Heippa,
minulla ei ole virallista diagnoosia sosiaalisten tilanteiden pelosta,mutta sen suuntaisia oireita,joskus menee elämä sen suhteen paremmin ja joskus huonommin..
mutta minulle tuli mieleen sinun kirjoituksestasi,oletko menossa yksin juhliin? Jos olet,olisiko mitään mahdollisuutta että voisit mennä jonkun kanssa sinne? Itseä vähän helpottaa se että ei tarvitse mennä yksin vaan ihmisen kanssa joka tietää mun ahdistuksen ja jännittämisen.
Onko sinulla käytössä mitään lääkkeitä tarvittavana? Mulla on propral jännitykseen, se auttaa aika hyvin käsien tärinään ja sydämen hakkaamis tuntemukseen. Ja myös oxaminia käytön jos on aivan uusi,vieras ja jännittävä tilanne.
Ja sitten aivan se ajattelu että mä saan olla juuri sellainen kuin olen,sitä yritän joskus hokea itselleni yleisillä paikoille mennessä kun jännittää,joskus auttaa vähän ja joskus ei.
Tämä ei nyt varmaan niin oikein ole mikään apu keino,mutta itse käytän sellaista yleisillä paikoilla etten katso toisia ihmisiä vaan vien huomion muihin näkyviin asioihin tai maahan,näin vältyn näkemästä jos mielestäni joku katsoisi mua oudosti tai muuten pahalla, joskus pelkään mennä nuoriso ym joukkojen ohitse,sieltä usein saattaa tulla jos minkälaista naurua millon kenellekkin syystä tai toisesta,olen yrittänyt kääntää niissä huomioni itseeni sisään ja koittaa sulkea äänet ulkopuolelta,se ei varmaan ole edes mahdollista sulkea tahdonomaisesti korviaan,mutta vähän ehkä olen pystynyt olemaan sillä tavoin huomioimatta kaikkia ääniä ympärilläni.
en tiedä oliko tästä sinulle mitään konkreettista apua,mutta halusin kirjoittaa jotakin ja jollakin tavalla ymmärrän miltä susta tuntuu. Toivon kuitenkin että uskaltaudut menemään sinne häihin,oletko ennen ollut? Mä oon ollut elämässäni yhden kerran,vuosi sitten,jännitin tosi kovin... muutenkin kaikki juhlat on mulle todella vaikeita kun jännitän muita niin paljon aina. Joten ajatukset - miten voisin kieltäytyä- on hyvin tuttuja myös mulle.