LonelyWolf kirjoitti 26.4.2016 23:40
Olen yrittänyt harjoittaa mind fullnesia/tietoista läsnäoloa, mutta ainakin tänään se tuntui vain lisäävän yksinäisyyden ja tyhjyyden tunnetta. Ehkä en vielä oikein osaa sitä. Toisaalta yksinäisyyshän kuitenkin on oikeasti läsnä tässä hetkessä. Työasiat eivät ole läsnä tässä hetkessä, niin en tuntenut niitä.
Olen ymmärtänyt, että mindfulness ja jotkut muutkin tekniikat voivat syventää jotain tuntemuksia ja yksinäisyyden kokemus voisi olla yksi tällainen. Harmi sinänsä, sillä sitä tunnetta olisi kiva päästä joskus pakoon. Toisaalta hyvä, jos olet saanut edes työasioista hetken rauhan. Kaikkea ei voi saada kerralla vai miten sitä sanotaan...
LonelyWolf kirjoitti 29.4.2016 10:30
Yhtäkkiä taas hirveän paha olo siitä miten monelle olen joutunut ääneen kertomaan olostani. Ihan kuin olisi alasti seissyt tuntemattomien edessä arvioitavana. Jotenkin henkisesti häpäisty olo. Ei niistä kukaan minusta oikeasti välitä. Välillä tuntuu, ettei kukaan oikeasti tajua ja ymmärrä mitään, vaikka niiden pitäisi olla jotain asiantuntijoita.
Tuo on hyvä kielikuva tuo alasti tuntemattomien edessä!!! Minulla on ihan samanlaisia tuntemuksia. Minulla on myös joskus sellainen tunne, etteivät he ymmärrä tai välitä, mutta toisaalta välillä koen heidän ymmärtävän ja välittävän. Vaikeaa...
LonelyWolf kirjoitti 29.4.2016 13:19
Miksi avun hakemisesta ja vastaanottamisesta tulee nyt näin nöyryytetty ja syyllinen olo? Aina kehoitetaan hakemaan apua ajoissa eikä jäämään ongelmien kanssa yksin. Silti alkaa itse ajatella, että olisiko pitänyt sinnitellä omin voimin vielä pitempään. Välillä tuntuu, että saan terapiasta tukea, mutta välillä tuntuu että en tule kunnolla ymmärretyksi ja esim. Yksinäisyyttääni vähätellään. Voi tietysti olla että tulkitsen itse tilannetta väärin. En oikein tiedä mihin ajatuksiini voin luottaa ja mihin en.
Minullekin on tuttu tuo tunne siitä, ettei tiedä mihin omiin ajatuksista voisi luottaa ja mihin ei. Kaipa terapian kanssa on usein tuollainen toisaalta-ja-toisaalta olo. Muistelen itsekin pyöritelleeni hyvin samanlaisia ajatuksia kuin sinä. Olisin kaivannut terapeutiltani enemmän palautetta, vaikka toisaalta palautteen vastaanottaminen on minulle haastavaa (siksikin sitä olisi varmaan pitänyt harjoitella). Terapeuteilla on kuitenkin omat viitekehyksensä ja persoonallisuutensa, joista käsin he työtään tekevät, joten pelkästään asiakkaan tarpeista ja toiveista lähtevää hommaa se ei ole. Minulla muuten on syyllinen olo siitä, että hain apua ns. liian myöhään. Minähän ehdin olla masentunut jo joitakin vuosia ja sinnittelin työelämässä siitä huolimatta ehtien saada aikaan ongelmia sekä työelämässä että henkilökohtaisessa elämässäni. Lopulta päädyin sairaalahoidon kautta nykyiseen avohoitooni. Syyllistän itseäni siitä, että jouduin sairaalahoitoon, joka maksoi yhteiskunnalle paljon. Syyllistän itseäni siitä, etten osannut kuvata tilannettani vuosia sitten työterveyshuollossa niin hyvin, että siellä ollut nuori kokematon lääkäri olisi tajunnut minun olevan vakavammin kuin vain lievästi masentunut. Syyllistän itseäni kaikista niistä sotkuista, joita olen aikaansaanut tai joita muuten vain on syntynyt näinä vuosina. Tarkoituksenani nyt on varmaan jotenkin kertoa, että jos on taipuvainen syyllistämään itseään, niin kyllä sitä saa tehtyä ihan kaikista jutuista. Ihan sama miten asiat ovat todellisuudessa menneet, kaikkeen syyllinen löytyy muka peilistä.
Kiva, että jaksat välillä kirjoittaa tännekin jotain. Minulle kuuluu ihan kohtuullisen hyvää. Paljon on toukokuun touhuja ja niistä olen aika väsynyt. Työhön paluu siintää jossain sairausloman tuolla puolen, joskin kyllä tässä mennään kuntoutustuen puolelle. Oloni on kuitenkin tammi-helmikuusta selvästi piristynyt, mikä on tosi kiva juttu. Yksinäisyyttäni olen ehtinyt nyt vähemmän miettimään. En ole vieläkään hylännyt blogiajatustani, vaan jostain syystä ajatus yksinäisen taviksen blogista tuntuu edelleen kutkuttavalta. Saapa nähdä.