Hei arka,
Olen seuraillut ketjuasi, ja tuntui että jäädyin hetkeksi, kun luin sinun yrittäneen itsemurhaa. Toivon sinulle kaikkea hyvää ja parasta. Kuulostaa kuitenkin, että pelkkä toivominen ei nyt riitä, vaan tarvitaan ammattimaista apua.
Olin itse lähes täysi-ikäinen kun sain vahingossa tietää äidilläni olleen itsetuhoisia ajatuksia ollessani yläasteella. Vaikka jo silloin kai tiedon tasolla ymmärsin niiden johtuvan masennuksesta, nimenomaan sairaudesta nimeltä masennus, siinä hetkessä tunsin itseni todella arvottomaksi ja omalle äidillekin riittämättömäksi. Samalla nousi pintaan myös vihantunne - mitä se muka on lässyttänyt meitä rakastavansa, jos emme ole riittävä syy edes hengissä pysymiseen. Ettäs kehtaa! Nyt aikuisena olen saanut tästä kynsilleni, kun itsellä masennus on saanut aikaan noita itsemurha-ajatuksia, hyvinkin intensiivisiä, vaikka lapseni ovat minulle kaikki kaikessa ja rakkainta maailmassa, enkä ikinä haluaisi heitä hylätä. Ymmärrän siis sinua, mutta ymmärrän myös tyttäresi voimakkaan reaktion.
On tosi ymmärrettävää, että haluaisit puhua itsemurhasta asiana sekä itsemurhayrityksestäsi, mutta tosiaan ehkä miehesi ja tyttäresi eivät ole siinä asiassa parhaita tukijoita. Heille olet tärkein maailmassa, joten tilanne on ollut heillekin traumaattinen. Silloin on aika mahdoton asettua kuuntelemaan ja ymmärtämään, kun oma mieli on haavoilla ja sekavat tunteet pinnassa. Siksi oikeasti toivoisin sinun hakevan apua sairaalasta, psykiatrian päivystyksestä. Tai jos se on mahdoton ajatus, pyydä vaikka miestäsi googlaamaan LINITY, se on Suomen Mielenterveysseuran keskusteluinterventio itsemurhaa yrittäneille, ja tietääkseni sinne voi ihan itse varata ajan. Ehkä miehesi voisi myös puhua tytölle ja koettaa saada häntä hakemaan keskusteluapua esim Nuorten Kriisipisteestä tai kouluterveydenhoitajalta, -kuraattorilta tai -psykologilta. Ei varmaan olisi huono homma hänellekään päästä purkamaan tuntemuksiaan luottamuksellisesti.
Oletko kuullut sen vitsin pastorista, joka jäi autiolle saarelle, mistä eri tahot yrittivät pelastaa hänet kolmesti, mutta hän kieltäytyi ja sanoi luottavansa Jumalan apuun. Näännyttyään kuoliaaksi hän kysyi Jumalalta, miksei tämä auttanut häntä, mihin Jumala vastasi ihmetellen yrittäneensä kokonaista kolme kertaa. Joskus rukouksissa pyydetty apu tulee tosiaan epäsuorasti toisen ihmisen tai auttavan tahon luo pääsyn muodossa. Tai yleensä siis juuri näin, uskon ainakin itse 🙂.
Jaksamista, rohkeutta ja luottamusta ottaa apua vastaan, antaa jonkun kantaa kun et yksin jaksa!