salainen55 kirjoitti 25.2.2015 18:39
Hienoa että lähdet opettelemaan uusia asioita "yksiukkovain"! Ja muutkin jotka olette etsimässä uusia selviytymiskeinoja.
Niitähän se minunkin täytyi opetella kun entiset ei enää toimineet. Liekö koskaan toimineet.
Nuorena olin kova tekemään töitä, tein ylitöitä ja raskastakin työtä. Oli maksettava asuntolainaa ja lapset kasvatettava, ei siinä paljoa ehtinyt miettimään kuinka kipeä sitä oli henkisesti, vaikka tajusin jossain vaiheessa ettei kaikki ole hyvin. Elin liikaa jossain unelma maailmassa. Todellisuus oli paljon raadollisempaa kuin mitä kuvittelin että elämän pitäisi olla.
Myös minä kerroin "kaunisteltua totuutta" läheisille ja jopa lääkärille. Ja kun olin eronnut ja yritin uutta elämää raittiina, ilman lääkkeitä, niin en kehdannut suvulle ja tutuille mitään kertoa kuinka huonosti asiat oli mielessäni. Päällepäin ei kaikki näkynyt. Mutta onneksi minullakin oli terapia ja tukihenkilöitä joille kykenin kertomaan peloista ja kauhusta kun en tiennyt miten tulevaisuudessa pärjäisin.
Sain voimaa kuitenkin eteenpäin mennä ja tänään uskallan olla eläkkeellä ilman häpeää, pienellä eläkkeellä. Edelleenkään jotkut sukulaiset, jotka ovat onnistuneet rahan kokoamisessa ja muussa, eivät oikein ymmärrä miksi olen "köyhä". Olen ehkä rahallisesti köyhä. mutten enää henkisesti. Elän hyvinkin hyvää elämää. On harrastuksia ja ystäviäkin muutama. En käy vapaaehtoistyössä, se ei ole oikein minun juttu. Mutta kaikenlaista muuta teen joka on vielä onneksi ilmaista.
Siksi vielä tänne kirjoittelen kun haluan kertoa että elämä muuttuu paremmaksi kun vain sinnikkäästi menee eteenpäin ja muuttaa omia asenteita miten elämän pitäisi mennä. En enää haaveile sellaista mitä en voi saada.
Tsemppiä kaikille!
Moikka salainen55 🙂
Kirjoituksesi jotenkin vetosi minuun. Sinusta saa vaikutelman, että olet realistinen ja jalat maassa oleva ihminen, joka kykenee ottamaan elämän vastaan sellaisena kun se eteen tulee. En tiedä olenko väärässä, mutta sellainen mielikuva minulle sinusta nousi 🙂
Hyvä, että ihmiset jaksavat tänne kirjoittaa kokemuksia myös siitä, että elämä voi muuttua. Että parempaa on luvassa!
Itse olen myös alkanut opettelemaan raittiina elämistä. Nyt tulee pisin aika ikinä raittiutta täyteen, puoli vuotta. Ja vaikka olen alussa ja retkahdellut useastikin ensimmäisen vuoden aikana, niin nyt rupeaa oikeasti tuntumaan siltä, että kykenen elämään ilman päihteitä! Minun ei ole pakko käyttää. Elämä ei ole muuttunut raittiuden myötä helpoksi, päinvastoin, mutta minulla on silti halua jatkaa. Masennus vie minut välillä aivan toimintakyvyttömäksi ja kaikkea sekoittaa lisäksi (?)dissosiaatio(?) ja takaumat, jotka vievät minut jonnekin todella kauas tästä todellisuudesta.
Kiitos, kun jaoit oman toivosi tänne. Itselläni se oma usko ja toivo ei vielä kovin pitkälle kanna, minun tarvitsee kuulla sitä hirveästi vielä muilta. Ja toivon, että sekin päivä vielä tulee, kun kykenen itse antamaan toivoa jollekin toiselle, eikä tarvitse vain imeä sitä toivoa muilta!
Oletko itse jatkanut vielä raittiina elämistä? Tekstissäsi kerrot, että ainakin jossain vaiheessa olet sitä yrittänyt. Olisi kiva kuulla kokemuksiasi siitäkin aiheesta.