Hei kaikille,
Tänään törmäsin tähän ketjuun kun etsin taas tietoa paniikkikohtauksesta/kontrollin menttämisen pelosta. Itsellä hommat lähti liikkeelle alku keväästä 2013. Olin puoli vuotta aiemmin kokeillut psykedeelejä ja eräällä ns. huonolla tripillä koin ensimmäisen paniikikohtauksen. Silloin minulla ei ollut hajuakaan mistään paniikkikohtauksesta joten luulin sen olleen "vain" huono trippi.
Kun tämä sitten laukesi uudestaan, täysin selvin päin, kuukausia myöhemmin illalla, omassa sängyssä maatessa, oli shokki melkoinen. Juuri tuo sekoaminen, tunne siitä, että tämä oli tässä. Pakkopaita päälle ja pehmustettuun selliin. Siellä tuijotan seinää, nykien ja olen "täysin omassa maailmassani". Onneksi oli puoliso paikalla joka tuli viereeni nukkumaan ja siitä selvittiin. Siitä kuitenkin jäi tuo teidän kuvailema "aina päällä" oleva fiilis, joskus enemmän, joskus vähemmän mutta siellä se on. En oikein tiedä kumpi laukaisee olotilan ajatus vai fyysinen tunne. Yleisimmin ehkä fyysinen tunne jota lähtee sitten ylitulkitsemaan.
Olen myös kokenut tuon itsensä vakuuttamisen mahdottomuuden. Itselläni siihen liittyi pelko siitä, että koko maailma on vain pääni sisällä. Oikeasti olen suljetulla osastolla, seonneena, ja tämä elämä on vain kuvitelmaa. Filosofiassa on kautta historian mietitty todellisuuden olemassaoloa ja meidän mahdollisuutta saada siitä varmuus. Itse en vieläkään voi varmasti sanoa, että tämä ei ole kuvitelmaa, sen kanssa vain on elettävä.
Kontrollin menettämisestä minulle on tullut pelkoja, esim. korkeassa rakennuksessa päähäni saattaa tulla ajatus, että mitä jos hyppään täältä. Yhtäkkiä, kuin shokkiaalto, kulkee kehoni läpi ja alan pelkämään, että mitä jos kehoni vain ryhtyy toimintaan enkä voi tehdö mitään? Seuraan vain "sivusta" kuin hyppään alas. Mitään en koskaan ole kuitenkaan tehnyt. Mutta pelko on todellinen.
Jottei tämä nyt menisi täysin avatumiseksi niin rekisteröidyin jotta voisin kertoa itseäni paljon auttaneita asioita. Täällä tulikin jo mainittua Eckhart Tolle ja Läsnäolon voima sekä Uusi Maa. Se mikä näissä minua auttoi oli "Egon" ymmärtäminen. Sen, että minä EN ole ajatukseni. Parhaimmin sen huomasi juuri paniikkikohtauksissa. Kuka on se joka sanoo, että nyt sä sekoat? Tilanne on "minulle" hemmetin ahdistava ja haluan siitä eroon mutta jokin "ääni" minussa yrittää sekoittaa pakkaa vielä enemmän.
Yrittäkää siis ymmärtää, että te ETTE ole ajatuksenne. Ne tulevat ja menevät. Se ei välttämättä auta pahimassa tilanteessa mutta helpottaa "jälkipeliä". Itse tiedän, että kun se tunne puskee päälle se valtaa koko olemuksen. Kuin joku löisi nyrkillä naamaan ja yrität sanoa itsellesi, että älä välitä. Itselläni tosin ei ole ollut niin säännöllisiä nuo kohtaukset, että olisin voinut alkaa "treenaamaan" niiden hallitsemista kesken kohtauksen, joka kuulemma on myös mahdollista. Yleensä kohtaukset pysähtyvät alkuunsa jättäen vain epämukavan tunteen vatsan seudulle.
Minä uskon, että nämä kaikki ovat lapsuudessa tukahdutettuja asioita. Ei siellä lapsuudessa tarvitse olla mitään pahoinpitelyä, hyväksikäyttöä yms. Kaikki ovat yksilöitä ja jokainen kokee asiat omalla tavallaan (esim. sisaruksista toiselle voi kehittyä vaikka mitä ja toinen pysyy "normaalina") Uskon, että kyseessä on aikanaan tukahdutettuja tunteita/asioita, jotka nyt nousevat pintaan. Lapsellehan vanhemmat ovat Jumalia joiden rakkaudesta lapsen "henki riippuu". Tässä taistelussa lapsen oma persoona saa väistyä. Näin ihminen ryhtyy elämään elämää joka ei ole todella hänen.
Täälläkin useat, minä mukaan lukien, ovat tunnistaneet juuri tuon kiltteyden, huono itsetunnon jne. Itselläni on paljon tukahdutettua vihaa sisälläni ja olin pienenä koulukiusattu (ei mitään "älyttömän pahaa" mutta jälkensä se on kuitenkin jättänyt) Pikkuhiljaa näiden tukahdutettujen asioiden on kuitenkin tultava ulos ja mieli tietysti pyrkii ne blokkaamaan. Mitä enemmän niitä vastustaa, sitä voimallisemmin ne sieltä nousevat. Tästä päästään hyväksymiseen. Itseäni on auttanut todella paljon sen hyväksyminen, että minulla on ylipäätään paniikkikohtauksia. Hyväksyn sen, että saatan seota. Ei se kivaa ole, mutta jo asian hyväksyminen rauhoittaa kummasti.
Esimerkki hyväksymisestä: Olin lähijunassa kun yhtäkkiä paniikkikohtaus alkoi kehittyä. "Ei täällä! Ei nyt!" Ihmisiä kaikkialla, liikkuvasta junasta ei pääse pois kun vasta seuraavalla asemalla, mitä jos ne huomaa, mitä jos.... Suljin silmät ja hengitin syvään. Ajattelin, että "ok, anna tulla. Täysi kohtaus päälle, tule vaan." Se rauhoitti heti. Hengittelin rauhassa ja "sanoin" kohtaukselle, että saat tulla. Kohtaus ei ikinä tullut ja mieleni rauhoittui.
Antautuminen ja hyväksyminen. Niitähän sitä eniten pelkää mutta siinähän se avain juuri onkin. Tietysti nämä ovat monimutkaisia asioita jotka ovat linkittyneenä moneen muuhun asiaan. Jos jo valmiiksi ahdistaa mitä muut ajattelevat, ei varmasti paniikkikohtauksen näyttäminen helpota tilanteessa. Tuollaista ahdistusta mitä useat teistä kuvailevat minulla ei ole ollut. Aina minun on toki pitäny olla se kiiltokuva poika ja olen todella herkästi pyrkinyt lukemaan ja tulkitsemaan ihmisiä. Kaikille on pitänyt olla mieliksi. Näistä on vain päästävä irti. Se miten jokainen sen tekee, taitaa olla yksilöllistä. Itseäni auttoi juuri Tolle sekä Anthony de Mellon "Havahtuminen".
Se, että muilla on "täysin" samoja tuntemuksia kertoo juuri siitä, että kyseessä on mielen mekaniikka. Kuin koneisto jossa on vika, vaikka en materialisti olekkaan. Eli ei kannata ottaa niitä "henkilökohtaisesti" vaan ymmärttää, että tämä on mielen keino toimia. Jotain se yrittää selvästi kertoa. Nämä mekanismit ovat siis universaaleja, syyt vaihtelevat, oireet ovat samanlaisia. Siksi on hyvä muistuttaa itseään, että olette todella suuren aarteen jäljillä! Tiedän, että tämä kuulostaa lähes perverssiltä mutta se myös auttaa kun tajuaa, että tämä on suuri mahdollisuus vapautumiseen. Kun alatte vapauttaa itseänne, ymmärrätte paitsi itseänne paremmin, myös muita! Sillä kuten sanottu, mekanismi on sama! Teistä tulee mielen mekaanikkoja. Tämä sellaista tavaraa jota ei kirjoista ja kouluista opi.
Myös se, että jokainen teistä vielää pystyy kyseenalaistamaan oman selväpäisyytensä on hyvä merkki. Niin kauan kuin vielä "pelkää" sekoavansa, ei ole vielä seonnut 😉 Meditaatiota suosittelisin myös, joka täällä kommentoikin ettei se kaikille sovi. Meditaation ideahan periaatteessa on luoda olosuhteet sille, että tiedostamattomasta voi nousta pintaan juuri niitä tukahdutettuja ajatuksia. Se voi olla myös todella raskasta eivätkä kaikki ole siihen valmiita. (tässä muuten todella hyvä dokkari joka tosin poistuu areenasta 15 päivän kuluttua http://areena.yle.fi/tv/2188331 )