Hei. Mun elämään kuuluu parempaa kuin silloin aikasemmin. Välillä tulee samoja tuntemuksia. Syyt on vain muuttunut. Töitä olen tehnyt pari vuotta tosi paljon ja välillä siihen väsynytkin aikalailla. Työ kuitenki katkaisee omien ongelmien pakonomaisen mietiskelyn ja työstä riippun tuottaaa onnistumisen tunteita ym. Remontoin vielä kotia itse samaan aikaan työn ohessa ja millään ei meinaa kaikkea yksi keretä. Apua olen huono kysymään, toki apua olen saanut silti. Jokseenkin olen sisäånpäi kasvanut "teen kaikki itse" tyyppi, kaiken teen suunnilleen yksin ja aina tehny niin siihen on tottunu.
Työtä olen aina tehnyt, silloinkin ku olin masentunut kävin töissä. Se on ollut oikeastaan hyvä juttu, vaikka joka aamu lähteminen oli vaikeaa. Mutta työ piti mut väkisin rytmissä.
Mun hoito alkoi siten, kun silloin joskus semmonen itkuhajoaminen et ei pystyny syömään saati tekeen mitään muutakaan ja itketti vaan pari päivää, menin työterveyshoitajalle ja jo ensimmäinen kerta auttoi. Olin sillä hetkellä lomalla. Kävin muutamia kertoja samalla hoitajalla juttusilla ja se auttoi pahimman yli. Koskaan mitään kellekkään niistä asioista puhunut...perus jäärä juntti kun olin 🙂. Myöhemmin pääsi lääkärin juttusille psykiatriselta jostakin systeemistä ja sitä kautta olisin päässyt ryhmä tai psykoterapiaa . En kuitenkaa mennyt, silloin oli jo olo ollut pitkään parempi. Omaa päiväkirjaa itselleni olen kirjoitellut siitä ekasta hetkestä lähtien. Se on ollut hyvä tapa purkaa asioita. Silloin sitten kun olin masentunut kerroin suurimmalle osalle kavereista asiasta niin sitten oli myös helpompi olla ku ei tarvinu esittää pirteää. En muutenkaan koe tarvetta jakaa asioitani kavereille tai ryhmäterapias tai muussakaan terapias, jotenki se tuntuu vaan asian pyörittelyltä itselleni. Ehkä se on huono asia kun en jaa, tai sit se sopii toisille ja toisille ei. Positiivista ajattelua olen konkreettisesti opetellut masennuksen hoksaamisen alusta lähtien. Maailma pursuaa negatiivisia uutisia ja asioita. Muutenkin ajatustapojani olen jokseenkin onnistunut muuttaan. Masennus teki musta ehkä sillai paremman, että ymmärrys ja empatiakyky o kasvanut kaikenlaisia asioita kohtaan. Vieläkin välillä tosi samanlaisia oloja, mut ne ei oo nii jatku ia ajanjaksoja et masennukseksi niitä itselleni sanoisin, ja johtuu stressistä tai työ uupumuksesta. Ja silloin kun se itkuhajoominen tuli niin minulle tuli koira, tai se sen tunnevyöryn laukaisi mitä oli pitkän aikaa sisällään padonnut. Koiraki pakotti 3 kertaa päiväs kävelylle ja pentuna viel useemmin.
Mut mul ehkä siis ne avai asiat oli alkuun hoitajan kans jutustelu, se oma päiväkirja, työn teko, koira, ajattelutavan muuttuminen, esim positiiviset asiat. Mulle ei toki taas se jatkuva positiivaami en, tsemppaami en ja asioiden jauhaminenkaan toimi. Lääkkeitä en ikinä ole ottanut, tarjottiin kyllä. Vaikka masennus on ohi nii onhan sitä jotenki yksinäinen, vaikka työ on hyvästä nii se on myös turruttanut/passivoinut mua aikalailla. Tämmöst tasapainoiluuhan se on, mut tää on nyt yks vaihe...kun saa remontit tehtyy ja henkinen kuormitus tasaantuu nii si taas helpottaa 🙂. Toivottavasti tästä sai jotain selkoo ku näin aamusella kirjottelen kiireessä.
Toivottavasti vointisi on jo parempi 🙂🌻