Ajattelen, että yksin on selvittävä. Onko se normaali/tavallinen ajatus tai kokemus? Vai voiko ajatella, että toisten ihmisten avulla ja kanssa pärjää?
En osaa sanoa selkeästi, mitä ajattelen nyt ihmisten hyvyydestä. Toisaalta ja toisaalta... Ehkä silloin, kun saan kokemuksen kuulluksi ja ymmärretyksi tulemisesta, mun on myös helpompi luottaa ihmisen hyvyyteen. Jos käy toisinpäin, korostuu yksin pärjäämisen eetos. Ehkä näinä päivinä, kun olen ollut tässä tuetun asumisen yksikössä, olen voinut kohtalaisesti luottaa ihmisten hyvyyteen.
Itsetuhoisuuden suhteen koen olevani aika yksin. On niin paljon kiinni siitä, miten pystyn toimimaan. On mahdollista, että pystyn vielä soittamaan apua. Hankkimaan itselleni turvaa ja ratkaisua, mutta mitä sitten tapahtuu? Sairaalassa en ehkä edes tapaa lääkäriä. Entisillä mennään. Olen kai heidän silmissään kroonisesti itsetuhoinen. Tulen torjutuksi sitä kautta. Ovatko ihmiset silloin hyviä?! Kun viimeksi yöllä puhuin sairaalassa hoitajien kanssa, olin lähes täysin lukossa. Häpesin siellä oloani. Häpesin itseäni. En nähnyt heitä, vain itseni. Tai tiesin kyllä, että he olivat samassa huoneessa, mutta ymmärsin vain osan itsestäni. Tahtoivatko he minulle hyvää? - Eivät. He halusivat vain päästä jatkamaan omaa muuta työtään. Vein kroonisella itsetuhoisuudellani heidän aikaansa tärkeämmiltä työtehtäviltä!
Minä jäin yksin.
Minä olen nyt yksin.