Onpa mukavaa kuulla että ryhmä on toiminut sulle. 🙂👍
minäitse89 kirjoitti 8.3.2017 14:41
Ymmärrän nyt myös sen kun Camus puhui että ihminen on heitetty maailmaan. En ymmärrä mitä varten olen täällä tai miksi sairastuin tai miksi ahdistun? Onko se mun omaa syytä? Että olin psykoosissa omasta syystäni? Että olen elänyt jotenkin väärin? Olen aivan ymmälläni? Mitä mun pitäisi tehdä? Ja miten elää? Raamattua olen lukenut, onhan se hyvä kirja mutta mitä jos se on keksittyä satua? Ettei ihmistä pelastakkaan mikään?
...
Varmaan tässä on osa omaa vikaa ja osa sairauden. Tavallaan elän välillä niin kuin olisin jo kuopattu tai jotenkin tuomittu. Sen tässä olen sitten varmaan oppinut että kuolema on hirvittävä asia ja mikä tahansa on parempi kuin se. Tämä mun kituuttaminen ja toimettomuuskin on parempaa. Aivan kaikki on parempaa. Vaikka sitten se sadan vuoden yksinäisyyskin. No, taas tuli ripittäytymistä...
Mä en kyllä minäitse usko ollenkaan, että sun huono tilanne olisi sun omaa syytä. Tai että se olisi rangaistus jostakin mitä olet tehnyt tai jättänyt tekemättä. Voi olla että jotkut tekemäsi asiat vaikuttavat siihen mitä koet nyt, mutta niin kuin Rinakin sanoi - olen ihan varma että sulla on ollut paha olla, mistä syystä olet niitä lääkkeitä syönyt. Joskus vaan ne asiat, jotka on olleet selviytymiskeinoja aiemmin, aiheuttaa ongelmia myöhemmin (semmoista käsitellään mun terapiassa tällä hetkellä - mulla on edelleen isoja vaikeuksia myöntää tiettyjä tunteita, kun mun selviytymiselle on ollut hyvin tärkeää aikaisemmin että pystyn ohittamaan ja jättämään ne tunteet huomiotta mahdollisimman nopeasti).
Kannattaa myös muistaa että omien tekojen lisäksi ihan yhtä lailla siihen vaikuttaa sellaiset asiat joihin et ole mitenkään voinut vaikuttaa. Vanhempiaan, perhettään, koulukavereitaan (tai "kavereitaan"), tms. ei voi valita.
Joskus myös lähipiirissä sattuu kamalia asioita, jotka suistaa meidät tasapainosta, niin kuin se sun ystävän im. Sä kuulostat siltä, että todella välitit siitä ystävästä, ja olen pahoillani siitä että hän on nyt poissa.