Tuossa ajatusten purkamisessa osiin on aina sekin osio p-ajatusten kohdalla, että kuka vaatii? Lapsille pitää laittaa ruokaa, koska olen äitinä heistä vastuussa. Mutta kuka vaatii, että pitää imuroida? Menevätkö lapset oikeasti rikki koirankarvoista, tai sanotaanko lastensuojelulaissa, ettei lapsia saa altistaa koirankarvoille? Onko tutkimusnäyttöä siitä, että koirankarvaisilla lattioilla leikkineistä lapsista tulee masentuneita, sairaita ja aggressiivisia? Ei. Ajatus siitä, että minun pitää imuroida, on omassa päässäni. Kukaan muu ei oikeasti pakota. Voin todeta, että haluaisin imuroida mutta en jaksa tms. Voin myös todeta, että vaikkei imuroimattomuus muiden elämää pilaa, ei pilaa imurointikaan, joten voin tehdä sen jos haluan, sitten kun jaksan.
Sitten taas itsemurha. Kuka sanoo, että sinun pitää tehdä itsemurha? Ovatko sukulaiset lähettäneet 150 allekirjoituksella varustetun vetoomuksen "ole kiltti ja tapa itsesi"? Oletko kuullut lapsesi rukoilevan hiljaa itkien sängyssään, että kumpa äiti tekisi itsemurhan? Oletko lukenut tieteellisesti pätevän artikkelin aiheesta "Ihmiset jotka ovat [asia jota itsessäsi halveksit tai minkä vuoksi haluaisit kuolla] parantavat muiden elämänlaatua tappamalla itsensä"? Jos olet, näytä minullekin. Ja huom. sitä ei lasketa, jos joku pässi on sinulle joskus jotain sen tyylistä huutanut.
Uskallan olettaa, että mitään ylläolevan kaltaista ei ole tapahtunut. Silloin voit ainakin tiedon tasolla luottaa siihen, että itsemurhasi vaikutukset muihin olisivat tutkimuksissakin usein todetut - traumatisoituminen, lamaantuminen ja pohjaton suru. Ihan omasta kokemuksesta tiedän, että tuo tiedon taso on vaikea ottaa vastaan, mutta se ei tarkoita, etteikö sitä oikeasti olisi olemassa.
Kirjoituksiesi perusteella et vaikuta tyypiltä, joka haluaisi aiheuttaa läheisilleen traumoja ja surua. Miksi sitten haluat tehdä itsemurhan? Koska SINÄ et halua, vaan sairautesi haluaa. Se ei ole sinun vikasi sen enempää kuin se, ettei keuhkokuumetta sairastava pysty osallistumaan maratonille. Itsemurha-ajatukset eivät ole huonoutta tai heikkoutta, ne ovat sairautemme oire. Ne ovat vaarallinen oire, mutta ne eivät kerro siitä, että ne olisivat totta, että pitäisi tehdä itsemurha.
Mietin joskus niinkin, että oikeasti sairastan sairautta, johon voi kuolla. Jos minulla olisi syöpä, jossa kuolleisuus on 5-15% , toteaisinko että minun pitää selättää se tahdonvoimalla? En. Masennus vie välillä elämänhalun, se on siitä kiero sairaus, että se hyökkää järjen ja ajatusten kimppuun, saa luulemaan vaikka mitä vaikkei olisikaan psykoottinen. Mutta sitä on yhtä tärkeä hoitaa kuin mitä vain muutakin sairautta. Oma masennukseni on kai tiukan määritelmän mukaan lääkeresistentti, kun tämä toinenkaan lääke ei poista oireita, joten ei auta kuin etsiä niitä helpottavia keinoja. Jos ei-masentuneina sairastaisimme syöpää, emme kai ajattelisi, että kai minun sitten kuuluu kuolla tähän, joten taistellaan yhtä lailla masennusta vastaan, joohan?