Sairaudentunnottomuudesta
Selasin keskustelunaloituksia kesän alkuun asti enkä löytänyt tästä aiheesta omaa ketjua, joten perustanpa uuden. Vasta rekisteröidyin tänne, lueskelin keskusteluja eilen illalla ja halusin itsekin osallistua. 🙂
Ensimmäisen diagnoosini olen saanut tammikuussa 2012 YTHS:ltä mutta olin ollut masentunut jo sitä ennenkin, terapeuttini mielestä ehkä jopa yläkoulusta asti. Minua on vaivannut vuosia se, että en vain parane. Olen tuntenut siitä huonommuudentunnetta ja syyllisyyttä – enkö oikeasti halua toipua? Mustina aikoina näin todella on, ja olen joutunut myöntämään itselleni, että en halua muuttaa mitään, vaikka kärsinkin olotilastani. Koen, että elämäni sabotoiminen muutoksen jarruttamisella on oikeutettua, koska olen niin säälittävä ihminen enkä ansaitse parempaa, jotakin pahaa tapahtuisi kuitenkin heti, kun voisin hyvin… Kierosti minä myös nautin itseni mollaamisesta, vaikka tarvitsisin hyväksyntää ja myötätuntoa itse itseltäni enemmän kuin mitään muuta. Olen käynyt terapiassa puolisen vuotta enkä ole edistynyt. Aivoni tulkitsevat tämän niin, etten halua muuta kuin huomiota ja pään paijaamista sieltä.
Eilinen oivallukseni tällä foorumilla oli, kun joku jossakin ketjussa oli kirjoittanut kokevansa huonoa omaatuntoa siitä, ettei jaksa parantua. JAKSA PARANTUA. (En huuda, vaan en löytänyt kursivoimis- tai lihavoimismahdollisuutta. 😀) Tämä sai minut henkäisemään… En ollut koskaan tajunnut niin kirkkaasti, että haluttomuus ja voimattomuus parantua voivat myös olla masennuksen oireita eikä merkkejä siitä, että olen täysin kiero ja sekopää ihminen.
Koen olevani useimmiten sairaudentunnoton. En kohtele itseäni kuin masentunutta vaan kuin jotakuta, joka on vain laiska ja yhteiskunnan häpeäpilkku. En huolehdi fyysisistä tarpeistani, en luovu tähän elämäntilanteeseen soveltumattomista isoista tavoitteistani vaan hoen ankarasti itselleni, että tuhlaan arvokasta elämääni turhaan olemalla lamaantunut, soimaan itseäni heikkoudestani ja hoen itselleni, ettei masennus ole oikea sairaus. Joskus pelkään, ettei se todella ole – mitä, jos kaikki maailman lääketieteellinen tutkimus on erehtynyt ja olen oikeasti vain evoluution jätettä? Ihminen, joka ei selviäisi viidakossa, eikä selviä 2000-luvun yhteiskunnan vaatimusten edessä. Olen vieläkin kieltämisvaiheessa enkä ole päässyt alkua pidemmälle siinä surutyössä, että minä olen sairastunut ja sen vuoksi menettänyt monta vuotta onnellista nuoruutta. Menneisyys on hyväksymättä, ja se kai sitä masennusta aiheuttaakin.
Onko täällä muita, joiden on kovin vaikea mieltää ja uskoa itsensä sairaiksi? 🙂