Skitsofrenia/psykoosi
Hei,
olen jo pitkään miettiny tänne kirjottamista mut en tiiä mistä aloittaa ja mitä kertoa.
Minua hoidettiin noin kaksi vuotta maanisdepressiivikkona,mutta kesällä 2007 sairastuin psykoosiin,joka kesti kohdallani miltei 3kk vaikka olin osastohoidossa.Sen jälkeen sain diagnoosin haastattelujen sekä oireideni perusteella että mulla on paranoidinen skitsofrenia.
Psykoosin jälkeen sairastin vaikean masennuksen, mutta lääkärit sanoivat et se enteilee toipumista.Sen jälkeen tapasin nykyisen mieheni,ja elämä on mennyt paljon eteenpäin.
Olen miettinyt monesti kohdalleni että onko kaksuuntanen vain ennakko-oire skitsofreniasta,vai pitäskö kohdallani puhua ennemminkin skitsoaffektiivisesta häiriöstä?
Mulla oli psykoosi laadultaa, eli harhojen suhteen tosi rankka ja kattava (lue: kaikki mahdolliset harhat)
mutta negatiivisia oireita ei ole jäänyt mitn.
En ole tyypillinen skitsofreenikko,olen hyvinkin sosiaalinen ja vilkas luonteeltani,ja joskus on vaikea uskoa itsekin sairastavansa niinkin vakavaa sairautta kuin skitsofrenia.
Tahtoisin kuulla toisia paranoidisen tm.skitsofreenikoiden ajatuksia,miten teillä arki pyörii,ja miten tulette sairautenne kanssa juttuun?MIten selvisitte omasta psykoosista ja onko teillä loppuelämän lääkitys?
Tämä on melkeistä ainut vertaistuki palsta jossa on ihan oma kohtansa tälle sairaudelle.Tuntuu että ihmiset eivät kokemuksistaan niin mielellään lähde puhumaan kuin esim.kakssuuntaset.
Tänä päivänä olen onnellinen,mulla on ihana ymmärtäväinen mies ja maailman ihanin koira,hyvä asunto ja koulukin alkoi juuri.Koen siis eläväni tasapainoista (mitä nyt mieli vähän heittelee) elämää eikä harhoja ole lainkaan.
Mulla menee tällä hetkellä zyprexa 20mg/päivä.
Sitä koitettiin jossain vaiheessa tiputtaa mutta mieli alkoi niin kovasti aaltoilemaan et sitä sitten nostettiin.
Tunnen välillä olevani ulkopuolinen ja jotenkin erilainen kuin muut,johtuen ehkä siitä mitä kävin läpi ennen psykoosia ja sen aikana.Melkonen tunteiden tsunami.
Kohdallani psykoosi oli tosi pelottava ja kaikki kuulo-, näkö- ja haju- sekä makuharhat olivat ihan täysin totta.
No mut se siitä.Kiva oli kirjottaa,ja toivottavasti joku lähtee asiasta keskustelemaan.
halauksia ja hyvää mieltä itse kullekkin!🙂🌻