Täältä ilmoittautuu lisää yksi sosiaalistentilanteiden kanssa painiskeleva.
Muiden kirjoitukset ovat kyllä niin tuttuja. Kun monella menee nyt aika huonosti niin melkein jätin kirjoittamatta koska vähän jopa hävettää todeta, että itselläni on nyt ollut monta vuotta parempi jakso menossa.
Jälkikäteen ajateltuna ja asioita pohdinneena luulen jännittämisen alkaneen murrosiässä mutta selkeää syytä en ole sille löytänyt. Vuosien mittaan onglema paheni, elin- ja ystäväpiiri kutistuivat aivan kuin huomaamatta. Minulla on ollut samanlaisia vaikeuksia kuin monella muullakin, esimerkiksi puhelimella soittaminen oli jossain vaiheessa melkein mahdotonta ja joutui tsemppaamaan itseään joskus jopa monta tuntia ja monta kertaa soittaminen jäi seuraavaan tai sitä seuraavaan päivään. Kaupassa käynti oli tuskaa, etukäteen oli mietittävä mitä aion ostaa ja missä hyllyssä mikäkin tavara on jotta kaupassa käynti sujuisi mahdolllisimman nopeasti. Kadulla tuntui, että kaikki tuijottavat minua ja että minussa täytyy olla jokin vika, olen ruma tai muuten negatiivisella mielellä erilainen. Suuret ja vähän pienemmätkin väkijoukot olivat myös kauhea kokemus. Koulunkäynti ei sujunut enkä ammattiakaan pystynyt opiskelemaan kuin vasta aikuisiällä.
Sitten sain otettua itseäni niskasta kiinni hyvän ystävän ansiosta ja sain varattua ajan lääkärille joka sanoi, että sosiaalistentilanteiden pelosta on kyse. Kävin terapiakäynneillä ja sain lääkkeitä joista oli apua. Pystyin menemään kauppaan ilman kauheaa oloa siitä, että minua tuijotetaan. Siedätin itseäni menemällä isojen väkijoukkojen keskelle ja kaupassa liikuin siellä täällä pitkiäkin aikoja, että tottuisin uudenlaiseen elämään. Ystävän kannustus ja ymmärrys olivat myös ensiarvoisen tärkeitä. Lopetin lääkkeet muutaman vuoden jälkeen eikä pelot enää tulleet takaisin. Välillä oli hankalia tilanteita mutta pystyin elämään aika normaalia elämää vaikka ystäviä ei ollut ja jännitin sosiaalisia tilanteita, mutta jännitys pysyi hallinnassa.
Nyt ehkä ennaltaehkäiynä aloin kirjoittaa tänne, koska noin vuoden ajan vanhat kaiut ovat alkaneet taas hiipiä mieleen ja olen yrittänyt pitää jännitystä aisoissa parhaani mukaan. En halua siihen samaan vanhaan tilanteeseen joka vaikeutti elämää.