Sosiaalisten tilanteiden pelko

Sosiaalisten tilanteiden pelko

Käyttäjä mindless2 aloittanut aikaan 11.07.2016 klo 18:57 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä mindless2 kirjoittanut 11.07.2016 klo 18:57

Hei,

Olen uusi täällä. Onko täällä muita sosiaalisen fobian kanssa kamppailevia ihmisiä?

Minulta se on vienyt kyvyn työelämään enkä ole pystynyt opiskelemaan itselleni ammattia. Taustalla koulukiusaaminen ja vaikea lapsuus.

Käyttäjä cherrie kirjoittanut 21.11.2016 klo 14:49

Sieltä virkailijalta ei ole ainakaan tähän mennessä mitään vastausta tullut, aika jännä koska yleensä vastaus tulee aika nopeaa.. saa nähdä. ahdistaa.

Sain muuten Propral reseptin lääkäriltä. Tällä hetkellä en vain pääse apteekkiin useampaan päivään mitenkään, en välttämättä koko viikkoon, joten pistin netissä tilauksen apteekkiin ja toivon että paketti saapuisi tällä viikolla minulle kuitenkin! Toisaalta pelottaa, mutta olen myös innoissani. Toivon että lääke todella auttaa tähän minun fyysiseen oireiluun, varsinkin käsien tärinään. ☹️ Toivon että saisin tuosta jotain apua. Pitää varmaan testata lääkettä pienemmällä annoksella ensin "vähemmn jännittävässä" tilanteessa, mieluiten vaikka että mieheni on läsnä, ettei vain satu mitään, jos vaikka alkaisi huimaamaan tai muuta sellaista. 😀 Lääkäri kyllä sanoi että ei haittavaikutuksia juurikaan ole. Eikä kuulemma haittaa vaikka ottaisi kahvia/alkoholia yhtäaikaa, kun kysyin, ja itse vielä myöskin tupakan polttajakin olen, josta vielä hänelle kyllä mainitsin. Onko kenelläkään mulla kokemuksia?

Käyttäjä Pelästynyt kirjoittanut 21.11.2016 klo 17:13

Heips kaikille!

Cherrie: toivottavasti työkkärin asiat kääntyy parhain päin!

En ole kerennyt lukea kaikkea, olen ollut kipeänä ja tänään olin menossa ja kävin siinä hieronnassakin! Minä uskalsin ja ensiviikolla uudestaan jos vaan hieroja saa ajan soviteltua.

Palaan paremmalla ajalla <3

ps. Tällä hetkellä alkaa olemaan tosi tuskasta tän pään kanssa mutta siitä paremmin myöhemmin

😍😍😍

Käyttäjä juro50 kirjoittanut 21.11.2016 klo 17:22

cherrie kirjoitti 21.11.2016 14:49

Sieltä virkailijalta ei ole ainakaan tähän mennessä mitään vastausta tullut, aika jännä koska yleensä vastaus tulee aika nopeaa.. saa nähdä. ahdistaa.

Sain muuten Propral reseptin lääkäriltä. Tällä hetkellä en vain pääse apteekkiin useampaan päivään mitenkään, en välttämättä koko viikkoon, joten pistin netissä tilauksen apteekkiin ja toivon että paketti saapuisi tällä viikolla minulle kuitenkin! Toisaalta pelottaa, mutta olen myös innoissani. Toivon että lääke todella auttaa tähän minun fyysiseen oireiluun, varsinkin käsien tärinään. ☹️ Toivon että saisin tuosta jotain apua. Pitää varmaan testata lääkettä pienemmällä annoksella ensin "vähemmn jännittävässä" tilanteessa, mieluiten vaikka että mieheni on läsnä, ettei vain satu mitään, jos vaikka alkaisi huimaamaan tai muuta sellaista. 😀 Lääkäri kyllä sanoi että ei haittavaikutuksia juurikaan ole. Eikä kuulemma haittaa vaikka ottaisi kahvia/alkoholia yhtäaikaa, kun kysyin, ja itse vielä myöskin tupakan polttajakin olen, josta vielä hänelle kyllä mainitsin. Onko kenelläkään mulla kokemuksia?

Hei joskus oon propraalia käyttänyt käsien tärinään ihan ok ,mutta hengästytti kun käveli vähän pitempiä matkoja kaupungilla😎

Käyttäjä cherrie kirjoittanut 21.11.2016 klo 17:50

KYLLÄ, Viveeka, en tiedä, joskus tää tilanne on niin v*ttumainen työkkärin yms kanssa että alkaa melkein jo huvituttaa, ei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa! 😀 Ja tosiaan, siinäs lisäilet paikkoja mihin hakea kun eihän sitä koko lomaketta voi enään jälkeenpäin muokata! 😀 Mutta joo, tosiaan yhteydenottoja odotellen. En kyllä usko että ottavat työkkäristä vähään aikaan yhteyttä, elleivät halua kysellä miten tuon paikan kanssa kävi, mihin hakemusta laitoin. Mutta onkohan juuri resursseja heilläkään kokoaikaa soitella samoille ihmisille, en tiedä sitten. 😀

Mä ymmärrän tuon rahatilanne-asian. Ei tässä itsekkään kauheasti juhli, tosin on jo jotenkin tottunut elämään hieman niukemmin, ja toisaalta, minullahan ei vielä lapsia ole. Ootko laitellut esim. vanhoja vaatteita myyntiin? Niistä voi saada pientä lisätienestiä. Esimerkiksi huuto.nettiin 🙂 Joko vastasivat sulle sieltä työpaikasta? Oliko se siis se hoitoalan paikka, vai muistanko nyt väärin?

Pelästynyt, hienoa että uskaltauduit sinne hierojalle! 🙂 Minkälaista siellä oli? Ja tsemppiä sulle! ja kaikille muillekin alkavaan viikkoon😍

Joie, mulla on monesti ollut myös olo, että nyt haluan kertoa jollekin muullekin tästä "sairaudestani", ainakin edes omalle miehelle, mutta milloin on hyvä hetki, ja miten siitä kertomisen aloittais, kun ei sitä nyt oikein viittis töksäyttääkään! 😀 Mutta kyllä mä vielä joku päivä kerron, niinku asiat on 🙂 Vaikka kuinka pelottaisi.

Käyttäjä Pelästynyt kirjoittanut 22.11.2016 klo 07:47

Cherrie: Sä teit sen sä menit lääkäriin, hyvä huippua!😍 Mä en varmaan ikinä uskalla.

Viveeka: Toivottavasti saat tunteja ja lisätuloja 🙂 Kyllähän näihin lapsiin tosiaan rahaa uppoaa ja mitä vanhemmiksi tulevat niin eikun menot kasvaa. Teini on ainakin tosi kallis 😀 😀 ei todellakaan käy enää mitkä tahansa vaatteet, meillä harrastaa viellä moottori pärisköitä niin huh sanon minä.

Mulla on ollut itselläni ollut tosi vaikeata käydä kodin ulkopuolella viime viikkoina, ja tietysti nyt kun olen sairastanut niin en ole käynytkään. Pakkoajatukset ovat jotenkin vaivanneet hirveästi, yritän rentoutusharjoituksia yms..eilinen hieronta kyllä hieman rentoutti mutta kyllä mulla on kuulema hirveän jumissa paikat, varmaan osaltaan tämä jatkuva jännittäminen, miettiminen ja pelkääminen vie kropan jumiin. Ensiviikolla tosiaan jos vaan onnistuu niin on seuraava kerta. eihän sitä tiedä jos siitäkin saisi jotain apua. Mietin yksi päivä että mun varmaan pitää lähteä päiväksi istumaan johonkin kahvilaan altistamaan itseäni ;D 😀

Käyttäjä viveeka kirjoittanut 22.11.2016 klo 11:50

Cherrie, hienoa että rohkaistuit menemään lääkäriin 🙂
Ja Pelästynyt, peukku hierontaan uskaltautumisesta 🙂

Ulkona on sateista ja harmaata eikä mitään tekemistä. Ulkoilu on jäänyt sairastelun takia minimiin enkä oikeastaan viitsi lähteäkään lenkille tämän yskän takia. Jokapäiväiset siivoukset on hoidettu (pyykinpesu, tiskaus) joten pitäisiköhän yrittää tehdä yksi nettitilaus joka eilen ei onnistunut. ☺️

Käyttäjä cherrie kirjoittanut 22.11.2016 klo 13:15

Tuohon käsien tärinään, ja sydämen jyskäämiseen toivonkin tuon lääkkeen auttavan! Toivotaan parasta. Kuhan fyysiset oireet pysyis poissa, niin luulen sen jotenkin auttavan samalla henkiseenkin jännitykseen kun ei tarvi pelätä kokoajan sitä että nyt alkaa sydän hakkaamaan rinnasta ja kädet tärisis. Mutta pitää informoida sitten kun lääkkeen saan että miten se vaikuttaa. Olen kuullutkin että urheillessa ei pääse tosiaan syke oikein nousemaaan joten ei varmaan kannata hikiliikuntaa harrastella kun lääkettä ottaa. 😀 Saattaa olla aika tönkköä. Ei kyllä mennyt kauankaan kun lääkkeen pyynnöstäni kirjoitti. Enkä niin hirveästi tilannettakaan selitellyt, sanoin vain että tällaisiin sosiaalisiin tilanteisiin liittyvää jännitystä ja olen kuullut kyseisestä lääkkeestä, että voisi olla hyvä. Mutta vielä enemmän jännittäisi ja ahdistaisi mennä lääkäriin jos tuokaan ei auttaisi. 😞 Kaikki on niin yksilöllistä.

Mäkin varmaan oon aivan jumissa, kun sitä aina jännittää ja stressaa. 😀 Mutta mulla jotenkin pelottaa sinne hierojallekin mennä tai ylipäätään varata aikaa. Äsken kun peruutin yhden lehtitilauksenkin, niin pelotti että sekoan sanoissani ja sydän alkoi jyskyttää. 😀 Miksei voi vain olla ihan normaalisti.

Täälläkin on ollut harmaata, synkkää ja vettä sadellut. Ei ole paljon ulos haluttanut lähteä. ☹️

Käyttäjä Pelästynyt kirjoittanut 22.11.2016 klo 18:03

Väsynyttä iltaa kaikille 🙂

Tänään olen ollut niin paljon eri kaupoissa että olen kuulkaas niin poikki!! Mulla pääsi tänään kunnon itku kun olin yksin, miksi hemmetissä minun pitää olla tämmöinen, itkin aivan holtittomasti. Miksi miun pää syöttää niin hölmöjä ajatuksia mun päähän, miksi mun pää jää miettimään niitä...

Kerronpa esimerkin teille Kävelen kaupassa ja näen jonkun ihmisen, naiset ja lapset pahimpia...vähän ajan päästä huomaan stressaavani että teinkö jotain sopimatonta vaikka tiedän että olen vain kävellyt ohi tai nähnyt kauempaa heidät. En osaa määritellä mitä olisin tehnyt mutta se ajatus ja pelko siitä että olenko tehnyt tajuamattani. Olen itse omassa päässä järkkäillyt että naiset ja lapset ovat pahimpia koska olen itse nainen, ja minua on käytetty lapsena hyväksi jotenkin mun alitajunta työstää sitä mitä olen itse kokenut (maanpäällistä helvettiä näin jälkeenpäin ajateltuna). Ehkä se häpeä, itse syytös se pahaolo saa mut pelkäämään että olen yhtä paha kuin ne miehet jotka teki sen mulle..Ikinä en pystyisi kenellekkään tekemään mitään pahaa. ÄÄh taas minä itken!!

Kiitos kun olette olemassa täällä 😍😍

Taidan kyllä herkkulakosta huolimatta ottaa palasen suklaata ja rueta katsomaan telkkaria.

Käyttäjä Joie kirjoittanut 22.11.2016 klo 18:39

Toihan on tosi hyvä juttu cherrie, et sait lääkkeen! Toivottavasti siitä on sulle apua. Tuntuuks susta nyt yhtään helpommalta ajatella sukulaistapaamisia, kun tiedät, että on ainakin jonkinlaista helpotusta taskussa?

Ja joo, ei oo täälkään näkyny aurinkoo varmaan viikkoon ja ikävä olis. Joulukynttilät kaivoin jo kaapista, mut ne ei syttyny, nyyh. Vaihdoin pari vähän mustuneen näköistä lamppua, mut ei ne syttyny sittenkään.

Käyttäjä cherrie kirjoittanut 22.11.2016 klo 21:11

Minusta tuo tilanne, kun meinaa itku päästä, niin antaa vain tulla ja ihan kunnolla. Mielestäni se vähän helpottaa oloa. 🙂 Ja Pelästynyt, oot sä nyt pienet suklaat ja rentoutumiset ansainnut kun oot ravannut kaupoissa! 😀

Mutta tosi helpottavaa että täällä voidaan kaikki purkaa ajatuksia. Ne on vaan jotenkin pakko saada ulos itsestä.

Joei, toivon, että mun sukulaisvierailut alkais helpottamaan. Kohta olisi nimittäin taas yksi edessä, kauhulla odottelen, mutta onneksi on nyt tosiaan tuo lääke.. Sehän tässä oikeastaan nyt enemmän pelottaa, että ehdinkö testata lääkettä ensin jossain vähemmän jännittävässä tilanteessa, että osaisi arvioida hieman, että miten se tehoaa vai tehooako, ja onko parempi ottaa esimerkiksi puolikas vai kokonainen tabletti 😀 Tai sitten mä joudun umpimähkään ottamaan sitä 😎 mutta paremmalta vaihtoehdolta tuo umpimähkään ottaminenkin tuntuu kuin että olisi tärisevä haavanlehti🙄

Täytyy varmaan käydä kohta jo nukkumaan, olen nukkunut todella huonosti jo monta yötä ☹️

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 22.11.2016 klo 21:56

Pelästynyt kirjoitti 22.11.2016 18:3

Kiitos kun olette olemassa täällä 😍😍

Kiitos itsellesi 🙂

Olen kuullut, että hyväksikäyttötapauksista jää monesti epämääräinen häpeän tunne, vaikka siihen ei todellakaan mielestäni ole syytä. Ehkä siinä on jotain sellaista että kun tietää miten haavoittavaa jokin käytös voi olla, sitä alkaa vältellä ollakseen vahingoittamatta muita (olen huomannut saavani suhteettoman suuren sätkyn, jos erehdyn edes ajattelemaan käyttäytyväni tavoilla, jotka olen itse kokenut satuttavaksi.)

Käyttäjä Pelästynyt kirjoittanut 23.11.2016 klo 10:23

Kiitos kaikille 🙂

Kyllä tosiaan kunnon itku vähän jotenkin helpottaa oloa, jotenkin varmaan rentouttaa koko kehoa.

Toivottavasti Cherrie saat lääkkeistä apua, uskon että kun voi olla varma omasta fyysisestä puolesta, ei tärinää tai muutakaan epämielyttävää niin se helpottaa myös henkistä painetta näissä tilanteissa. Odotamme siis raporttia 🙂

Juuri tuo häpeän tunne, ja se että tietää mitä on kun oikeasti satutetaan henkisesti niin on saanut mulle sellasen tunteen etten halua ikinä loukata ketään, tunnen huonoa omaatuntoa jos edes ajattelen pahaa jostakusta jos oiken suututtaa saati, että sanoisin kenellekkkään kenestäkään pahaa. Välillä mun mies sanoo ettei ole koskaan tavannut samanlaista ihmistä joka ei kenestäkään puhu edes selän takana pahaa. En halua enkä pysty! Olen ekaksikin sitä mieltä että jos on jotain sanottavaa niin se pitää pystyä sanomaan suoraan loukkaamatta kuitenkaan eikä selän takana kyräillä.

Tänään olen saanut tehtyä pari työhakemusta, hyvä minä!

Käyttäjä viveeka kirjoittanut 23.11.2016 klo 14:02

Hienoa että sait työhakemuksia tehtyä, Pelästynyt! 🙂👍
Minä tein eilen hakemuksen sinne työkkärin lähettämään paikkaan. Sain sitten kuitattua sinne heidän järjestelmiinsä että on tehty työtä käskettyä... 😋

Eilen tuli puhelu töistä (sieltä minne en viikonloppuna päässyt), olisi ainakin kaksi keikkaa tiedossa parin viikon sisällä. Jotenkin positiivinen olo tuli puhelusta, edes jotain töitä on tiedossa. 🙂

Muutenkin on ollut tällä viikolla enemmän ei-ahdistunut olo kuin ahdistunut. Kävin tänään kaupassa, ei kohtausta. Oli ihan rauhallinen fiilis vaikka kassallakin oli jonoa 😋

Tuota siedätyshoitoa pitäisi olla minulle enemmänkin. Pitäisi vain työntää itsensä moneen paikkaan vaikka väkisin. Nykyään työttömänä on niin helppo olla lähtemättä minnekään kun ei ole hirveästi sellaisia pakollisia menoja/tehtäviä. Muistelen opiskeluaikaa, silloin oli ainainen kiire, stressi (myös positiivinen) ja kaikkea tehtävänä (tentit, näytöt, ryhmätyöt) että siihen jatkuvaan sosiaaliseen kanssakäymiseen tottui, sitä vain teki kaikki pakolliset työt ja koulujutut autopilotilla. Nykyään tuollainen hirvittää, varmaankin osaksi sen takia että sen kaiken ajattelemiseen on enemmän aikaa. Toisaalta haluaisin kyetä olemaan samanlainen kuin opiskeluaikana, silloin tunsi olevansa osa tätä oravanpyörää ja olin "joku" tässä yhteiskunnassa. Nyt tuntuu että olen vain työtön jolla on kasa neurooseja. 😝

Käyttäjä Joie kirjoittanut 23.11.2016 klo 14:49

Pelästynyt kirjoitti 23.11.2016 10:23

Juuri tuo häpeän tunne, ja se että tietää mitä on kun oikeasti satutetaan henkisesti niin on saanut mulle sellasen tunteen etten halua ikinä loukata ketään, tunnen huonoa omaatuntoa jos edes ajattelen pahaa jostakusta jos oiken suututtaa saati, että sanoisin kenellekkkään kenestäkään pahaa. Välillä mun mies sanoo ettei ole koskaan tavannut samanlaista ihmistä joka ei kenestäkään puhu edes selän takana pahaa. En halua enkä pysty! Olen ekaksikin sitä mieltä että jos on jotain sanottavaa niin se pitää pystyä sanomaan suoraan loukkaamatta kuitenkaan eikä selän takana kyräillä.

Toihan on ihan mahtavaa! Hienoa, että sinunkaltaisia ihmisiä on ja toivottavasti sun toiminta olis myös muille esimerkkinä. Toivottavasti saisit kuitenki apua ahdistaviin ajatuksiin siitä, että olisit tehny pahaa jollekki, vaikka et oo tehny mitään. Ooksä jotain apua saanu kuitenki hyväksikäyttökokemusten käsittelyyn? Tuommoset haavat on kyllä syviä ja vaikea käsittää, kuinka joku ihminen voi tehdä toiselle niin pahaa. 😭

viveeka kirjoitti 23.11.2016 14:2

Eilen tuli puhelu töistä (sieltä minne en viikonloppuna päässyt), olisi ainakin kaksi keikkaa tiedossa parin viikon sisällä. Jotenkin positiivinen olo tuli puhelusta, edes jotain töitä on tiedossa. 🙂

Jee! 🙂👍 Ooksä jo terve? Kiva kuulla, et viime aikoina on ahdistanu vähemmän. Tsemppiä työkeikkoihin ja ehkäpä niitä tulee lisää. 🙂

Cherrie, pitääks sun nyt järjestää itses johonki hankalaan tilanteeseen, et pääset kokeileen lääkeen toimivuutta? 😀

Käyttäjä Pelästynyt kirjoittanut 24.11.2016 klo 10:19

Joie: Kiitos <3

Viveeka: Kiva että töistä soittivat, kyllä se vaan on meissä ihmisissä varmaan aika syvässä tuolla sisällä, että on kiva tuntea olevansa hyvä ja tarpeellinen, se nostattaa itsetuntoa 🙂 ja ihana kuulla ette on ollut helpompaa ahdistuksen kassa.

Juuri tuo mitä viveeka kirjoitti että näin työttämänä kun ei ole hirveästi pakollisia menoja on niin helppo hautauta kotiin omiin juttuihinsa. Täytyisi varmaan tehdä sitä asiaa tuonne ihmisten ilmoille 🙂 Ensiviikollahan sitä ei kyllä kannata tiistain jälkeen huushollistaan poistua kun ihmiset saavat veronpalautuksensa 😀

Tänään olen ollut vauhdissani koko aamun, koti on siivottu, petivaatteet vaihdettu ja pesty, uuni on lämpiämässä ja seuraavaksi aloitan kaappien siivoamisen, pelottavaa touhua kun olen vähän tällainen kurre, että tavaraa tuntus olevan enemmän kun tarpeen mutta kun voihan niitä viellä josku tarvita 😀

Onko teillä ollut tapana osallistua näihin joulukeräyksiin, mulla on joka vuosia ollut tarkoitus osallistua mutta hups keikkaa yksi kaksi huomaaan olevani jälleen myöhässä asian suhteen. Taas tänä jouluna on tarkoistus jollekkin lapsukaiselle viedä lahja keräykseen jos vaikka onnistuisin. ja tänä joulunahan mulla on aikaa kun työtön olen. Edelliset 15 vuotta onkin joulunalunen ollut aina kiireinen, kun töissä oli aina hirvee hoppu just joulun alla. Miten olenkaan aina onnistunt olemaan sellaisessa työssä 😀