Minä odotan äitienpäivää kauhulla. Toivon vaan, että se menisi ohi nopeasti.
Onneksi olen ollut kipeänä tämän viikon niin, etten päässyt minnekään, keskustaan, jossa mainostetaan joka paikassa äitienpäivää.
Lehdessa kyllä mainostetaan myös.
Loppujen lopuksi äitienpäivä on nykyään, kuten Joulu ja muut, kauppiaiden juhla.
Keksitään syy ostamiselle. MUISTA ÄITIÄ KUKILLA!
Osta äitille kirja.
Äitin voi unohtaa koko vuoden muttei äitienpäivänä.
Sillon ollaan lempeitä äitille. Käydään kylässä ja tuodaan lahja.
Sehän mahtaa lämmittää.
Äitini kuoli tammikuussa ja tämä tulee olemaan ensimmäinen äiditön äitienpäivä.
Tästä taitaa tulee merkittävin äitienpäivä myös. Ikinä ennen en ole miettinyt äitienpäivää niin paljon. Hullunkurista. Luonnollista.
Haudalla en ole uurnanlaskun jälkeen käynyt ja tuskin nyt sunnuntainakaan käyn.
Se tuntuu liian raskaalta, pelkään, että joudun johonkin epätoivoiseen tilaan taas, pimeään paikkaan, josta en pääse pois, jossa ei ole valoa eikä toivoa eikä mitään.
Äiti ei kuitenkaan ole siellä.
Äiti ei ole enää missään. Äiti ei ilahdu siitä, että vien sen haudalle kukkia. Äiti ei mitään. Äiti ei ole enää.
Äiti on vain olemassa muistona minussa.
Voin siis ostaa itselleni kukkia, itselleni kirjan.
Voin käydä itseni kylässä ja iloita siitä, että minulla oli niin ihana äiti, joka opetti minulle sitä ja tätä, joka sanoi noin ja hymyili sillä tavalla ja riehui ja teki sellasiakin virheitä.
Älä maanvaiva välitä kauppiaiden puheista.
En usko maanvaiva, että adoptioäitisi odottaa, että olisit erityisen kiitollinen siitä, että hän otti sinut. Uskon, että hänen motiivit ottaa sinut olivat aivan toisenlaisia.
Muitten puheista sitten ei mielestäni kannatakaan välittää.
Minä lähetin postikortin minun poikaystäväni äitille.
Kysyin poikaystävältäni, että saanko lainata äitiäsi äitienpäiväksi ja sainkin.
Olisin tykännyt käydä kylässäkin mutta se olisi ollut ehkä vähän liikaa, olen nähnyt sen äitin vain kerran aikaisemmin.
Oikein mukavalta äitiltä se vaikutti. Mä voisin hyvin adoptoida sen.