Sosiaalisten tilanteiden pelko

Sosiaalisten tilanteiden pelko

Käyttäjä mindless2 aloittanut aikaan 11.07.2016 klo 18:57 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä mindless2 kirjoittanut 11.07.2016 klo 18:57

Hei,

Olen uusi täällä. Onko täällä muita sosiaalisen fobian kanssa kamppailevia ihmisiä?

Minulta se on vienyt kyvyn työelämään enkä ole pystynyt opiskelemaan itselleni ammattia. Taustalla koulukiusaaminen ja vaikea lapsuus.

Käyttäjä Mailis kirjoittanut 08.05.2017 klo 21:09

Cherrie! Veit sanat suustani! Piti just sanoo kuinka ahdistaa ja sydän hakkaa. Tuntuupa helpottavalta että joku kokee samaa. Olis kiva kun olis lääke ahdistukseen, mutta ei ole vielä.
Kyllä ahdistusta on joka yhteiskuntaluokassa. Ja kuka tahansa voi sairastua.

Niistä erikoisista työpaikoista. Eikö niin että jos sellaiseen joudutaan niin mahdollisuuksien mukaan yritetään parempaan? Ei se aina heti onnistu mutta että ei jäädä lusimaan sinne ikuisiksi ajoiksi.

Mulla on suorituspaineita. Mutta kun päivän hommat on tehty niin ne on tehty ja sit antaa olla. Prkl!

Hyvää yötä!

Käyttäjä cherrie kirjoittanut 09.05.2017 klo 15:43

Onko sinulla mitään lääkitystä Mailis? Itselläni Propral.. Mutta sekin vain fyysiseen oireiluun.. Tuntuu inhottavalta käyttää lääkettä että selviytyy asioista mitkä ovat muille ihmisille täysin normaaleja... ☹️ Yritän olla välillä käyttämättä, mutta eihän se aina onnistu, ei vielä ainakaan..

Mietityttää miten tässä pääsee takasin omille jaloilleen.. Välillä kaikki näyttää valosemmalta, kunnes kaikki taas jotenkin romahtaa.. Ei saa otetta oikein mistään. Kaikkea pitäisi kuitenkin tehdä ja hoitaa.. Oon kauan miettinyt paikkakunnan vaihtoa, en kovin kauas, mutta jonnekin edes. Ei se varmasti omia ongelmiani poistaisi.. Mutta saisi jotain vaihtelua, mutta mä oon niin saamaton tollastakin asiaa kuitenkaan hoitamaan.. Että se tapahtuisi.

On kyllä kauheaa olla tämmöinen "ihmiskammoinen"..

Käyttäjä Delffi kirjoittanut 09.05.2017 klo 22:15

Kävinpä tänään kaupassa, ja hieman kyllä ahdisti käydä kaupassa, kun siellä oli teinejä aika paljon. Kokoajan tuntui siltä että ne tuijotti mua ja supisi musta jotain.

Lisäksi kassalla oli myös jotenkin ahdistava tunne, kun kassalla oli yks ennen mua ja just maksamassa. No, sitten kun olin laittanut omat ostokseni kassalle ja olin jo siirtynyt maksamaan, niin eiköhän siihen tuu joku mun jälkeen ja tunkee ne ostoksensa mun ostoksien perään. Joten oli pakko sitten käydä laittamassa kapula, kun tämä jälkikäteen tulija ei sitä vaivaantunut itse laittamaan. Pikkusen tuli semmonen ärsyttävä ja vähän ahdistavakin tunne, että "pakko laittaa kapula, ettei joudu selvitteleen mitkä on omia ostoksia.."

Pakko vissiin alkaa noitten typeryksien takia laittaan kapula varmuuden vuoksi aina omien ostoksien jälkeen, vaikkei ketään oliskaan takana..

Käyttäjä Tammyka kirjoittanut 10.05.2017 klo 12:39

Minä olen tottunut sellaiseen meininkiin,että kassalla laitan kapulan omien ostoksieni perään. Se on kohteliasta seuraavaa asiakasta kohtaankin. En odota toisilta spesiaalikäytytymistä ja näin näyttävät muutkin ihmiset toimivan. Ei kannattaisi ihan ensiksi toisia typeräksi leimata.

Käyttäjä Delffi kirjoittanut 10.05.2017 klo 14:56

Tammyka, siis mun perässä ei ollut kassalla ketään ennenkuin vasta sitten kun olin jo siirtynyt maksamaan tai no, odottamaan maksamista (muutama mun ostos oli siis vielä hihnalla), niin silloin siihen tuli seuraava ja tunkee ne omat ostoksensa mun ostoksiin melkein kiinni, ärsyttävää.

Juu, yleensä kyllä laitan kapulan heti ostosten jälkeen, jos näen, että mun perään on joku tulossa. Mutta jos ei näytä ketään tulevan mun perään kassalle, niin en välttämättä laita kapulaa omien ostoksieni jälkeen, mutta vissiin pitää alkaa nykyään laittaa kapula vaikkei ketään oliskaan tulossa taakse.

Rehellisesti sanoen mua ei itseäni ärsytä se, jos edessä oleva ei sitä kapulaa laita. Osaan laittaa sen itsekkin..Eli en ilkeä/tyly ja tunge omia ostoksiani toisen ostoksiin kiinni, kun/jos kapulaa ei ole laitettu väliin, vaan todellakin voin laittaa sen kapulan itsekkin ennen omia ostoksiani.

Tiiän kyllä että kapulan laittaminen on kohteliasta, mutta jotkut voi olla ajatuksissaan kassalla, niin se kapulan laittaminen omien ostoksien jälkeen saattaa toisinaan unohtua.

Käyttäjä cherrie kirjoittanut 10.05.2017 klo 15:29

Itsekin kassatilanteessa kyllä laitan kapulan omien ostosten jälkeen, tai jos huomaan että joku on tulossa. Ehkä delffi sun tapauksessa se asiakas ajatteli, että sulla ei ole kuin muutama tavara siinä hihnalla ja ajatteli ettei kapulaa välttämättä tarvitse, ehkä epähuomiossa laittoi liian lähelle sun tavaroita?. Itsekkään en siinä vaiheessa enään välttämättä kapulaa laita, jos toisella on muutama ostos vain hihnalla vielä menossa, toki jätän siihen pienen välin, etten heti perä jälkeen laita. On kyllä käynyt joskus niinkin että oon kassalla jo maksamaisillaan kun jonkun toisen tavarat ovat olleet ihan perässä kiinni, mutta ei se nyt ongelmmallista ole sanoa että nuo ei ole enään mun ostoksia, ja monesti vielä kassaneiti tai setä saattaa itsekin kysyä että tuliko nämä vielä sinulle.. 😀

Käyttäjä Pelästynyt kirjoittanut 10.05.2017 klo 19:13

Heips 🙂

Kapulan laitto galluppiin 🙂 Minä laitan kanssa aina itse heti kun olen omat ostokseni mättänyt niin sen kapulan seuraavaan tulijaa varten.

Mulla ois huomenna vapaa päivä 🙂 Tuntuupas hyvältä. Tässä on yritetty tehdä töitä kaikesta huolimatta, voimat vaan ei meinaa aina riittää. No on tässä pari parempaakin päivää mahtunut matkaan, onneksi. Ehkä paras uutinen omalla kohdalla on se, että olen tämän viikon käynyt töissä ilman lääkkeitä. Tänään myös kävin töitten jälkeen isossa kaupassa ilman lääkkeitä mutta varmasti viikonloppuna tulee tarvettä, kun olen töissä yksin niin joudun tekemään kaiken itse ja ottamaan erillaisia asiakkkaita vastaa itsekseni. Pakkoajatuksia on jonkin verran mutta ei ihan niin paljon kun tuossa yhdessä välissä oli, silti pelottaa kokoajan milloin pahenee. No tänään sain töissä kyllä ahdistavan pakkoajatuksen joka vielläkin hieman häiritsee päässä, ei meinaa helpottaa. 😭 En tiedä millä saan ajatuksen pois päästäni, ehkä lähden lenkille...

Miten te muut voitte? Toivottavasti kevät on tuonut aurinkoa ja iloa päiviinne <3

Millaisia kesä suunnitelmia teillä on? Mulla ei viellä erikoisempia, täytyy vähän alkaa miettimään.

Käyttäjä Mailis kirjoittanut 13.05.2017 klo 14:26

Moikka!

Kaunis kevätpäivä vihdoin. Täytyy koittaa nauttia vaikka jos menee ulos.

Kesäsuunnitelmat? No reissu olisi kiva. Sellainen mihin on varaa. Matkailu on mukavaa. 🙂

Muuten olis hyvät mahikset ulkoliikuntaan, kun ei ole kylmä eikä pimeä. Aina ei saa lähdettyä.

Luonto on niin kaunis keväällä ja kesällä.

Katsellaan taas elämää eteenpäin päivä kerrallaan. 🙂

Käyttäjä cherrie kirjoittanut 13.05.2017 klo 22:24

Tällä hetkellä mennyt taas huonommin.

Itkettää, oon jumiutunut sisälle useammaksi päiväksi 😭 tiedän miten sälittävältä minä kuulostan ja olen omastakin mielestä.. 😭 mutta joinakin hetkinä , kuten nyt, ei ole vain pystynyt mihinkään. Myös uniongelmat taas palasivat, en saa unta, ja heräilen kokoajan.. kaikki tuleva ahdistaa vaikka ei ole varsinaisesti mitään kauhean pelottavaa tiedossa. Ainakaan toistaiseksi
Ehkä tää oma elämä suurimmaksi osaksi ahdistaa , mitä tämä tulee olemaan ..
Jaksamista teille muille!

Käyttäjä Mailis kirjoittanut 14.05.2017 klo 07:33

Voi cherrie, kyllä mullakin on noita aallonpohjia. Olen silloin tosi synkkä.
Tee joku hyvä teko itsellesi: Juo kuppi teetä tai kierrä kortteli ympäri. Sitten voit taas huilata. Katso telkkarista jotain ei liian raskasta. Lue. Kuuntele radiota.
Tai jotain mikä itsellesi tulee mieleen.
Älä vaadi itseltäsi mitään ihmeellistä.
Voimia!

Käyttäjä kirjoittanut 14.05.2017 klo 09:14

Höpsis cherrie, et sä oo säälittävä. Ihan jo siitäkin syystä, että olet kuitenkin päässyt tänne meidän joukkoon ja haet vertaistukea oloosi. Se on jo paljon, että et ole jättäytynyt yksin tilanteen kanssa, ja kokemuksesi jakaminen on varmasti auttanut myös muita selviytymään omista tilanteistaan. 🙂🌻

Käyttäjä cherrie kirjoittanut 14.05.2017 klo 10:31

Kiitti satoshi ja mailis☺️❤️

Tää tunne on kyllä hirvittävä.. Mutta tänään yritän vaikka väkisin saada itseni liikkeelle ja ulos, vaikka paha olo tulee pelkästä asian ajattelemisesta ☹️ ... Tämä neljän seinän sisällä oleminen alkaa mennä silloin pahaksi kun alkaa ahdistaa pelkästään viedä roskia ulos.. Tiedän, tuo kuulostaa jo todella naurettavalle! Mitähän "terveet" ihmiset ajattelisivat!? En halua edes tietää.. 😀 Mutta .. tälläisiä vaiheita sattuu... välillä menee hyvin kaikki tuntuu kuin ois pumpulia, mutta sitten on taas näitä synkkiä vaiheita.. ja siltä väliltä...

Käyttäjä kirjoittanut 14.05.2017 klo 13:02

cherrie, nii-i. Ei o kiva. Mä ajattelen, että "terveet" saa ajatella musta ihan mitä ne lystää. Ne ei oo kokenu samaa, joten ne ei voi millään ymmärtää sun fiiliksiä. Ne ei tiiä, miltä susta tuntuu, joten miks sun tarttis olla ja just sellanen kuin ne haluaa?

Jos ei roskia pääse viemään, niin sit ei pääse. Ihan sama, mitä muut on siitä mieltä. Ehkä voit avata ikkunan, nuuhkia raitista ilmaa tai kuunnella lintujen ääniä? Saat kyllä vietyä ne roskat sitten kun tulee se pumpulipäivä. Ei sun aina tartte olla enemmän kuin oot. Välillä riittää, että elää tätä päivää sellasena kuin se on.

🙂🌻

Käyttäjä cherrie kirjoittanut 14.05.2017 klo 20:51

satoshi kirjoitti 14.5.2017 13:2

cherrie, nii-i. Ei o kiva. Mä ajattelen, että "terveet" saa ajatella musta ihan mitä ne lystää. Ne ei oo kokenu samaa, joten ne ei voi millään ymmärtää sun fiiliksiä. Ne ei tiiä, miltä susta tuntuu, joten miks sun tarttis olla ja just sellanen kuin ne haluaa?

Jos ei roskia pääse viemään, niin sit ei pääse. Ihan sama, mitä muut on siitä mieltä. Ehkä voit avata ikkunan, nuuhkia raitista ilmaa tai kuunnella lintujen ääniä? Saat kyllä vietyä ne roskat sitten kun tulee se pumpulipäivä. Ei sun aina tartte olla enemmän kuin oot. Välillä riittää, että elää tätä päivää sellasena kuin se on.

🙂🌻

Niin, toi muitten mielipiteistä välittämättä oleminen on vain välillä tosi hankalaa.. En tajua miks aina mietin että mitähän muut ajattelee musta,.. en mäkään "leimaa" toisia ihmisiä. Ei toisten virheet tai muut jutut heitä ihmisenä muuta.. 🙂 Mutta aina jään miettiin sitäki, jos vahingossa mokaan jotain, sanon jotenki tyhmästi.. et apua, mitähän muut ajattelee musta.. Ku en mäkää ikinä jää kenenkään "mokailua" sen kummemmaks aikaa miettii, ja se unohtuukin aika nopeaa.. Mutta jotenkin pitäis päästä tosta ajattelutavasta pois että kaikki muka kyttäis ... Mut varmaan se tulee siitä kun oikeesti, ainakin minä tunnen itseni vähän huonommaksi.. Tai siis kun toivoisin että voisin toimia ja olla ilman näitä mun pelkoja.. 😀 Selitän ehkä huonosti mutta no.. Ja parempaa itseluottamusta toivoisin myös.. Nyt se on kyllä aivan surkea.

Tänään sit päätin olla rohkee ja mennä ulos.. sekä kauppaan.. Kyllä se vähän mieltä piristi vaikka vähän pyörähdin ulkona.. Toivotaan että tuleva viikko alkais paremmis merkeissä!

Käyttäjä September kirjoittanut 14.05.2017 klo 21:41

Täällä myös yksi sosiaalisia tilanteita pelkäävä. En tiedä, onko pelko tai fobia oikea sana, mutta sanotaan sitä sitten vaikka sillä nimellä.

Ja nyt kun tätä tässä kirjoitan, kerron sen ääneen ensimmäistä kertaa. Edes puoliso ei tiedä, kuinka ahdistunut joskus olen.

Toimin todella hyvin mukavuusalueellani, mutta sitten ne muut tilanteet...

En pysty vastaamaan tuntemattomiin numeroihin. En pysty kävelemään postilaatikolle tai viemään roskia. En pysty mennä omalle terassille tai takapihalle. Joskus en pysty kävelemään parkkipaikalle autolleni tai edes pääsemään ovesta ulos. Pystyn kulkemaan vain tiettyjä reittejä. Siinä nyt muutama asia, mikä tuli mieleen. En pysty keskittymään, kun ahdistaa.