hei. Olen lukenut noita pikkukirjasia Elämälle-kyllä sarjasta. Saan niistä paljon nyt, siis kun aikaa on kulunut siitä kun raitistuin. Näköjään pitää antaa ajan kulua, ennekuin asiat alkaa valkenemaan ja pääsee irti joistain ajatuskuvioista joita on päähänsä saanut, jostain mistä lie.
Yhtäkkiä vain vapauduin jostain kummallisista ajatuksista joita olin aina vain uudestaan ajatellut. etten muka voi mennä lapsuudenmaisemiin enää koskaan, ettei ihmsiet siellä unohda koskaan millainen olin ja mitä tein. Häpeä oli liian voimakas ja syyllisyys. Mutta ajan kans ja nyt kun tajusin että en joillekin asioille voi yhtikäs mitään, ne on ja pysyy, mutten tartte elää enää niiden mukaan, ne ovat menneisyys ei tulevaisuus.
Häpeän tunne tosiaan sitoo aikalailla ja ainakin minut pisti elämään sellaista "kuori-elämää", kuin yrittäisin jotenkin tämän elämän kahlata läpi ja selvitä kunnialla. Häpeä estää ilon. Häpeä estää nauttimasta mistään.
Jumala on suurempi kuin häpeän tunne.
Jouduin häpeän valtaan jo ihan pienenä lapsena, kun minut nöyryytettiin julkisesti, opettajan ja muidenkin taholta. Se jatkui vielä ammattikoulussa, kun olin arka ja ujo kysymään mitään opettajalta ja tein virheen, opettaja nauroi ja pilkkasi minua tyhmäksi kaikkien muiden oppilaitten edessä. Nyt vasta sitä kehtaan muistella. Ja sitten sama jatkui eräässä toisessa koulussa myöhemmin, ihan samlla tavalla.
Sitten niitä häpeän aiheita tuli koko ajan lisää kun aloin käyttämään alkoholia ja tupakoin niin menin tosi välinpitämättömäksi. Nyt uskoon tulon jälkeen noita asioita on pitänyt selvittää ja tuo häpeän tunne on ollut hankalin, samoin syyllisyys. Erottaa asiat toisistaan aikuisella tavalla, ei neää mennä siihen tunteeseen missä olen ollut, alistumiseen.
Olen ollut sellainen ihminen , että olen yrittänyt ja yrittänyt, mutta epäonnistunut monessa asiassa, tai en ole kait hyväksynyt joitain asioita vaan tullut katkeraksi kun en ole saanut just sitä mitä muka tartten. nyt kun ajattelen jotain kaipaamani asiaa, niin järki sanoo ettei se olisi kuitenkaan ollut hyväksi minulle. tai olen ollut silloin niin alistunut ja tuntenut oloni vähäiseksi etten ole jaksanut taistella itselleni jotain hyvää mikä olisi kuulunut minulle, nyt se on myöhäistä ja on tyydyttävä tähän. yritettävä tehdä tästä ja näistä resursseista paras mahdollinen elämä.
kiitos tukinetin olemassa olosta, saan tänne kirjoitella omia oivalluksia ja pääsen vapaammaksi kaikista painolasteista ja mielen vankiloista.