SSRI:t ja paniikintäyteinen syksy
Heippa!
Haluaisin kertoa oman tarinani SSRI-lääkkeiden käyttöön liittyen, pahoittelut jo valmiiksi jos viestistä tulee pitkä. Toivottavasti jaksatte lukea, ja erityisesti toivon että tästä saattaisi olla jollekin samassa tilanteessa kamppailevalle hyötyä. Kommentteja ja vinkkejä otan tosi mielellään vastaan.
Olen lähes kolmekymppinen nainen, opiskelut opiskeltu ja tyytyväinen työhöni (tällä hetkellä tosin sairauslomalla lokakuun loppuun asti). Henkilökohtaisessa elämässäni siis kaikki on seuraavaa tarinaa lukuun ottamatta hyvin.
Paniikkihäiriötä olen sairastanut reilun kymmenen vuoden ajan ja lähivuosina olen tajunnut, että minulla on myös pakko-oireinen häiriö (pakkoajatuspainotteinen sellainen). Pienestä asti olen jännittänyt esiintymistä yleisön edessä, vaikkakin muuten pidän itseäni aika sosiaalisena tyyppinä. Varsinaiset paniikkikohtaukset alkoivat opiskeluaikoina, ensin luennoilla ja tenteissä, sen jälkeen autossa, junassa ja kaikissa mahdollisissa tilanteissa, joista ei ollut pakomahdollisuutta. Siinä vaiheessa, kun paniikkikohtaukset alkoivat tulla myös kotona ilman mitään syytä, päätin hakea YTHS:ltä yleislääkäriltä. Lääkitykseksi määrättiin paroksetiini (muistaakseni 20mg), joka melko nopeasti auttoikin oireisiin ja pystyin elämään normaalia elämää.
Paroksetiinia söin reilun vuoden ajan ja kun tunsin olevani terve, päätin lopettaa lääkityksen lääkärin ohjeiden mukaisesti. Ilmeisesti virhe noin neljän kuukauden päästä paniikki ja ahdistus palasivat kauheampina kuin koskaan aiemmin. Marssin takaisin lääkäriin ja sain uuden paroksetiinikuurin. Muistaakseni söin sitä muutaman viikon, mikä aiheutti minulle aivan JÄRKYTTÄVÄN olon, paniikki, ahdistus tärinä, ihon kuumotus ja muut mahdolliset oireet olivat läsnä 24h päivässä. Menin sitten yksityiselle psykiatrille, joka vaihtoi lääkkeen Cipralexiin (10mg), joka alkoi toimia aika nopeasti ja söinkin sitä sitten seuraavat neljä ja puoli vuotta, tämän vuoden kevääseen asti.
Cipralexin lopetin siis keväällä muutaman kuukauden aikana taas lääkärin ohjeiden mukaan, koska oloni oli ollut hyvä jo pidemmän aikaa (lukuun ottamatta lieviä hassuja pakkoajatuksia, jotka kaikki liittyvät jollain tapaa oman kontrollin menettämiseen, mitä ei ikinä tähän mennessä ole tapahtunut).
Muutama kuukausi lopetuksen jälkeen tuttu ahdistus ja paniikki alkoivat palata, mutta olo ei ollut niin huono ettenkö olisi pystynyt käymään töissä ja tekemään normaaleja asioita. Yritin kuitenkin aloittaa Cipralexia uudelleen, mutta siitä se h******i sitten alkoikin. Aloitin ensin 5 mg:lla, söin sitä viikon ja olo oli ihan siedettävä. Neljäntenä päivänä 10 mg:lla alkoivat sellaiset paniikkikohtaukset, ahdistus, järkyttävät pakkoajatukset (joista en edes halua tähän kirjoittaa), ihon kuumotus, sisäinen vapina, tärinä, levoton olo. En varmasti osaa tähän edes kuvata, miten huonossa kunnossa olin. Taas käynti psykiatrilla, joka käski laskea lääkkeen 5 mg:aan viikoksi ja nostaa 10mg:aan sen jälkeen. Onnekseni olin saanut lääkäriltä myös Oxaminia (15mg) rauhoittamaan oloa, ilman sitä tuskin olisin pystynyt oikeasti makaamaan edes omassa sängyssäni.
Kuukauden Cipralexin käytön jälkeen, en huomannut olossani mitään helpotusta, joten psykiatrini päätti lisätä rinnalle vielä buspironin, jota söin noin neljä viikkoa, mutta olo ei muuttunut suuntaan tai toiseen. Jossain vaiheessa Oxamin vaihdettiin Xanor depotiin 0,5mg, koska ahdistus ja paniikki olivat ihan jatkuvia. Kuuden viikon jälkeen Cipralex päätettiin lopettaa, ja jatkoin pelkkää buspironia ja Xanor depotia.
Paniikki ja ahdistus ei näillä kuitenkaan helpottanut (yllätys yllätys), ja menin viikon päästä käymään eri psykiatrilla, joka päätti lopettaa buspironin ja aloittaa sertraliinin. Söin sertraliinia 25mg päivässä viikon ajan, jonka jälkeen nostettiin 50mg:aan. Kun olin syönyt 50mg:aa noin neljä päivää, olo oli jo niin huono, että olin melkein valmis lähtemään ensiapuun, vaikka olin päivän aikana ottanut 7x Xanor depot 0,5mg. Seuraavana päivänä minulle nousi myös kuume ja olin yhteydessä psykiatriini, joka käski heti lopettaa sertraliinin. Lämpöä on muuten edelleenkin, yli kahden viikon jälkeen tuo sertraliinin lopettamisesta, en tiedä olisiko se voinut aiheuttaa kropalle niin kovan stressin, että nosti myös kuumeen.
Tämän episodin jälkeen lääkäri aloitti minulle Lyrican, joka on pikkuhiljaa nostettu annokseen illalla 75mg ja aamulla 50mg. Lisäksi bentsojen vieroitukseen Rivatril (nyt 2mg+2mg, josta 0,5mg:n pudotus viikossa), vaikkakaan ei ihan varmuutta ollut, että oliko tuon kahden kuukauden aikana riippuvuutta ehtinyt syntyä, mutta lääkärin mukaan parempi lopettaa bentsot joka tapauksessa pikkuhiljaa. Niin ja tiedoksi, etten ikinä aiemmin elämäni aikana ole joutunut käyttämään rauhoittavia lääkkeitä.
Nyt ollaan joka tapauksessa tässä, hengissä ja paremmissa voimissa, toivottavasti myös menossa parempaan suuntaan. Lyricasta olen kuullut sekä hyviä, että huonoja kokemuksia, mutta tämän viimeisen kahden kuukauden oikeasti äärettömän sietämättömän olotilan jälkeen se on ainakin varma, että SSRI-lääkkeisiin en enää tule koskemaan.
Niin ja unohtui ihan mainita, että olen käynyt Kelan tukemassa terapiassa parin vuoden ajan ja sinä aikana mm. uskaltautunut ajamaan vähän autoa uudelleen ja oppinut muutenkin käsittelemään paremmin ajatuksiani ja tunteitani, mutta tässä omasta mielestäni lääkkeiden aiheuttamassa/pahentamassa paniikissa siitä ei tuntunut olevan kauheasti hyötyä.
Olisi kiva kuulla, onko muilla samantyyppisiä kokemuksia, erityisesti noiden SSRI-lääkkeiden uudelleen aloittamisesta? Paroksetiinin ja Cipralexin aloituksessa ei ollut mitään ongelmia, mutta toisella kerralla ahdistus oli niin huipussaan, etten oikeasti toivoisi sellaista pahimmalle vihollisellenikaan. En tiedä osasinko vieläkään kuvailla tuota ahdistuspaniikkiani ihan tarpeeksi hyvin.. Kiva jos joku jaksaisi kommentoida 🙂