Satakieli kirjoitti 8.9.2010 13:36
Hei!
Ajattelin kirjoittaa minäkin jotain rohkaisevaa.
Ei se elämä koskaan varmaan ihan turhaa ole, ja olen Volvomiehen kanssa samaa mieltä siitä, että aina on mahdollisuuksia mennä eteenpäin, olipa ikä mikä hyvänsä. Tietysti ikä vaikuttaa aika lailla, vanhempana on todella paljon varovaisempi, ei lähde niin herkästi tekemään ja kokeilemaan, voi olla pessimistisempi. Mutta voi nuorikin olla kovasti masentunut. Mutta toisiamme varten me täällä olemme, ja sinunkin viestisi on ollut jo nyt avuksi, ainakin minulle, koska muuten en olisi varmaan tullut kirjoittaneeksi tänne ja miettineeksi näitä asioita.
Epäonnistumisen ajatus on kauhea, ja itse olen yrittänyt päästä pahimmasta epätoivosta eroon ajattelemalla, että ne ovat vain ajatuksia. Ja ajatukset tulevat ja menevät, ja niitä voi yrittää muuttaa ja kääntää positiivisemmiksi.
Kyllä elämällä on merkitystä, joten tartutaan siihen! Ja nautitaan syksystä!
Kiitos sinulle lohdutuksesta, pikku Satakieli!
Ehkä joutavalta valitukselta kuulostanut hätähuutoni oli sittenkin tarpeellinen, kun se toi esiin sen, mitä on olla vanha. Onko niin, että nuori ei koskaan voi ymmärtää vanhaa, koska ei ole ollut vanha? "Nuorikin voi olla kovasti masentunut" - vanha tietää sen, sillä hän ON entinen nuori masentunut. Varovaisuudesta olen eri mieltä, vanha on rohkeampi - mutta häneltä puuttuu aika ja ehkä liikuntakyky. Niin voi tietenkin puuttua nuoreltakin.
Onko oireellista, että täälläkin on ryhmät nuorille ja aikuisille, mutta ei vanhoille? Vanhahan on tietysti aikuinen, mutta niin on yleensä yös "nuori". Kuvastaako se sitä, että vanha on toivoton tapaus, niinkuin aloituksessani ilmaisin kokevani? (En väitä, että uusi ryhmä olisi tarpeellinen, mietin vain, mitä ryhmäjako kuvastaa. Luultavasti keskustelua ei syntyisi, kun kukaan ei haluaisi leimautua vanhaksi hylkiöksi.)
Epätoivo hellittää pätkittäin. On kivaakin olla "vanha ja viisas", ehkä voisi olla jotain annettavaakin muille? Satakieli, sanoit osuvasti, että toisiamme varten me täällä olemme. Onhan meillä ilonamme lapset ja lapsenlapset, ehkä meistäkin on iloa heille? On yhtä vanhoja ja viisaita ystäviäkin...