Pelästynyt kirjoitti 23.2.2017 20:26
Joie: On aivan totta, että vieraamman ihmisen tuomitseminen on helppoa ihmisille vaikka onkin väärin. Minä tiedän minun mieheni ja hänen sukunsa asenteen näihin asioihin, koska heidän lähipiirissään on ihminen, joka on vakavasti mieleltään sairas. Se miten he puhuvat tästä ihmisestä saa minut voimaan suorastaan pahoin, tiedän, että minulla olisi sama kohtalo. En todellakaan halua niinhin hampaisiin ☹️
Niinpä niin. Alan kyl itsekkin helposti tuomitsemaan ihmisiä erilaisista asioista - sitten, kun on sellasia asioita, joissa itse pystyn asettumaan yläpuolelle ja ajattelemaan, että tekisivät nuokin vaan niinku minä teen! 😟 Kun itsellä on heikko itsetunto, täytyy polkea toisia tunteakseen itsensä paremmaksi.
Ne, jotka tuomitsee ja asettuu yläpuolelle, on vaan pikkulapsia aikuisen puvussa, epävarmoja ja hauraita ihmisiä. Ei heidän näkemyksiään voi ottaa vakavasti. Se on sama kuin jos ottais vakavasti mitä joku pikkunen uhmaikäinen kiukkukohtauksessaan huutaa. 🙂 Ne ihmiset, jotka toisia tuomitsee, kuulee koko ajan sisällään sen saman tuomion äänen - heitä itseään vastaan. Ei he muuten toisia tuomitsisi. Semmoset ihmiset, jotka on vapaita ja joilla on rauha sydämessään, ei tuomitse. Ne, jotka tuomitsee, on itse sen saman tuomion alla, jolla he toisia tuomitsee. Mut se on heidän asiansa; ei meidän tarvitse mennä toisten tuomioiden alle vaan sen takia, että he haluaa elää tuomioidensa alla! Ehdottomassa rakkaudessa on paljon parempi elää. 😍
Ja kyl semmonen tuomion asenne on myös vaarallista, jos siitä ei edes halua parantua vaan katsoo oikeasti olevansa oikeutettu asettumaan toisten yläpuolelle. Semmonen osuu omaan nilkkaan ennemmin tai myöhemmin.