Olen kohta 20 -vuotias nuori aikuinen. Jälleen on tullut se aika vuodesta kun rintaa alkaa puristamaan tuskallisesti ilman mitään järkeen käyvää syytä. Kaikki pienetkin asiat tympäsee ja murskaa, tuntee olonsa yksinäiseksi vaikka olisikin ihmisiä ympärillä, kotona ei huvita olla, ulos ei huvita lähteä, ei haluta juhlia, ei tehdä kaikkea sitä mistä pitää kaikkein eniten.
Opiskelen ja rakastan kouluani. Työharjoittelu alkaa ja olin asiasta mielettömän innoissani ihan äskettäin. Nyt ajatus siitäkin pelkästään ahdistaa. Joudunhan eristyksiin kaikista niistä ihmisistä joiden kanssa koulussa päivittäin vietän aikaa. Tiedän olevani oikealla alalla, että kyse ei todellakaan ole siitä.
En keksi mikä syksyssä saa minut aina näin poljettua. Näin on ollut viimeiset neljä vuotta. Ja joka kerta ottaa voimille. Nyt selviydyn paremmin kun ei masennusta enää ole muulloin kuin syksyisin eri asteisina kausina.
Syksy edustaa minulle jotain pahaa. Paljon ikäviä asioita on kyllä sattunut melkein joka syksy, mutta eikai minun tarvitsisi sitä etukäteen pelätä? En ainakaan tiedosta tällaista.
Muita kohtalotovereita? Miten te selviydytte syksystä vuosi toisensa jälkeen? Miten saisin itseäni piristettyä enkä vajoaisi synkkyyteen näin pimentyneiden iltojen ohella?