Repukka🙂🌻
Tuntuisi, että silloin olet vielä ns. "paremmalla puolella", kun tunnistat itse nuo tunteesi, että sinua ahdistaa, masentaa, etkä jaksa enää elämää. Minä en ole mikään hyvä neuvomaan, kun itsellänikin vointi vaihtelee harva se päivä. En aiokaan mitään neuvoa vaan ainoastaan esittää ajatuksia, joita tuli mieleeni.
Nyt on tärkein ajatus se, että et enää jaksa. Oletko voinut kenellekään läheiselle sanoa sitä tunnetta ääneen? Onko mitään, minkä luulisit auttavan tilannettasi? Jos ei lukuun oteta nyt kuolemaa. Sinua pelottaa tietyt asiat, ahdistavat. Voiko niihin vaikuttaa (työkokeilu, työ ym.) Tarvisitko enemmän omaa aikaa, omaa rauhaa?
Sinulla on ollut lähellä traumaattinen kokemus (ystäväsi itsemurha). Oletko sitä pystynyt jakamaan kenekään kanssa, siis puhumalla? Ja unessa läheisesi sanoi, että on hyvä olla kuollut tjs. Sinulla on siis ollut laukaisevia tekijöitä masennuksen, ahdistuksen syventymiselle lähiaikoina. Mikä sinua on ennen auttanut?
Tiedän itse, että aina ei tule mieleen mitään auttavaa tekijää, eikä mikään tunnu auttavan. Mutta silloin, kun kuolema alkaa pyörimään kovin konkreettisesti mielessä jatkuvasti täytyy alkaa hälytyskellot soimaan. Tuskinpa sinäkään pohjimmiltaan haluat kuolla? Mutta et kestä elämääsi tuossa tilassa enää? Ymmärrän erittäin hyvin.
Auttavatko sinua mielestäsi enemmän asioista puhuminen vai lääkkeet? Vai molempi? On syytä muistaa, että jotkut lääkkeet saattavat aiheuttaa ja ylläpitää itsemurha-ajatuksia. Kuten myös masennusta ja ahdistusta. Oletko varma, että nykyinen lääkitys on sinulle oikea?
Anteeksi, kun kyselen, mutta olet kirjoittanut sen suuntaisesti, että olet avun tarpeessa. Hyvä, että olet kirjoittanut tänne suoraan ajatuksistasi. Tuskin kukaan haluaa, että kuolet, enkä usko, että se sinunkaan kohdallasi olisi mitenkään hyvä ratkaisu.
Voiko mielestäsi oloasi helpottaa ja millä tavalla? Kirjoittele ainakin tänne, että missä mennään jos jaksat.
Tiedän tunteesi. Voimia!