Hei Arka ja oikein sydämellisen lämmintä, kaunista ja siunauksellista joulua sinulle ja perheellesi toivotan☺️❤️
Minulla onneksi mieliala normalisoitui ja ihan on hyvä olla nyt. Tänään vielä siivosin koko kodin ja tarkistin kaikki koristeet ja asetelmat, sekä laitoin pari asetelmaa ja joululiinaa lisää. Nyt on kaikki valmista. Koti on siisti, nätti ja jouluinen. Kinkku on uunissa ja maisema kauniin luminen. Mies kävi vielä kirjastossa hakemassa saapuneita varaamiaan kirjoja sillä aikaa kun siivosin. Palattuaan hän imuroi, vei roskat ja auttoi muutenkin. Mies paistaa kinkun, se on hänen hommansa.
Meillä ei ole semmoisia perinteitä täällä paikkakunnalla, kun ei ole sukulaisia täällä. Minun äiti ja suku asuu 500km päässä. Miehen vanhemmat ovat jo taivaassa. Siskonsa kanssa tapaavat joskus, mutta ei jouluisin. Muun sukunsa kanssa mies ei ole aktiivisesti tekemisissä (kokee heidät niin eri henkisiksi) Miehen tyttäret ja lapsenlapsi tulevat sitten tapanina, mutta siitähän olenkin jo kirjoittanut. Haudoilla ei käydä, kun ei ole suvun hautoja täällä. Miehen vanhempien ja sukulaisten hautoja on toisessa kaupungissa, mutta sinne emme voi nyt jouluna mennä, kun ei ole rahaa bensaan laittaa niin paljon. Menemme sitten joku muu kerta. Meillä on yksinkertaiset asiat tärkeitä; yhdessäolo rauhassa kotona, kinkku, laatikot, riisipuuro, tortut, rosolli ym. Kaksi muovista pöytäkuusta on. Keittiössä ja makkarissa. Minulle syömiset, valkoinen maisema, joulumusiikki radiosta ja kahdenkeskinen tunnelma on tärkeintä. Sekä tietysti muistaa kenen juhla joulu on. Jeesus Kristuksen. Muistan myös edesmenneitä lähimmäisiä laittamalla kynttilän heidän kuvansa viereen. Minun mielestä varsinainen juhla on aatto ja joulupäivä ja sen jälkeen on minun mielestä joulu jo vietetty. Olen siis aika "lyhytpinnainen" joulu viettäjä. Usein olen jo tapanina siivonnut kaiken joulun pois, mutta nyt se ei onnistu, kun tulee vieraita silloin.
Siis syön herkkuja, luen mielenkiintoisia kirjoja (Kekkonen ja Sibelius) kuuntelen tiiviisti radiosta hengellistä ohjelmaa, sekä klassista musiikkia, sekä muuta jouluohjelmaa. Katselen välillä ikkunasta kiireettömästi kaunista, valkeaa maisemaa ja annan ajatuksen levätä ja mielen rauhoittua. Kiitän Jumalaa ja Jeesusta kaikesta hyvästä ja pyydän siunausta tulevaan vuoteen.
Siunattua Joulunaikaa🌻🙂🌻