Samojen aatosten kanssa näköjään edelleen raahustamme päivästä toiseen.. Olin aikanaan pitkään Hesellä töissä (en tarkoita tässä verrata sitä sinun työhösi, luonnollisestikin työsi on vastuullisempaa ja tärkeämpää - ellei jopa vastuullisinta ja tärkeintä, mitä äkkiseltään osaan ajatella) ja tuntui tosi raskaalle, kun kaikki tutut aina ensi töikseen kysyivät, olenko vieläkin Hesellä töissä. Työtä pidetään liikaa ihmisen mittana, eikä nuoria tahdo saada enää sitoutumaan perusduuniin, koska kaikki kokevat olevansa siihen liian hyviä. Kun ihminen on herkästi haavoittuva, tällainen yleinen ilmapiiri syö itsetuntoa. Pitäisi vaan röyhistää rintaansa ja ajatella, että teen työni niin hyvin kuin osaan ja olen ylpeä työn tuloksista. En tiedä keitä maaseudulla saadaan nykyään siivous- ym. työhön, kun pikku hiljaa täällä isommassa kaupungissa maahanmuuttajat ovat täyttäneet tuonkaltaiset pestit. Se on surullista, että kaikenlaista työtä ei arvosteta. Ja usein ne raskaimmat ovat aliarvostetuimpia, etenkin naisvaltaisilla aloilla.
Myös tolkuton kulutushysteria ahdistaa ja ihmisen arvottaminen tavaran ja omaisuuden mukaan. Haluan käyttää rahani mieluummin vaikkapa palveluihin kuin tavaraan, mitä ihmiset eivät ota millään ymmärtääkseen. Ostetaan uutta, vaikka vanha olisi vallan hyvä ja vielä kaiken lisäksi paiskitaan roskiin käyttökelpoista tavaraa. Välillä tuntuu, että ostaminen on tämän päivän ihmisen ainoa mielihyvän lähde. Ja olet huono yhteiskunnan jäsen, jos et kuluta tarpeeksi. Maapallo parka. Jos vähävarainen voi jollain lohduttautua, niin ainakin sillä, ettei tule niin kovasti osallistuttua tämän kotiplaneettamme tuhoon syöksemiseen. Toki perustarpeiden tulee täyttyä ja lasten kanssa on tietysti isompi murhe, että jäävät jostain paitsi.
Pidän seuraavasta tarinasta kovasti:
Mies istui onkimassa kauniina kesäpäivänä. Ohikulkija pysähtyi kohdalle ja kysyi, mikset hanki isoa verkkoa, jolla saisit paljon enemmän kalaa. Mies kysyi, mitä hän sillä kalamäärällä tekisi, kun onkimalla saa perheelle kylliksi. Ohikulkija siihen, että myisit torilla ja saisit hyvät rahat. Mies kysyi, mitä hän rahoilla, johon toinen: "Ostaisit vaikka troolarin ja tienaisit vielä enemmän rahaa." Siihen mies: "Ja entä sitten?" "No palkkaisit henkilökunnan hoitamaan troolaria ja viettäisit itse leppoisia kesäpäiviä", johon mies: "Ai, no mitäs minä sitten nyt teen?"
Jaksamisia, arka!