Taistelua päivästä toiseen

Taistelua päivästä toiseen

Käyttäjä arka aloittanut aikaan 07.12.2011 klo 16:43 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä arka kirjoittanut 07.12.2011 klo 16:43

Heippa
Älä ikinä vertaa itseäsi muihin.
Äläkä ikinä häpeä itseäsi.
Vaan arvostat itseäsi sellaisena kuin sinä olet ja keskityt nyt itsesi hoitamaan kuntoon
eli masennuksen ja väsymyksen.
Et ole elämässä epäonnistunut vaan nyt sinulla on elämässä vähän ongelmia
mutta hiljakseen hoidetaan asiat kuntoon.
Pyri liikkumaan ulkona luonnossa ja tee kaikkea pieniä asioita mistä
sinä tulet onnelliseksi ja mistä sinulle tulee huvä olo.
Kuuntele musiikkia musikilla on voimaa.
Onko sinulla ketään ystäviä / kaveria jolle voisit kertoa iloja ja suruja ???
Se helpottas kyllä elämää.
Kun olet sairauslomalla ja tulosi on tippunut niin oletko selvittänyt esim toimeentulotuen ???
Seurakunnasta saa monesti esim ruokaavustusta ja rahallistakin avustusta
Nekin kannattaa selvittää ???
Kirjoita miten olet jaksanut niin minä vastaan sinulle ja yritän auttaa ja neuvoa.
Kaunista loppuvuotta sinulle

Käyttäjä salainen55 kirjoittanut 19.06.2014 klo 17:31

hei ketjulaiset ja varsinkin tupakoitsijat. minä poltin yli 20v ja lopussa kiihtyvällä vauhdilla. Lopetin tupakoinnin silloin kun lopetin viinankin, samoilla tulilla. hetki kerrallaan vaan olin polttamatta ja siirtelin sitä tupakan suuhun laittamista. En luvannut kenellekään että lopetan enkä yrittänyt hammasta purren, mutta olin kuulemma (lapsi kertoi) ollut aika tiukkahermoinen silloin ja sen muistan että väsytti ihan hirveästi. Minullakin puhkesi masennus sen jälkeen kun raitistuin, se on kuulemma ihan tavallista, koska viinahan on hermomyrkkyä ja vieroitusoireet voivat olla kovia, ne ei ole tuskaisia eikä repiviä vaan sillälailla pitkällä aikavälillä väsyttävää alakuloa ja masennusta. mutta kun sen tietää ja ymmärtää niin sen kestää. Sillä masennus laimenee jossain vaiheessa (en käyttänyt lääkkeitä) ja jotkut tarvitsevat lääkkeitä, ja voi olla että ne aiheuttavat sitten taas uuden riippuvuuden. Näin kävi minun ystävälle joka myös raitistui kun oli ihan rappio-alkoholisti ja ei olis selvinnyt ilman lääkkeitä, mutta muutaman vuoden päästä pääsi myös lääkkeistä irti ja tupakasta. on tänään raitis ja iloinen ihminen, aloittanut uuden parisuhteen ja elämä on mallillaan. luotin siihen että kun muutkin onnistuvat tupakan lopettamisessa, niin minäkin voin. Olin aiemmin yrittänyt tupakasta luopumista mutta omin avuin ei onnistunut, käytin ryhmätukea ja erästä 12 askeleen ohjelmaa siihenkin.
Ja Arka, jatka vain tupakointia, kun olet niin päättänyt, eihän sitä voi toisen ihmisen elämään puuttua, jokainen tekee itse valintansa ja vastaa seurauksista.
Hyvää juhannusta. menen luontoon juhannukseksi kuuntelemaan ja ihmettelemään luonnon kauneutta ja ihmeitä, kokeilkaa tekin, se ei maksa mitään kun pyörällä polkaisee johonkin luonnon helmaan, ottaa teetä ja leipää mukaan ja nauttii elämästä!

Käyttäjä Autiotalon Kuunvalo kirjoittanut 19.06.2014 klo 18:38

Hyvää Juhannusta Arka!

Minullekin kirjasto on nykyään tärkeä paikka. Käyn siellä ainakin pari kertaa viikossa. Meilläpäin on niin monta kirjastoa, että käyn kolmessa eri paikassa. Sen mukaan mitä reittiä milloinkin mennään. Minä en ole vielä ostanut yhtään kesäkukkaa, koska parvekkeen laitto on kesken ja kaikkea muuta tekemistä on niin paljon, etten jaksa stressata niistä kukista. Varmaan jossain vaiheessa niitä hommaan.

🙂👍

Käyttäjä arka kirjoittanut 20.06.2014 klo 10:02

Hei Salainen ja AK!
Kiitos viesteistänne. Saa nähdä meneekö tytär juhannukseksi jollekin kaverilleen vai tuleeko kaverin kanssa meille. Voi olla että vietän yksin juhannuksen. Siitä olen iloinen että miehen kaveri kutsui hänet grillaamaan, on vähän vaihtelua hänellekin. Toivotan teille siunattua juhannusta molemmille!

Käyttäjä sarrukka kirjoittanut 20.06.2014 klo 11:18

Hei arka
Minulla on 3 sisarusta. Asuvat tässä lähialueella. Onko sinulla sisaruksia?, Kävin
kaupassa. Kyllä oli ruuhkaa. Minä pienten ostosteni kanssa jonon hännillä.Alkoi
ahdistamaan tuntui että paniikki iskee.onneksi selvisin kunnialla. En tiedä mitä
tekisi aikansa kuluksi. Mikään kiinnosta.Sen verran sain aikaiseksi että laitoin
kaalikeiton kiehumaan. Vettä sataa. Tosi kurja juhannussää.Pitää kait yrittää
sanaristikoita täyttää ja jotain muuta puuhastella. Miten sinä arka vietät juhannuksen
jos olet yksin?

Hyvää juhannusta sinulle ja kaikille tukinettiläisille🙂🌻

Käyttäjä arka kirjoittanut 21.06.2014 klo 10:43

Hei Sarrukka!
Minä kasvoin ainoana lapsena mutta kun äiti kuoli selvisi että minulla on sisarpuoli. Otin häneen yhteyttä mutta emme ennättäneet kun puhua puhelimessa ja vaihtaa valokuvia sillä hän kuoli haimasyöpään. Harmittaa ettemme ehtineet tavata.
Minä katsoin eilen televisiota paljon. Hypin kanavalta toiselle kun en osaa katsoa televisio-ohjelmia etukäteen että mitä tulee. Katsoin pientä mökkiremonttia ja huvila ja huussi sekä TV7.: n ohjelmia. Tytär oli kyllä kotona kaverinsa kanssa, laitoin heille sitten ruokaa illalla ja he laittoivat vielä banaanilettuja.
Tuliko kaalikeitosta herkullista? Minä kait keitän nyt kahvia ja puen päälleni kun en viitsi yöpaidassa olla kun on vieraita. Siunattua juhannuspäivää sinulle!

Käyttäjä sarrukka kirjoittanut 21.06.2014 klo 12:03

Hei arka
Todella harmi ettet ehtinyt paremmin tutustua sisarpuoleesi. Kaalikeitosta tuli ihan
syötävää. Kävin vähän kävelemässä. Ihanan rauhallista sai kuunnella luonnon ääniä
Haistella kukkien tuoksua. Varmaan ihmiset menneet mökeille kun liikennettäkään.
paljoa. Nyt taas mietin mitä tekisi. Millaisista tv ohjelmista tykkäät? Minä tykkään
pientä mökkiremonttia ja vastaavista ohjelmista. Kaikki master chef ohjelmien kaltaiset
ym ruokaan liittyvät ohjelmat. Joskus innostun jotain elokuvaa katsoon. Haaveilen
laihduttamisesta. Tupakan vieroituslääkkeitä syönyt. Ne oikein sovi minulle. Yrittänyt
pahalla sisulla olla polttamatta. On vain niin kovin vaikeaa kun tupakkaa tekee mieli.

Rauhallista juhannuksen jatkoa sinulle.

Käyttäjä arka kirjoittanut 21.06.2014 klo 20:19

Hei Sarrukka!
Seurasin Australian Master cheffiä ja nyt seuraan USA:n Master cheffiä. Lisäksi katson miehen kanssa poliisisarjoja yleensä aamusta tallennuksesta kuten CSI, Kova laki ja Ilman johtolankaa, lisäksi katson usein Star Trekin vaikken siitä niin välitäkään mutta kun muutakaan tekemistä ei ole. Tykkään katsoa myös kun Jamie Olivier laittaa ruokaa. Hyvä että kävit kävelyllä. Mieskin tuli kotiin kuuden maissa. Aikoi ensin olla toisenkin yön kylässä mutta halusi sittenkin tulla kotiin. Katseltiin tallennuksia.Tyttären kaveri lähti kolmen maissa kotiinsa. Nyt tytär kotosalla omassa huoneessaan, hyvä ettei ole missään vetämässä kännejä. Paistettiin tyttären kanssa lettuja ja aamiaiseksi tehtiin lämpimiä voileipiä. En taida laittaa sen kummempaa ruokaa tänään.

Käyttäjä Edams kirjoittanut 21.06.2014 klo 23:46

Itselläni todettiin masennus noin kaksi vuotta sitten ja siitä asti elämä on tuntunut menevän päin helvettiä täysin. Kaikki ihmissuhteet ja kaikki mennyt päin puskaa. Söin jotain lääkkeitä, jotka auttoivat myös univaikeuteen, mutta ne lopetettiin reilu vuosi sitten, jonka jälkeen on taas tullut sellaisia oloja, että ei jaksa mitään.

Edes lukion käyminen on tällä hetkellä liian raskasta ja vaikeaa ja se, kun en voi puhua kellekään asioista, koska on vaikea saada luottoa kavereihin tai omaan perheeseen, jotenka miten tästä nyt pitäisi jatkaa tai edes koittaa selviytyä. 😴

Käyttäjä arka kirjoittanut 22.06.2014 klo 11:30

Hei Edams!
Mukava kun kirjoitit. Masentunut ihminen kun tarvitsee tukea ja jostain sinunkin olisi sitä saatava. Kirjoitit ettet oikein saa tukea perheeltäsi tai ystäviltäsi. Vaikea tilanne, oletko tällä hetkellä hoidossa esimerkiksi psykiatrian poliklinikalla. Noita masennuslääkkeitähän on niin mmonta lajia, onko sinulle kokeiltu useampaa kuin yhtä lääkettä. Entä sähköhoito, jotkut ovat saaneet apua siitä. Minäkin olen sitkeästi kokeillut kaikkia hoitoja, en tosin ole parantunut vaan olen jäämässä eläkkeelle. Etsi itsellesi apua ja jatka kirjoittamista tännekin niin saamme kuulla mitn sinulla menee. Oletko muuten nyt sairauslomalla jos et jaksa lukiota käydä? Sinulla on varmaan vielä aikaa vaikka mihin kun olet varmaankin aika nuori. En tiedä mitä ajattelet hengellisistä asioista mutta minä rukoilen puolestasi, uskovainen kun olen. Jeesus on lähellä kärsiviä. Onko sinulla mitään mukavia suunnitelmia kesäksi. Toivotaan että nuo ilmat tästä vähän kirkastuu ja lämpenee. Minä kai vietän kesän pääasiassa kotona kun rahaakin on sen verran vähän ettei oikein voi mitään matkoja ajatella.

Käyttäjä salainen55 kirjoittanut 23.06.2014 klo 10:45

Hei. Etsikää käsiinne kirja-sarja" Elämälle kyllä-toipumis opas". Nyt on menossa askeleita katkeruudesta toipumiseen.
Ensin ajattelin etten kyllä lue niitä kirjoja, mutta ne tuli minulle ikäänkuin vahingossa ja niinpä uskoin siihen ettei ne turhaan tulleet. Jo se kun lukee niitä panee ajatukset hyrräämään. Ei tarvitse edes miettiä mitään, eikä tehdä, alitajunta näköjään tekee hommat. yhtäkkiä näkeekin asiat ihan eri tavalla, vähemmän jäykästi ja vähemmän yksiviivaisesti. Tulee ikäänkuin särö siihen entiseen ajatteluun asioista, omista mokista ja tekemisistä.
Ja nyt on varmuus edelleen että olen oikealla tiellä.
Sinulle joka luet tätä, toivotaan että joku apua hakeva lukee, on olemassa toivoa ja parempaa elämää, jos vain uskallat etsiä uutta ja ihan erilaista mitä olet nyt tekemässä ja ajattelemassa. Et menetä mitään jos kokeilet!
Ei ole kenellekään hyväksi istua television edessä koko päivä, mutta jos valitsee sen niin siitä on seurauksia joista on otettava vastuu. Puhun ja kirjoitan nyt paljon siitä että ihmisellä on itsellä vastuu omasta elämästä. Ei pillereillä, ei lääkärillä eikä kellään muulla kuin itsellä. Niin kurjalta kuin se kuulostaakin, niin vain jos itse alkaa jotain etsimään niin löytää ja saa avun.
"kannettu vesi ei kaivossa pysy" on totta, vain jos ihminen itse haluaa apua sitä myös saa. Sitä on joka paikassa kun vain haluaa hakea ja uskoo ja tottelee sitten mitä sieltä avun lähteeltä kerrotaan. Turhaa on apua hakea jos ei suostu mitään muuttamaan tai tekemään mitä ehdotetaan. Tämän sanon siksi, että olen yrittänyt auttaa erästä läheistä ja huomannut sen turhaksi, kun ei hän ole kiinnostunut muusta kuin että valittaa vain miten elämä on kohdellut häntä nurjasti. minua ihan suututtaa, kun hänellä on kaikki loppujen lopuksi ihan hyvin, eikä hänellä ole sellaisia ongelmia kuin joillain, mutta se onkin kätevä huomata, että ei mielensairaus katso kehen se iskee.
yritän kannustaa muitakin hakemaan oikeasti apua, pelkkä tänne kirjoittaminen ei auta jos tee jotain itsensä hyväksi. lähde vaikka lenkille joka päivä, niin kuukauden päästä voikin olla jo mieli hivenen valoisampi. tai jos vaikka käy vieraisilla joka viikko jonkun luona jolla on asiat myös huonosti ja yrittää auttaa häntä. tai soittaa tai kirjoittaa.
Auttamalla muita saa itsekin apua.

Käyttäjä sarrukka kirjoittanut 23.06.2014 klo 13:13

Hei salainen55
Kuka on kirjoittanut tuon kirja-sarjan?

Käyttäjä arka kirjoittanut 24.06.2014 klo 10:59

Hei Salainen ja Sarrukka!
Anna tosiaan lisätietoja tuosta kirjasarjasta, voisi vaikka yrittää kirjastosta sitä varata. Sanoit Salainen että muiden auttaminen auttaisi itseä. Niin minäkin olen ajatellut mutta täälläpäin ei ole ollut punaisen ristin ystäväkursseja joten en ole voinut alkaa tekemään sitä. Lisäksi olen melkein joka päivä hakenut itselleni työpaikkaa vaikka olenkin eläkkeellä. En keksi mitä enempää voin tehdä. Eipä ole juuri muuta tekemistä kuin yrittää katsella telkkaria tai lukea. Kotitöitä on tietysti jonkun verran. Yritän olla hyvä äiti ja vaimo. Ei tämä helppoa ole ollut, kuolemanhalu on koko ajan kova. Täällä tukinetissä käyminen auttaa enemmän kuin mikään ammattiapu. Kiitos Salainen ja Sarrukka kun kirjoittelitte!

Käyttäjä Etsijä kirjoittanut 24.06.2014 klo 11:45

Kyseessä on kirjasarja ja Elämälle kyllä-toipumisopas on sarjan nimi. Kirjoittaja on Dale Ryan ja sarjassa on kuusi osaa. Löytyy parhaiten hakemistoista kun tietää standardinumeron: 952-5096-07-6. Kustantaja on Sininauhaliitto. Eiköhän monesta kirjastosta löydy.

Käyttäjä Etsijä kirjoittanut 24.06.2014 klo 11:48

Hei Arka,

kokeilepa vaihteeksi vaikkapa käsitöitä, piirtämistä, maalaamista tai kirjoittamista. Jos et pääse kurssille, lainaa vaikka kirjastosta oppaita. Itse en olisi edes hengissä, ellen puuhaisi koko ajan jotain. Tekeminen luo aitoa iloa ja antaa itsevarmuutta, sitä paitsi siinä voi kehittyä koko ajan. Älä jää paikallesi. Tekemiseen ei tarvita aina kalliita välineitä. Kotoakin löytyy yhtä ja toista käyttökelpoista.

Käyttäjä salainen55 kirjoittanut 24.06.2014 klo 19:59

Etsijä kertoikin jo tuon kirja-sarjan nimen, hyvä.
Eikä toisten auttaminen tarkoita ollenkaan sitä, että menee Punaisen Ristin tms. töihin. Ei suinkaan. En ainakaan minä kykene sellaiseen. Auttaa voi ihan siinä koti ja tuttava piirissä, seurakunnassa tms. Auttaa voi vaikka täällä kertomalla miten on saanut avun ongelmiinsa, se on jo iso apu jollekin joka sitä etsii. 🙂) hyvää illanjatkoa kaikille!