Viimeisimpien viikkojen aikana unet ovat kadonneet jopa vuorokaudeksi. Viime yönä en nukkunut silmäystäkään. Aamulla sitten nukuin/nukun 3-4h pätkissä. Pakotan itseni ylös, että univelkaa jäisi illaksi ja unentulo helpottuisi, mutta turhilta on yritykset tähän saakka tuntuneet. Käytän melatoniinia 6mg ja aiemmin lisäksi Tenoxia 20mg/Imovanea 7,5mg. Unilääkkeet ovat menettäneet tehonsa, joten viime yönä en ottanut ollenkaan.
Tuntuu koko kropassa tänä univelka ja valvominen: päätä särkee, hartiat jumissa, ihme kipuja mm. vatsassa ja nivelissä varsinkin yöaikaan, muisti ei pelaa, hermostun pienestä, kaikki vaatii ponnisteluja, itseluottamus nollissa, huumorintaju ja ilo ovat kadonneet…
Tässäkin meni tuhottomasti aikaa, että sain luotua tämän käyttäjätunnuksen tänne. En meinannut millään keksiä nimimerkkiä. Olin jo luovuttaa koko homman, kun tuntui, että pää lyö tyhjää, enkä osaa päättää.
Tämä unettomuus on nyt johtanut siihen pisteeseen, että voimavarat on kulutettu melko loppuun. Minulla on diagnosoitu toistuva masennus ja elpymävaiheessa olen ollut kolmatta vuotta. Kuntoutustuella olen ollut jo 7 vuotta. Vasta viime keväänä pystyin aloittamaan kontoutuskurssin. Kävin töissä haluamani alan firmassa kuukauden. Keväällä hain myös opiskelemaan ja sain paikan. Pidin lomaa ennen koulun alkua kuukauden.
Ekan koulupäivän odottaminen oli jo tosi stressaavaa ja kyseisenä aamuna oli niin kurja olo epävarmuuden, pelon ja stressin takia, että tuntui etten pysty menemään mitenkään sinne. Puoliso kannusti ja melkein pakotti lähtemään. Niinpä minä läksin.
Päivä oli kuitenkin lopulta mukava ja sen jälkeen aloin pikku hiljaa odottaa kouluun pääsyä aamuisin. Joskus jopa niin, että yöllä ei meinannut uni tulla. Mainittakoon sen verran, että olin pystynyt lopettamaan kaikki lääkkeet (kaksi mielialalääkettä, unilääke ja rauhoittava) kevään ja kesän aikana. Tuntui, että näin virkeä en ole ollut aikoihin ja ihmettelin, miten vaivattomasti aamuisin voi nousta ylös sängystä ja hyvillä mielin.
Nukuin öisin 8h-4h vaihtelevasti. Ennen ekaa työharjoittelua oli kokeiden suma, jonka takia stressasin sekä stressasin itse harjoittelun vuoksikin niin etten nukkunut useaan yöhön juuri silmäystäkään. Sitten piti pyytää lääkäri kirjoittamaan Tenoxia, että saan nukuttua harjoittelun aikana.
Sain nukuttua hyvin unilääkkeen avulla, mutta stressasin jo illalla seuraavaa päivää ja aamulla piti taistella ajatuksia vastaan, että pystyin suht hyvillä mielin lähtemään töihin. Työpäivien aikana kiinnitin huomioni lähinnä omiin puutteisiini ja kritisoin itseäni. Stressasin jatkuvasti tekemisiäni, onko ne oikein.
Opintoni ovat näyttötutkintomuotoiset, joten viimeinen viikko harjoittelusta oli ammatillisen osaamisen näyttöä koko työpäivän viisi päivää. Tuntui, että en osaa mitään tai ainakaan kiitettävän arvoisesti, vaikka olin stressannut kaikkea siihen malliin, että voisi kuvitella kolmosen napsahtavan helposti. Siihen päälle vielä tutkintotilaisuudensuunnitelman teko harkan aikana ja tutkintotilaisuuden arviointilomakkeen täyttö tutkintotilaisuusviikon aikana. Sain niiden tekoon kulumaan yhteensä vuorokauden. Voitte vaan arvata, miten väsynyt olin kuukauden harjoittelun jälkeen.
Koulun penkille meno tuntui taas mukavalle. Alkuun en niin stressannut, mutta joulukuussa aloin jo kalenterista laskea, milloin alkaa seuraava harjoittelu. Stressasin kokeita ja tehtäviä ihan liikaa. Tein illat kouluhommia. En edes salille raaskinut lähteä, kun ajattelin, että en ehdi tehdä tehtäviä valmiiksi/lukea kokeisiin tarpeeksi. Tenoxin teho alkoi hiipua, vaikka viikonloppusin käytin Ataraxia. Viikolla en sitä olisi voinut käyttää kauhean päiväväsymyksen takia. Kolmisen viikkoa ennen joululomaa alkoi närästää joka päivä illasta ja se paheni pikku hiljaa. Sitten ostin 7vrk Losec -kuurin. Vikana koulupäivänä olisi ollut koe, johon olin jo lukenut monta iltaa, mutta tuntui etten osaa vielä tarpeeksi. Olin lisäksi aivan poikki sekä kipeä olo, joten sen perjantain olin vaan kotona.
Jouluaattona alkoi palelu ja joulupäivänä olin flunssassa. Käytin tulehduskipulääkkeitä lähinnä yöaikaan kauhean kurkkukivun vuoksi. Aloitin taas uuden Losec -kuurin, kun oireita alkoi tulla. Välillä tuntui, että pahat flunssan helpottivat päivän mittaan ja uskaltauduin käymään kaupassa/kaupungilla. Illalla oli taas hirveä olo ja yö yhtä tuskaa. Sitten lepäsin monta päivää tekemättä mitään, silti yöt tuskaisia. Kolmannen päivän iltana läksin kaupassa käymään ja taas ilta ja yö oli tuskaa. Lopulta ennen koulun alkua, minulla oli ainoastaan kurkku kipeä öisin. Oli siihen mennessä kestänyt jo 18 vrk. Unet oli menetetty ja olin väsyneempi kuin ennen loman alkua.
Yritin päästä lääkäriin. En päässyt. Tk-lääkäri (unettomuuden hoitava lääkäri, koskaan en ole näissä merkeissä häntä tavannut) hoitajan välityksellä viestitti, että Ataraxia voin käyttää ihan hyvin edelleen. Epäilin loman aikana, että se aiheuitti minulle useamman kerran nokkosihottumaa, mitä minulla ei ole koskaan ollut. Lääkärin mielestä se on niin harvinaista, että ei ole mahdollista että minulla se olisi Ataraxista johtunut. Olisin muutenkin halunnut jutella asioista.
Hoitaja otti nieluviljelyn. Tulos oli negatiivinen. Nielussa ei peitteitä, eikä punoitusta. Kurkkukivun syyksi esitti, että yskin niin paljon ja että hengitän yöllä suun kautta. Ei auttanut kuin varata aika yksityiselle. Siellä todettiin refluksisairaus ja ruokatorventulehdus. Siihen sain kk-kuurin esomepratsolia vahvempaa mallia. Lisäksi määräsi Imovanea väliaikaisesti unettomuuteen.
Isäkin on ollut hyvin sairas viime vuodet. Huoli ollut hänestäkin. Yhteydenpito on jäänyt todella harvaksi. Mietin usein häntä, miten hän pärjää ja jaksaa. Yritin olla kuitenkin liikaa miettimättä, koska sieltä tulee myös pahoja muistoja. Kuulin siskoltani viime viikolla, että isä on ambulanssilla viety sairaalaan päivällä. Hänelle annettiin illalla liuotushoito. Pelkäsin sen koko yön, että entä jos isä kuolee. Minulla ei ole ollut äitiä ekaluokasta lähtien. Onneksi isä oli jo virkeämpi iltapäivällä, mutta edelleen mietin, miten pitkään hänen kroppansa kestää sitä sairauksien määrää.
Koulua en siis loman jälkeen pystynyt aloittamaan. Imovanella sain nukuttua pikkuisen, mutta nyt sekään ei tehoa. Kävin kouluterkan päivystyksessä ja sain lääkäriajan kolmen päivän päähän. Siellä kävin, niin lähete eteenpäin psykiatrian puolelle (hoitosuhde lopetettiin syksyllä omasta halustani, kun psykiatri sitä kyseli). Viime viikolla luulin vielä pärjääväni nykyisten unilääkkeiden kanssa, mutta viimeiset yöt olen valvonut ja aamusta/aamupäivästä nukkunut sen 3-4h pätkissä.
Puolisokin on neuvoton, minä olen neuvoton. En tiedä, kauanko joudun odottamaan, että pääsisin psykiatrille. Syksyn olin tosi iloinen ja nauravainen. Juttelin paljon ja huumori kukoisti. Nyt olen taas ihan maassa. Tämä loputon unettomuus ahdistaa. Viime yönäkin klo 24-3 välisenä aikana olin tosi tosi väsynyt. Yritin nukkua, kun silmät luppasi, mutta aivot ei nollaa ajatustoimintaa. Jotenkin ylikierroksilla käyn.
Harmittaa kaikki työ, minkä olen tehnyt sen eteen, että saisin uuden ammatin ja pääsisin työelämään takaisin. Nyt on mennyt kyllä usko omiin kykyihin ja voimavaroihin. Tuntuu, että ois helpointa jättä koulu kesken. En vaan jaksa. Stressaa jo ajatuskin siitä, että joudun taas työharjoitteluun arvioitavaksi, kun tuntuu etten osaa mitään, enkä opi. Stressaa sekin, että en pystynyt kovasta yrityksestä huolimatta pysymään muiden mukana ja että jään jälkeen. Haluaisin pitää loman kesällä (tän stressaamisen takia), mut ilmeisesti silloin sit suorittaisin näitä rästiopintoja.
Tulee välillä niin toivoton tunne, että tunnen pilaavani vain muiden elämät ja että puolisonkin ois parempi jättää minut, koska lopulta hänkin tulee kärsimään mun takia. Ajatuksiin tulee usein niinkin kauhea ajatus, että eipä sillä olisi väliä, vaikka olisin kuolemansairas. Pääsisin ainakin pois tästä liiasta miettimisestä, stressaamisesta, unettomuudesta, osaamattomuudesta jne.
Olen kertonut monille läheisilleni tästä, mut silti kaikki painaa mieltä. Olen itkenyt ja raivostunut, maannut sängyssä ja liikkunut ulkona. Se on ero entiseen, että olen avoin nyt. Aiemmin olen ollut niin sulkeutunut ja pelännyt näyttää tunteita, että olen ollut ihan lukossa. Nyt pystyn näkemään, mistä tämä lumipalloefekti alkoi. Ja tarvitsisin ehdottomasti apua stressin hallintaan, oman itseluottamuksen rakentamiseen ja itsensä hyväksymiseen. Haluaisin psykoterapiaan. Haluan takaisin sen syksyn ilon, jota en ole moniin vuosiin kokenut.
Kaikki nämä mielenterveysongelmat ovat lähtöisin lapsuudesta/nuoruudesta. Sitä on lääkärit ja hoitajatkin ihmetelleet, että miten olen näinkin kaidalla polulla pysynyt ja selvinnyt. Yksi turvallinen henkilö riitti antamaan ohjeita elämään ja kasvattamaan lomien aikaan. Sinne oli aina mukava mennä ja harmitti sieltä lähteä. Siellä uskalsin olla lapsi, enkä pelännyt.
Tulipas pitkä selostus! Tämä kirjoittaminen jäsentää asioita mielessä. Toivottavasti joku jaksaa lukea ja osaisi antaa vinkkejä mm. unettomuuteen ja stressinhallintaan. Ja onko täällä henkilöitä, jotka ovat pitkän kuntoutustukijakson jälkeen pääseet jaloilleen ja työelämään kiinni?