Hei!
Kuten edellinen kirjottaja kertoi, myös minulla ollut jo kouluajoista todella huonoja kokemuksia siitä, että kukaan ei hyväksynyt minua omana itsesnäni, eli ujona ja enimmäkseen jouduinkin olemaan yksin.
Sen vielä oikeastaan ymmärsin, että en hiljaisena voi utkaan olla kaveripiirissä suosittu - tosin tuohonkin seikkaan varmaan nykyisin puututtaisiin koulun aikuisten taholta, mutta pahinta oli, kun opettajatkin suhtautuivat kuin tahallani olisin mahdollisimman "hankala", ja ikäänkuin leimasivat sairaaksi.
Pahimpia olivat juuri pakkoesiintymiset luokan edessä, sekä myös liikuntatunnit, jotka olivat melkoisia ptiellävaniikin aiheuttajia juuri siksi, että liikunnallisesti lahjattomana tuli todella nöyryytetyksi, kun tunsi olevansa vain lahjakkaampien tiellä, mutta silti oli pakko niilläkin tunneilla olla. Muutenkin opettajat pyrkivät leimaamaan suorastaan mielisairaaksi - itse asiassa en ehkä olisi ilman heitä niin totaalisesti kadottanut itseluottamustani, että edelleenkin olen vakuuttunut, että minua ei kerta kaikkiaan voi kukaan pitää normaalina koskaan eikä missään, ja tuo on oikeastaan ohjannut koko elämääni: olen aina outo ja vielä oudompi, kun en osaa muuttaa käytöstäni. Nuo eväät koulusta sain. Jos olisin ollut hyväksytty, ja keskitytty vahvuuksiini eikä ns.vikoihini, olisin herkkänä ihmisenä saanut jo nuorena vahvan minäkuvan. Pohjimmiltaan siis kyse on siitä, että ihmisellä pitäisi olla tietty temperamentti, jos haluaa tulla hyväksytyksi. Miksi ei saa olla erilainen? Hyväksytäänhään fyysisetkin rajoitteet. Oikeastaan koko elämäni olen pohtinut, kannattaako minun elää ollenkaan, kun olen näin "outo", mutta jos tällasia puhuisi vaikka jollekin mtt-toimiston
ihmiselle, luultavasti löytäisi itsensä
Pakkohoidosta zombieksi lääkittynä, ja
todellisuudessa menettäisi kaiken
yksityisyyden ja itsemääräämisoikeuden. Mikä noidankehä!
Eli kiitos vain opettajat.
E
🙄