Sosiaalinen jännittäminen
Hei!
Minulla on viimeaikoina ollut ongelmia ihmissuhteissani, koska olen kokenut hyvin voimakasta jännittämistä tiettyjen ihmisten seurassa. Kaikille näille ihmisille on yhteistä se, että he ovat luonteeltaan vahvoja ja temperamenttisia persoonia. Ei heissä mitään vikaa ole, mutta on kai luonnollista, että ihminen jännittää jos hänen toimintaansa tarkkaillaan ja takaisin tullut palaute on luonteeltaan suoraa ja ”räväkkää”. Minun kohdallani jännitys on kuitenkin niin voimakasta, että ajatukseni menevät täysin jäähän ja alan sählätä, mikä vaan pahentaa tilannetta entisestään. Olen monta kertaa musertunut kasvavan paineen alle ja lähtenyt tilanteesta pois, mutta olen myös vakuuttunut siitä, että jotain pitäisi tehdä. On paljon sellaisia ihmisiä joiden seurassa jännitän, mutta kaikkien kanssa pitäisi tulla toimeen. Sähläykseni ja sitä seuraava ”paniikkikohtaus” huonontavat välejäni kanssaihmisiin. Olen lukenut sosiaalisten tilanteiden pelosta, eli kahvikuppineuroosista internetissä. Olen alkanut miettiä täyttääkö oma jännitykseni sosiaalisten tilanteiden pelon tunnusmerkit. En kuitenkaan jännitä kaikkien ihmisten seurassa, ja jännitykseni menee ohi kun erkanemme. Jäljelle jää kuitenkin huono itsetunto sähläyksen takia…😭
Onko kellään vastaavia kokemuksia tai hyviä neuvoja?