitsevat sinua. Olen samaa mieltä muiden tänne kirjoittaneiden kanssa, että kyllä sinun kannattaisi hakea ammattiapua, tilanne kuulostaa nyt niin vakavalta. Toivon roppakaupalla voimia sinulle, arka! Vaikka tuntuisi toivottomalta, niin älä tee pahaa itsellesi, sitä todella toivon.

Käyttäjä kirjoittanut 27.02.2015 klo 09:13

arka kirjoitti 27.2.2015 8:18

Hei Vermillion!
Muistelen että opiskelet, miten opintosi ovat sujuneet. Entä käytkö vielä kuntosalilla.

Olen edelleen kirjoilla yliopistolla. Täytyy myöntää, etteivät opinnot ole oikein edenneet, mutta yritän edelleen valmistua. Se gradu pitäisi saada pakerrettua kasaan, mutta keskittymiskyky tuntuu usein olevan pahasti kadoksissa. Kuntosalilla olen onneksi jaksanut edelleen käydä - tälläkin viikolla olen käynyt jo kaksi kertaa ja ehkä käyn vielä tässä viikonloppuna. Liika yksinolo on sellainen asia, joka vaivaa todella, mutten oikein tiedä, miten saisin asiaa muutettua.

Kaikkea hyvää sinulle, arka!

Käyttäjä saloka kirjoittanut 01.03.2015 klo 11:37

miten kauppareissu meni?

Käyttäjä sarrukka kirjoittanut 01.03.2015 klo 15:13

Hei arka
Miltä sinusta itsestä tuntuu jaksaisitko mennä töihin? Saisithan sinä jotain sisältöä
elämään kun olisit töissä. Miten muuten olet voinut? Minulla alkoi vapaa viikko.
Väsynyt olo. Hiihtoja katson. Taidan tämän viikon vain laiskotella. Otti työviikko
voimille.

Käyttäjä salainen55 kirjoittanut 02.03.2015 klo 14:22

Hyvä Arka! Tuo kuulostaa jo tosi hyvältä että mietit töihin menoa. Eläkkeellä ollessa saat käydä töissä pienimuotoisesti etkä menetä etuuksia, kunhan kysyt Kelasta ensin kuinka paljon saat tienata. Kun on olemassa tällaisia osa-aikatöitäkin tarjolla, esim. kerran viikossa tai parikin käydä. itsekin olen katsellut niitä paikkoja muttei ole työkokemusta sellaisesta niin en ole uskaltanut, joten kävin siivoamassa ja tiskaamassa. Se antaa hyvän tunteen kun käy vähän töissä ja saa siitä rahaa. itsetunto nousee ja omanarvontunne.

Käyttäjä sarrukka kirjoittanut 03.03.2015 klo 10:51

Hei
Onpa keväinen päivä. Linnut sirkuttaa. Kaupassa kävin. Silitin työvaatteita.
Eilen oli pyykkipäivä. Sain imuroitua kämppäni. Nyt ei jaksa tehdä mitään.
Lukea lainakirja loppuun. Torstaina käydä kirjastossa. Sossuun aika. Selviää
saanko jatkoa kuntoutukseen.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 03.03.2015 klo 11:54

Hei, Arka!

Minuakin kiinnostaisi pienimuotoinen työssä käynti, mutta mistä löytää työ, josta ansaitsisi riittävän vähän, ettei eläke vaarantuisi, ja samalla työ, jota jaksaisi tehdä. Ehkä voin nyt sen verran hyvin, että kuvittelen/ajattelen, että yleensä ottaen jaksaisin tehdä jotain työtä, kun harrastustenkin kanssa on välillä tiukkaa. Enpä taitaisi todellakaan jaksaa, kun tarkemmin ajattelen.

Sinullakin on tuo toimeentulo-ongelma. Toimeentulotuki. Vaikka työ voisi virkistää, niin rahallinen hyöty voi olla olematon. Eipä motivoi! Olet pohtinut vapaaaehtoistyötä... Miten sen kanssa? Jaksaisitko? Haluaisitko?

Minä olen miettinyt myös vapaaehtoistyötä, käydä tapaamassa jotain vanhusta tai kehitysvammaista, mutta en ole jatkuvasti siinä kunnossa, että pystyisin ja jaksaisin. Ja luultavast, kun voin välillä lyhyitä jaksoja paremmin, en silloinkaan jaksaisi. Harmittaa. Ja tunnen itseni huonoksi. Aikaa olisi, mutta ei voimia.

Mitä sinulle muuten kuuluu? Voimia päivääsi!🌻🙂🌻

Käyttäjä salainen55 kirjoittanut 04.03.2015 klo 09:15

Hei kaikille! Se on tuo mielikuvitus joka luo eteemme pelkoja ja sanoo "ei kannata", kun on sitä ja tätä ja tapahtuu sitä sun tätä. Näin itse ainakin olen huomannut omalla kohdalla.
Voin kertoa teille, että ette menetä mitään jos yritätte töihin menoa osa-päiväisenä. Olen ollut työkyvyttömyys eläkkeellä jo 15v. ja olen käynyt osa-aikatyössä ja silti sain sekä asumistukea että eläkettä. Kela neuvoo tässä asiassa, mutta siitä pitää pyytää "mustaa valkoisella" eli neuvot ja ohjeet paperille, ettei vain puheen varassa ole.
Olen hyvin pienellä eläkkeellä, joten lisäeurot olivat tarpeen.
Tein siivous ja tiskivuoroja muutaman kerran viikossa noin 4h kerrallaan, sen jaksaa, eikä tartte miettiä kovin isoja asioita niissä töissä, joten ei rasitus ole suuri. Nyt en enää ole töissä. Sitten tein myös käsitöitä, askartelin ja myin työt kirpputorilla ja myyjäisissä. Ihan kivasti siitäkin sai rahaa. Poimin myös syksyisin marjoja metsästä myyntiin. Usein porukalla menin muiden mukana.
Nykyään on tuo uusi lakikin, että voi tienata kait 300e kuukaudessa eikä menetä etuuksia, näin ainakin luin lehdestä.
En voisi mennä vapaaehtoistyöhön, tai ei minusta ole siihen. Sekin on sellainen asia minkä jo hyväksyn ilman syyllisyyttä. Mutta olen toki ollut vertaistuki ryhmissä vapaaehtoisesti tekemässä jotain, se on minusta ollut ihan hyvää työtä ja sieltä saa myös ystäviä ja kavereita.
Hyvää ja siunattua päivän jatkoa kaikille!

Käyttäjä sarrukka kirjoittanut 04.03.2015 klo 15:35

Hei arka
Mikä on vointisi? Kävin aamulla kaupassa. Piti kortti ostaa. Just tulin hammaslääkäristä
Kävin päivystys ajalla- Yrittivät kuvata ei onnistunut. Kuitenkin sitä mieltä
että hermosärkyä hampaaassa.Minulla tuo leukamurtuma. Suihkussa kävin ja keitin
päiväkahvit. Veljet kävi kylässä. Toivat mustikoita. Huomenna se sossu aika.Saa
nähdä saanko jatkoa kuntoutukseen. Niin mukava kun saitte uuden pesukoneen-.
Ne kalliita jos joutuu itse ostamaan Meinaa vain ahdistaa. Otin xanorin toivon
että vähän helpottaa. Niin ajattelitko henkilökohtaisen avustajan töitä etsiä?

Käyttäjä salainen55 kirjoittanut 05.03.2015 klo 12:38

Hei. Onhan niitä monenlaisia osa-aikatöitä, sellaisiakin joita voit tehdä kotona oman jaksamisen myötä. Minulle sopi tiskaaminen ja siivoaminen ettei tarvinnut olla kovin "sosiaalinen" tai päteä missään, eikä ottaa vastuuta. Ja ainakin näki "kättensä jäljen" ja siitä tuli hyvä mieli.
pelkäisisin jos pitäisi mennä jonkun henk.koht. avustajaksi, kun ei tiedä millainen henkilö on ja pitäisi jaksaa olla koko ajan rauhallinen ja vastuussa toisesta ihmisestä. Ehkä minulla ainakin on sellainen vamma etten kestä vastuuta ja liian sosiaalista tekemistä.

Käyttäjä sarrukka kirjoittanut 05.03.2015 klo 14:20

Hei
Jotain hyvääkin elämässä. Kotikuntoutusta jatkettiin tammikuun loppuun.
Toimeentulostani oli myös puhetta. Sanoin että kaikki menee mitä tulee tarkkana
saa olla että rahat riittää. Yritän hakea eläkeläisen hoitotukea. Tuskin saan mutta
mitään en menetä vaikka yritän. Olen miettinyt tuota työssäkäyntiä. Joskus tuntuu
että olen vain rasite työkavereille. Välillä ymmärrys asioihin todella hukassa.
Mikään homma meinaa onnistua, Virheitä tulee tai en ehdi tehdä kaikkia hommia ajoissa.
Pelkään että työkaverit jossain vaiheessa hermostuu minuun. Saan potkut töistä
Ehkä minun olisi parempi eläkkeellä. Siihen vain tuskin mahdollisuutta. Ei tämä
yksiolokaan kivaa ole mutta mieluummin näin. Jokainen työpäivä paniikki päällä
selviänkö minulle kuuluvista tehtävistä. Osaanko tehdä oikein asiat.

Käyttäjä salainen55 kirjoittanut 06.03.2015 klo 08:10

Käyhän Arka vilkaisemassa vuokratyöfirmojen listoja työpaikoista, ja voit vaikka käydä ihan paikan päällä kysymässä osa-aikatyötä. Ja googleta osa-aikatyö, niin sieltä voi tulla vaikka mitä.
Tässäpä muisto vuosien takaa:Laulu joka laulettiin norjalaisessa sarjassa ”päin perhettä”. Sävel oli hyvä ja sanat vielä paremmat.

Pienet tärkeät asiat.
Mielesi levottomana harhailee,
kun näytät unohtavan, pienet tärkeät asiat.
Et saa hetkenkään rauhaa,
kun kaipaat koko ajan toiseen paikkaan.
Tuntuu että elämäsi on
kurjaa ja harmaata.
Mitä sinä etsit,
mitä oikein odotat?
Kun et koskaan suo
itsellesi lepoa ja rauhaa
ei mikään voi kasvaa ja kehittyä.

Mene omaan tupaasi, vaikka pieneenkin
niin on siellä jotain itsellesi rakasta.
Metsään jos huudat, et vastausta saa.
Kulje takaisin sen luo minkä haluat.
Se onni mitä haet,
siintävien vuorten takaa,
onkin ehkä omanasi.
Lakkaa kiertämästä loputonta kehää,
opettele rakastamaan pieniä, tärkeitä asioita.

Kuuntelin tuota laulua ja itkin, siitä on varmaan jotain 7vuotta kun tuo sarja tuli televisiosta. Kirjoitin sen huoneentauluksi itselle, etten unohtaisi pieniä tärkeitä asioita elämässäni jotka ovat hyvin!
Voikaa hyvin kaikki!

Käyttäjä sarrukka kirjoittanut 06.03.2015 klo 13:48

Hei arka
Tämä päivä mennyt laiskotellessa. Verhot pitäisi vaihtaa. Tänään ei jaksa. Kaveri
tuli käymään. On varmaan sunnuntaihin. Ruokaa laitan. On niin outo olo.
Tuleekohan flunssa. Kaupassa limsat tarjouksessa. Hakea kun pääsee autolla
käymään. Tilasin kirjastosta Edvard J Bournen kirjan vapaaksi ahdistuksesta.
Saan sen joskus loppukuusta kun oli lainassa. Oletko katsellut työpaikkoja?

Käyttäjä Autiotalon Kuunvalo kirjoittanut 08.03.2015 klo 13:29

Hei Arka!

Olen palannut taas tänne, kuten ehkä olet huomannut🙂

Halusin käydä moikkaamassa. Luin pikaisesti kuulumisiasi. Onneksi selvisit tuosta IM-yrityksestä. Oli aika kurja juttu.. Nyt ilmeisesti jo kuitenkin mielessä; eteenpäin? Kävin vain näin pikaisesti, mutta palataan.

Voimia sinulle🙂🌻

Käyttäjä sarrukka kirjoittanut 09.03.2015 klo 16:56

Hei
Vaikea päivä töissä. Ahdisti ja pelotti. Odotin vain että työpäivä päättyisi.
Sama ahdistuneisuus jatkuu kotona. En tiedä miten selviän tästä viikosta.
17.3 lääkäriaika. Harmi vain että taas eri lääkäri. Lääkäri kuulemma
päättää siirretäänkö minut perusterveydenhuollon asiakkaaksi. Ei hyvä jos
näin menee. Kotikuntouttaja ehkä lähtee mukaan lääkäriin.