Itsesääliin ja omiin ajatuksiin takertuminen kyllä jumittaa ja saa aikaan ahdistusta. Siihen vain on ykis lääke: itsekuri. On pakotettava ajattelemaan ja tekemään muuta.
Muistan nuorena kun ajatukseni elivät omaa elämäänsä vain pilvilinnoissa, utopistisissa unelmissa, haaveiluissa. Ärsyynnyin kun en saanut tarpeeksi unelmoida rauhassa ja sen jälkeen olin aina väsynyt ja allapäin. Nyt kun muistan se, tajuan että olin jo nuorena "erikoinen" ja olisin jo silloin tarvinnut apua siihen ettei liikaa uppoa omiin kuvitelmiin.
Toinen vaarallinen tapa on, ainakin minulla, että pakenen "uskovaisen" maailmaan ja odotan Jumalan tekevän puolestani sen, mikä minun on itse tehtävä. ei rukous auta jos ei tee yhtään mitään, koska vastaus piilee siinä että uskallan sitten tehdä asioita TOISIN kuin ennen, koska se tie mitä kuljen on väärä jos ahdistun, masennun.
Mitä pitäisi tehdä toisin? Sitä sopii itsekunkin miettiä.
Turha varovaisuus ja se että joku tulee ja korjaa tilanteen ei auta. Ei muut voi tehdä sitä mitä minun on tehtävä. Muutettava ajatusta, sieltä se lähtee, ajatuksesta.
Jos kukaan ei herätä huomaamaan missä mennään vikaan, ei ole järkeä puhua tai etsiä apua.
Minua on eniten auttanut se kun on suoraan sanottu, että älä rämmi itsesäälissä, tai kun eräs ihminen nauroi ja sanoi ettei kait aikuinen ihminen noin ajattele. Häpesin itseäni, mutta muutos lähti niistä sanoista kun toinen vähän tönäisi. Suutuin tietenkin ihan hirveästi ja kerroin terapeutille ja terapeutti myötäili ja kauhisteli mukana, ettei noinsaa sanoa. Mutta juuri noin piti sanoa. terapeutti ei muuta kuin yritti saada minut vihaamaan vanhempiani ja etsimään syytä ongelmiin aina jostain muualta kuin minun omasta käytöksestä joka oli vinoutunut ihan itsestään tai olkoon syy mikä hyvänsä, niin ei se oikeuta itseäni tuhoamaan väärällä ajattelulla ja menneisyyden kauhujen kertaamisella aina kun jotain "tapahtui" syöksyin masennuksen kouriin ja velloin surkeana menneisyyden pahoissa asioissa. Tuhosin itseltäni monta hyvää vuotta typerällä käytöksellä. Mutta en uskaltanut elää toisin, olin niin pelokas. Sitten kun sain apua Jumalalta uskalsin panna pisteen menneisyydelle. Nykyhetkessäkin on tarpeeksi ongelmia ratkaistavaksi.
En ole vieläkään "vahva" ja pärjäävä, mutta selviän jo paremmin nykyhetkestä kuin aiemmin. En ole töissä,koska minusta ei taida enää olla töihin, ainakaan ruumiillisesti raskaaseen työhön jota tein, ja ronskiin käytökseen ja puheisiin mitä sellaisissa paikoissa on. En kestä liian hurttia huumoria. Kun viimeinkin myöntää omat puutteellisuudet on helpompi olla. Eläke ei ole suuri, pitkästi alle tuhat euroa, olen köyhyysrajan alapuolella, mutta silti minun on hyväksyttävä tämä tilanne ja otettava irti elämästä kaikki se ilo mitä on ilmaista ja sitähän riittää paljon.