No tuo kränä meni pois yön aikana... Eilinen sujui jo ihan hyvin. Minä en vain osaa riidellä. Taitaa mennä marttyyriyden puolelle. Kyyneleet valuu ja yritän saada toista huomaamaan miten hän mua loukkaa... No se siitä...
Huhkin eilen palstalla muutaman tunnnin. Lihakset ei ole - ainakaan vielä - kipeät, mutta luulen täämän päivän hieronnan tekevän hyvää. Viimeksi kun hän vään ehti hieroa rintakehää hetken, kipeytyivat se oikein kunnolla. Eli ainakin siellä on jumia.
Mulle on luontevaa käyttää lapiota oikealta puolelta, jolloin selkä ja käsi rasittuu toispuoleisesti. Eilen yritin välillä tehdä hommaa vasemmalla puolella, ja kyllähän sekin onistuu. Ei tosin niiin luontevasti, mutta jakaa vähän rasitusta.
Menin nukkumaan puoli kymmenen jälkeeen. Heräsin kerrtaalleen, ja nousin ensin neljältä, mutta olin vielä niin väsynyt, että menin nukkumaan viiden aikoihin, ja heräsin äsken, kuudelta. Tuntuu, että nukkuminen on hitusen parantunut. Pystyn menemään tarvitttaesa takaisin sänkyyn herättyäni ja noustuani ensimmäien kerran. Huomenna kuulen lääkärin päätöksen asiasta.
Mietin ompelutöitäni. On se "jännää", miten tekee mieli ompelemaan, kun ei hiljaisuuden takia vielä voi, mutta päivällä ei saa mitään sitten kuitenkaan aikaiseksi. Kankaita voisin leikata, mutta ei nyt. Nyt vietän vielä aamuaikaa tässä koneella. Ja juon kahvia... Mulla on muutama projekti akuutisti työn ala, ja muutaman aloitus mielessä. Eilen leikkasin kankaat yhteen hellemekkoon. Leikkasin kaavaa pidemmät helmat, koska nuo kaavan mukaiset oli jonnekin polven korkeudelle, enkä polven yläpuolelle, ja halusin petemmät, mitkä eivät näyttäisi leveita pohkeitani aivan niin selvästi.
Sovin tapaamisen papin kanssa. Olen hänen kanssaan keskustellut aiemminkin. Nyt tuntuu, että masennukseni ja kuolemantoiveeni tarvitsevat hänen korviaan. En varmaan sinänsä puhu hänen kanssaan juurikaan sellaista, mitä en voisi puhua ja puhuisi muille hoitotahoille, mutta hänen näkemyksensä ja näkökulmansa on nyt se, mitä tarvitsen. Onneksi hänelle sopi tapaaminen. Uskonto ei ole niin selkeästi mukana keskustelussa, mutta siihenkin voidaan viitata. Pidän tästä papista.
Eilen oli voimakas paniikkikohtaus. Se kesti vain puolitoistatuntia, mutta oli paha. Illalla olin käymässä kaupassa. Pyörää lukitessa ei ollut vielä mitään, mutta ulko-ovilla se jo alkoi. Ja muutamassa sekunnissa se oli jo täysillä päällä. Otin heti pari rauhoittavaa, ja kävin kaupassa pikaisesti. Ajoin kotiin ja otin lisää lääkettä. Ja tuntui, ettei mene millään ohi. Aina tulee se katastrofiajatus, että tällä kertaa tämä ei lopu. En tiedä, mitä silloin tekisin. Ehkä sekin pitäisi miettiä, niin voisi "vastata"paniikille jotain, kun se vyöryy päälle ja tulee ajatus loppumattomuudesta.
Nyt on parina viikkona ollut vähän vähemmän paniikkeja. Kerran viikossa tai jotain. Sen perusteella, mitä kalenteriin olen kirjannut.
Kun tavarat ei ole järjestyksessä, saa niitä välilllä etsiä pitkäänkin. Eilen oli yksi kaavalehti kateissa. Olin katsovinani senkin paikan, mistä sen lopulta löysin. Usein tavarat löytyvät, mutta etsimistä se voi vaatia. Kunpa osaisin laittaa tavarat oikeille paikoilleen. Ja keksisin joillekin asioille ihan omat paikkansa. Jotain ajatuksia mulla jo on, mutta pitäisi ottaa aikaa noiden järjestämiseen.
Aikaa on, mutta silti aikaa ei ole. Ehkä se on osittain masennusta. Ettei jaksa. Mukavampi ajatella niin, kuin, että olen laiska ja saamaton.
Sairaalassa kävin suihkusssa päivittäin. Se kuului iltarutiineihini, kun odotti yölääkkeitä. Nyt kotona käyn harvemmin suihkussa. Silloin kun hiukset on likaiset ja seuraavana päivänä tarvitsee mennä jonnekin viralliseen. Ninpä eilen oli suihkupäivä tämän päivän hieronnan takia. Ei se suihkussa oleminen ja hiusten kuivaamine kuivaimella niin iso projekti oikeasti ole, mutta kun ei sitäkään jaksaisi, ainakaan etukäteen...
Väsyttää ja masentaa. Haluan ongelmakäyttäytyä. Ja tehdä itsetuhoisia muutenkin. Olen kirjoittanut niin pitkästi. Aivan kuin en olisi sairas lainkaan. Mutta nyt en enää jaksa. Tehtävää olisi, muttaei nyt. Onneksi on hiljaisuus, niin en voisi mitän tehdäkään. Edes ompelu ei enää houkuta... Tunnen itseni honoksi ja kurjaksi.