Mä samaistun tuohon tunteeseen siitä, kuinka huono on kun ei ole avoimempi, kiinnostuneempi, ystävällisempi ja sosiaalisempi. Minä en myöskään oikeen osaa kieltäytyä noista tilanteista vaikka tiedän, ettei niissä ole hyvä olla. Ja sitten jos yritän kieltäytyä niin tuntuu että mua yritetään käännyttää tai syyllistää. Syyllinen olo ainakin tulee.
Olethan sä, Joie avoin ja sosiaalinenkin. Täälläkin juttelet ihan ihan tuntemattomille ihmisille vaikeistakin asioista. Ei tällasista ihan jokaisessa kahvipöydässä puhuta. Sun sosiaalisuus näyttäytyy vaan erilaisena kuin miten se yleensä nähdään. Kuka sen sanoo, miten sosiaalisuutta pitää tai saa tuoda esiin?
Minä en usko tyytyväisyyden ja ylpeyden tulevan itsestään pelkällä päätöksellä olla tyytyväinen jostain. Mä ajattelen, että se on harjoiteltava. Harjoiteltava päivittäin löytämään ja hakemaan itsestään niitä tyytyväisyyden ja ylpeyden aiheita ilman, että kysyy keltään lupaa saatko olla tyytyväinen tai ylpeä jostain. Kirjottaa vihkoon asioita, joista on tyytyväinen tai ylpeä. Vaikka miten pieniä asioita tahansa. Just sen kokoisia kuin millasina niistä voi olla tyytyväinen. Ja jos jonain päivänä ei tule mieleen mitään, niin sitten koko vihko luetaan alusta loppuun, ääneen.
Vihkotekniikka toimii monessa muussakin asiassa. Itse käytän sitä masennuksen hoitoon, kirjaan siihen positiivisia tai iloisia asioita, havaintoja tai ajatuksia päivältä.