Sairaus ja itseluottamus

Sairaus ja itseluottamus

Käyttäjä Friendly aloittanut aikaan 09.02.2022 klo 11:04 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Friendly kirjoittanut 09.02.2022 klo 11:04

Miten teillä muilla saatu mielenterveysdiagnoosi on vaikuttanut itseluottamukseen? Minulla todettiin muutama vuosi sitten skitsofrenia, ja sairaudentunto on tehnyt sen, etten voi aina luottaa tekeväni oikeita tulkintoja todellisuudesta ( erotan kyllä psykoosin varomerkit). Edunvalvojaa mulla ei ole, raha-asiat olen toistaiseksi saanut jotenkuten hoidettua. 

Tämä vuodenaika on minulle vaikea, on ollut ahdistuneisuutta ja pelko jonkinlaisesta romahduksesta. Tunne siitä, etten hallitse asioita kuin normi-ihmiset. Olen sairauslomalla nyt, juon vain kahvia ja hengittelen tarvittaessa syvään.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 09.02.2022 klo 13:21

Friendly, minullakin on jatkuvasti pelko jonkinlaisesta romahduksesta. Romahduksia tulee koko ajan, silloin tällöin, enkä voi ennustaa niitä. MInulla ei ole skitsofreniaa, mutta romahduksia on. Kun kirjoitit, ettet voi aina luottaa, että teet oikeita tulkintoja todellisuudesta, se kuulostaa tutulta. Minäkään en aina tiedä, milloin tulkitsen todellisuutta oikein ja milloin en. Jossain tilassa todellisuus näyttää yhdenlaiselta ja sitten taas yhtäkkiä se voi näyttää päinvastaiselta.

Kevät on minullekin vaikeaa ja ahdistavaa, koska tulossa on kesä, joka tähän mennessä on aina ollut vielä hankalampi kuin talviaika. Kesän lähestyminen ahdistaa.

Käyttäjä ask kirjoittanut 10.02.2022 klo 21:55

Hei itseluottamuksen on heikko, minulla ei ole skitsofrenian oireita, mutta vakava masennus on. Itseluottamus on aika matalalla, ja ehkä se johtuu vakavasta masennusoireistani. Sairaus on vaikea ja itseluottamus vielä vaikeampi, joskus illalla miettii että nukkuisi vain pois, mutta se on pelottava ajatus, onneksi se on ajatus, joka menee pois. Mutta pelottava ajatus onkin. Onneksi siihen on hoitokeinot.

Käyttäjä Friendly kirjoittanut 11.02.2022 klo 10:33

Joo, se on paha, jos iltaisin ajatukset pyörivät päässä niin vinhasti, ettei saa rauhoituttua nukkumaan. Sitten on seuraavana päivänä uupunut, ei jaksa hoitaa asioita, itseluottamus alenee entisestään ja kierre on valmis. Onneksi sain viime yönä nukuttua Ketipinorilla ja alkaa viikonloppu. Ensi viikolla pitäisi taas jaksaa elää eteenpäin.

Käyttäjä kirjoittanut 13.02.2022 klo 18:35

Nyt ymmärrän miksi minun oli vaikeata saada selvyyttä siitä mitä tarkoitit, kun kirjoitit kommentin minun palstalleni. Minulla on todettu myös Skitsofrenia pitkän aikaa sitten ja minulla on myös Ketopinori lääkitys, mutten koe saaneeni riittävästi apua, vaikka olisin saanut sitä enemmän kuin monien muiden olisin kuvitellut saavan.

Käyttäjä Friendly kirjoittanut 13.02.2022 klo 22:36

Pikemiten, olemme sitten kohtalotovereita. Minun diagnoosini on aika tuore, on vienyt oman aikansa hyväksyä se, että minulla on tämä sairaus. Olen saanut apua ja oppinut ottamaan sitä vastaankin. Emme kukaan pärjää yksin, olemme sitten terveitä tai sairaita.

Käyttäjä kirjoittanut 14.02.2022 klo 14:22

Kirjoitat kamalan selvästi tähän omalle palstallesi. En tiedä mikä minuun meni (sorry) yksinkertaisuudessani kun oli vaikeata kohdistaa ajatuksiansa siihen ilmiöön ja ymmärtää.

En ole yleensä tottunut suuriin tunteisiin pikkuasioiden muodossa, mutta nämä kaikki ovat täydellisiä pikkuasioita.

Kaunis on kevät

vihreä

ja kukoistava

 

Käyttäjä Friendly kirjoittanut 01.03.2022 klo 13:35

Romahduksen vaara lienee tällä erää vältetty, jalkojen alle on saatu pala palalta tukevaa maankamaraa. On ollut muutama auttava ihminenkin. Olen nukkunut kohtalaisesti mutta syönyt huonosti keittiöremontin takia. Sotauutiset Ukrainasta tuovat lisäahdistusta, tätä ei enää olisi tarvittu piinaavien koronavuosien jälkeen.