Kerron nyt oman näkökantani tähän hyvinkin yleiseen ongelmaan, jonka kanssa itsekin olen jonkin verran paininut.
Oman HSP-luonteeni takia, olen aina ollut enemmän tai vähemmän jännittynyt muiden ihmisten parissa yms. ennen oli amis aikana aina kainalot hiessä ja naama punoitti ja esiintyminen aina jännittänyt. Armeijassa kuitenkin jouduin johtajaksi ja joutui aika paljonkin olemaan huomion keskipisteenä, joka hieman karaisi tuota pelkoa.
Nyt olen 25 vuotias ja vuoden verran tehnyt tutkimusmatkaa syvälle itseeni, henkisyyteen (ei siis uskontoon), pelkoihini ja siihen kuka minä todella olen, mistä tulen ja mitä haluan.
Ja tällä hetkellä en oikein enää edes ymmärrä, että miksi pelkäisin sosiaalisia tilanteita? Kyllä mä duunissa käyn ja sosialisoin siellä, mutta en edelleenkään tykkää oikein mennä mihinkään ryhmiin (kokemusta nyt niistäkin) tai näe mitään syytä lähteä varta vasten etsimään uusia ihmisiä elämääni. Tai siis päämäärättömästi vain poukkoilla paikasta ja ryhmästä toiseen, vain kokeakseen ulkopuolisuutta tai sitä, että seurailee vaan lähinnä vierestä.
Loppujen lopuksi aika takaperoinen tapa elää ja kokea elämää, vähän niinkun automaattiohjauksella kuuntelee ja elää egon sanelujen mukaan, keskittyen siihen, että miten kommunikoi ihmisten kanssa ja mitä he ajattelevat ja kuinka ulkopuolinen nyt taas olin. Muutenkin kun tajusi, ettei samaistu omaan egoonsa, itseensä, tai siis siihen "pelokkaaseen minäkuvaansa" ja koe elämää sen ikkunan läpi, vaan aloin kuuntelemaan sydäntäni ja toimiaan sen mukaisesti. Elämään sellaista elämää, kuin minä Oikeasti haluan ja tahdon ja samoin myös tekemään ainoastaan sellaisia tekoja mistä tulen onnelliseksi.
Ainoastaan tätä kautta voin kokea täyttymystä ja onnellisuutta ja silloin automaattisesti myös ne juuri oikeat ihmisetkin tulevat luokseni.
Ei ihmisten seura poista yksinäisyyttä tai tuota sitä täyttymystä, ne voi korkeintaan viihdyttää. Mun mielestä ainoa keino on vaan olla balanssissa itsensä kanssa ja luoda omaa elämäänsä sydämensä pohjalta, jolloin samalla säteilee sitä omaa valoa ympärillä oleviinkin ihmisiin!