soroppi kirjoitti 17.8.2017 16:35
Musta on ihan absurdia ajatella, et vaikeneminen jotenkin poistais itsetuhoisuuden tai muut murheet. Sithän ne vasta patoutuu jos niistä ei pääse puhumaan kenenkään kanssa!
Puhuminen voi olla rankkaa sekä puhujalle et kuuntelijalle (ja ainakin itse välillä pelkään et se avaa ovia asioihin, joita olisin mieluummin ajattelematta), mut mun kokemus on kyllä ollut että se kannattaa.
Siinä mielessä musta kuulostaa JP hirveän toiveikkaalta että haluaisit puhua ja käsitellä asioita 🙂 Voi kunpa kunpa löytäisit jonkun kivan luotettavan tahon jonka kanssa se kävisi! 🙂🌻
Olen aika laillla samaa mieltä kanssasi, Soropppi. Ymmärrrän periaatteessa sen taustalla olevan ajatuksen, että kun et ei-toivotulla käytöksellä (nyt mun tapauksessa viiltelyllä) saa huomiota (mitä se myös on mulla: tiettyä huomiohakuisuutta, sen näyttämistä että voin todella huonosti, voin myöntää sen, vaikka se ei todellakaan ole koko totuus toiminnastani) se voi hiipua. Mutta... Kun viiltely on ahdistuksen ja masennuksen purkua. Mitä tehdä, kun sitä ahdistusta ei saa puretttua puhumalla....😐 Sehän mun mielestä ajaa siihen ei-toivottuun käyttäytymiseen, kun ahdistusta ei saa purettua puhumalla...
Jos itsemurhasta kysyminen ja puhuminen ei vie lähemmäs itsemurhaa, niin miten viiltelystä puhuminen niiin kovin ajaisi viiltelyyn...?
Psyk.hoitaja ei käy keskustelemaan mun kanssa. Ei tosiaan ole ketään ammattilaista, jonka kanssa puhua. On kyllä muita ihmisisä, onneksi, mutta heillä ei ole tähän koulutusta ja ehkei myöskään kokemusta. Sairaalapastori voisi olla mahdollinen kontakti, pitää harkita. Kävin yhden papin luona, mutta hän jäi eläkkeelle.
Nyt ahdista jo jonkin verran.