Tuo on niin tuttua kun ei saa jotain ajatusmallia pois mielestä, päästä, elämästä. Se vahingoittaa ja saa aikaan ahdistusta ja huonommuuden tunnetta.
Minun pitäisi tänään mennä erään yhdistyksen naisten päiville, se on uskonnollinen paikka. Vaikka olen uskossa, en ollenkaan tunne itseäni hyväksytyksi heidän seurassaan. Pelkään aina että joku "tölväisee" jotain ilkeää etten saisi olla siellä missä olen milloinkin, etten ole hyväksytty sinne minne menen. Siellä on ihania ihmisiä, ainakin edessäpäin, mutten tiedä mitä puhuvat takana. Mutta on siellä näitä piikittelijöitä ja härskisti toisen asioita kyseleviä jotka utraavat olenko oikeasti uskossa ja heidän porukkaan kuuluva. Siksi en uskalla mennä vaikka haluttaisi. Menen kirkkoon messuun, siellä ei kukaan tule kysymään mitään, saan olla rauhassa.
Pelkään joka paikassa etten ole tervetullut, en kuulu heidän joukkoonsa, minua ei hyväksytä, minulle vain naureskellaan kun en ole onnistunut "hyvin" elämässä. Jopa vertaistuki-ryhmässä tunnen olevani väärässä paikassa toisten arvioivien katseiden edessä, aika paha juttu. Mutta saan ainakin joskus tuon tunteen hillittyä, saan sen pois mielestä ja voin mennä mukaan vaikka uskovaisten kokoukseen. En aina siinä onnistu, mutta joskus.
En käy ostoksilla Kaphallissa, Seppälässä, Stockmannilla ym. naisten muotikaupoissa, olisin aikamoinen näky siellä nukkavieruissa vaatteissa, pitäisi ostaa kaikki uusiksi. jos sieltä vaatteita ostaisin ne olisi yhteensopimattomat muihin vaatteisiin.
En lähde nyt mihinkään kun mieli on näin herkkä. Kuuntelen hyvää musiikkia, askartelen kauniita juttuja joista saan mielihyvää kun onnistun, maalaan ja kirjoitan. Yksinäistä elämää? Näin se vain meni. En saanut hienoa taloa, en kesämökkiä, en loistavaa tai edes muutakaan työuraa, näillä on kuitenkin mentävä eteenpäin ja oltava kiitollinen siitä että ainakin tiedän miltä tuntuu kun mieli syyttää etten ole hyvä, enkä tarpeeksi että voisin mennä johonkin missä on ne hyvät synnittömät ihmiset.
Tosiasia kait on ettei tästä koskaan parane vaan on hyväksyttävä itsensä tämmöisenään. En yksinkertaisesti jaksa lähteä taistelemaan paikkaani jossakin, yritän tehdä elämästäni mukavan muutoin.
Minullakin on ihana puoliso, nyt, ei ole aina ollut. Elin 15 yksin eron jälkeen ja sorruin miessuhteisiin jotka päättyivät aina hyvin äkkiä, kun en uskaltanut mennä yhteen ja onneksi en mennytkään. Ja kärsin mielipahaa myös siitä että on ollut liikaa miessuhteita, yrityksiä, epätoivoisia. Se on yksi häpeän aihe ja se miksen kehtaa mennä uskonnollisiin yhteisöihin, koska eräs uskovainen "nakkeli" sanoillaan ilkeästi minun miessuhteista, joten se siitä. Muutama naisihminen on piruillut sanoillaan kuinka minulla on "niitä miehiä ollut". En enää kerro menneisyydestäni kelleen.
Tätä kirjoitusta tulisi vaikka kuinka paljon, on vissiin paineita mielessä.
Mutta tärkeintä on että olen opetellut olemaan onnellinen vähillä rahoilla ja ystävillä. Muuttuisinko joskus, että voisin olla pystypäin joka paikassa ja vaikka kuka sanois mitä niin hymähdän vain enkä välitä? Tuskin edes haluan tulla sellaiseksi.