Aikahan se on joka mielen parantaa! Ei siinä auta hokkuspokkus temput, ainkaan minulla. ja näin jälkikäteen huomaankin miten asita ovta muuttuneet ihan itsekseen.
Nuorena ja aikuisenkin elin alkoholistisessa ja rämäpäisessä ympäritsössä, alistuin siihen, en pyrkinyt kovin hanakasti siitä pois. En tiennyt keinoja. Kun sitten ihmeen ansiosta pääsin pois niistä piireistä ja aloin opetella erilaista elämää olin n.40v. oli tosi vaikeaa irtaantua entisestä elämästä. Häpeä oli kova, kun häpesin itseäni ja sitä miten olin antanut itseäni kohdella, miten olin itse itseäni kohdellut. Mutten ollut muuta oppinut kuin alistumisen, kapinoinnin ja muuta yhtä epätervettä käytöstä.
Oikeastaan aloin kirjoittaa tänne sellaisesta asiasta kuin häpeä itsestä. olen hävennyt itseäni ja omia ratkaisuja tai elämääni, hävennyt kaikkea mitä olen, koska olin kokenut etten ole tarpeeksi hyvä enkä arvokas.
Paraneminen näyttää minun kohdalla menevän niinpäin, että ensin olen antanut anteeksi muille ihmisille, varsinkin vanhemmilleni, etteivät he osanneet eivätkä tienneet mitä tekivät, he vain yrittivät parhaansa, elää itsekin jotenkin elämäänsä parhain päin. Nyt sitten vasta tulee tämä häpeän tunteminen oikeasti itsessäni. nyt vasta tunnen millaista on häpeä. Olen siitä lukenut, kirjoittanut ja puhunut, mutten tainnut oikein sitä kuitenkaan tajuta. ja tunnen myös sen että kuinka se on väärin minua kohtaan että häpeän itseäni. Häpeän monessa asiassa, enkä millään ole tajunnut että ei oikeasti olis tarvinnut edes hävetä, että jonkun muun pitää hävetä ei minun. Lapsuuden sisarusparvi on yksi heikko kohta minulle, otan häpeän aina kontolleni, vaikka muiden pitäisi hävetä omaa käytöstä niin siinä käy niin että minä häpeän ja muut ovat "rinta rottingilla". Samoin lasteni käytös, otan häpeät niskoilleni ja olen ahdistunut siitä. samoin monessa muussa asiassa otan häpeän itseeni, vaikken ole mitään oikeasti väärää tehnytkään.
niinkuin, miksi hävetä jos jää eläkkeelle aikaisemmin?