Tänä yönä sain nukutua pitempään, liki neljään... Juon kahvia ja söin äsken sämpylän lisäksi kaksi porkkanaa. Yritän pitää lääkkeiden oton säännöllisenä, nousinpa miten vain. Aamulääkkeen aika on jossain 7.30-8.00 välillä eli siihen on vielä aikaa. Nyt vain istun koneella.
Mä oon sairastanut niin pitkään masennusta, että mulla on kai jonkinlainen masentuneen-identiteetti. En "osaa olla" muuten kuin masentunut.
Toinen on se, minkä olen maininnut ja mikä liittynee edelliseen, että koen/pelkään jääväni "yksin", jos en ole kovin masentunut. Ja siksikään en haluaisi voida paremmin. (En halua missään nimessä tällä hetkellä käyttää sanaa "parantunut".) Pelkään, että hoito ja tuki loppuvat. Toisaalta voisin ajatella niin, että viime syksynäkin oli pitempi hyvä jakso, enkä jäänyt vaille hoitoa. Kuitenkin huolestuttaa. Silloin oli projektina vähentää lääkitystä, mitä nyt ei voi missään nimessä tehdä, etten masennu pahemmmin taas.
En ole kokonaan päässyt masennuksesta, en tosiaankaan. Mutta muutos on silti iso. Lääkäri aloitti mulla kesän alussa uuden masennuslääkkeen, joka sopii harvoille, mutta arveli, että voisi sopia mulle. Ja niin sopikin. Sen piti muistaakseni ensin vaikuttaa toimintakykyyn, mikä mulla perinteisesti alkaa ensin helpottaa, ennen mielialaa. Netisssä lääkettä vain haukutaan, ja sitä käytetään tosi harvoin, mutta mulle se sopi. Ja sopii. Ei mitään sivuvaikutuksia. Ellei sitten nämä lyhyet yöt ole sen vaikutusta. Kun Ixel lopetettiin viime joulukuullla juuri katkonaisen ja lyhyen yöunen takia, en olisi suostunut toiseeen samanlaiseen lääkkeeseen, mutta nyt olen jotenkin tykästynyt näihin "omiin aamuihini".
Tänään mulla on yksi tapaaminen. Odotan sitä. Pitää matkata kaupunkiin. Käyn ehkä samalla käsityöliikkeessä. Tarvitsen ensi viikkoa varten materiaalia.
Olen suunnitellut alkavani neuloa kirjoneulesukat. En vain tiedä, jääkö ne kesken. En ole hyvä viemään projekteja loppuun. Tosin nyt kun ompelukone on huollossa, voisi ehtiä neuloakin. Mutta toisaalta, istun tässä koneella niin paljon... Saisinko neulottua? Kannattaako hankkia lankoja ja aloittaa, jos homma ei valmistu?! Tekisi mieli myös neuloa pitsineulos-sukat.
Pahasti näyttää siltä, että masennus on väistymässä...🙄 Ei pelkästään hyvä.