Raskas yksinäisyys

Raskas yksinäisyys

Käyttäjä LonelyWolf aloittanut aikaan 28.08.2015 klo 22:17 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä LonelyWolf kirjoittanut 28.08.2015 klo 22:17

Viimeiset kaksi viikkoa ovat olleet jotenkin erityisen raskaita kestää. Olen töiden jälkeen vain itkenyt, käpertynyt nukkumaan ja yrittänyt unohtaa, että olen edes olemassa. Kesälomalla pystyin jostain syystä skarppaamaan ja tekemään asioita, liikkumaan ulkona ja tapahtumissa (vaikka yksin kaiken teinkin ja pieni alakulo vaani aina pinnan alla). Jälkeenpäin ajatellen sekin oli silti pitkälle väkisin suorittamista.

Nyt on vain iskenyt täysi romahdus ja pystyn vain vaivoin pitämään itseni töissä kasassa. Ahdistaa eniten se, ettei ole ketään, joka oikeasti tuntisi minut. Ei ole ketään, joka pystyisi ymmärtämään mun elämää, tuntemuksia ja jonka kanssa jakaa ajatuksia ja ihmetellä elämää yhdessä. On niin näkymätön, arvoton ja turha olo. Pelkkien hyvänpäivän tuttujen (käytännössä työkavereiden) seura tuntuu vain raskaalta, kun pitää yrittää kohteliaisuuden nimissä olla iloinen ja hymyillä, vaikka mieli on täysin musta ja samaan aikaan toistelen mielessäni, että miksi mun pitää olla olemassa tässä hetkessä.

Ei mitään järkeä missään. Mun elämä on niin täysi vitsi kaikkiin muihin verrattuna. Tuntuu, että kaikki muut ovat jotain ihmeen täydellisyyksiä (tai ainakin monta kertaa parempia, rakastettavia ja kaiken hyväksynnän arvoisia toisin kuin minä). Kurkkua kuristaa ja ihmettelen, että miten kauan tätä elämää voi kestää, vaikka mitä muutakaan sitä voi kuin vain aina kestää ja kestää. Mielestäni olisi kyllä oikeus ja kohtuus, että niitä onnellisiakin jaksoja olisi elämässä edes joskus. Onko se tosiaan liian kohtuuton toivomus? (ja nyt en yhtään kestäisi yhtäkään ymmärtämätöntä yksinäisyyttä vähättelevää kommenttia) Olen vain niin toivottaman väsynyt tähän elämään juuri nyt.

Käyttäjä LonelyWolf kirjoittanut 02.04.2016 klo 00:25

Lukossa, kiitos empaattisesta ja ajatuksella kirjoitetusta viestistäsi! Sain siitä voimaa. Taidan tosiaan pitää täältä hetken taukoa. Alan liian vahvasti samaistua kaikkiin muihin täällä, että sekin jo vetää mielialaa alemmas. On ehkä vähän liikaa, että pohtii asioita sekä täällä että terapiassa. Päässä pyörii jatkuva mylly. Täytyy yrittää löytää sitä keveämpää vastapainoa kaikelle. Ehkä kokeilen neulomista 🙂 Tai jotain muuta.

Parempaa huomista kaikille! 🌻🙂🌻

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 02.04.2016 klo 12:44

Hei LonelyWolf! Mukava kuulla sinusta. Täällä virtuaalimaailmassa voi näköjään herätä huoli kaverista, vaikkei välttämättä siihen olisi syytä. Minusta on luonnollista, että sinä rajaat myllysi toimintaa niin, että se vastaa mahdollisimman hyvin omia voimavarojasi ja tarpeitasi. Olet ollut täällä Tukinetissä tosi aktiivinen kirjoittaja ja vastannut tunnollisesti kaikille. Onneksi olet joskus todennut, että "en jaksa". Sehän on yksi tapa rajoittaa myllyä; olla mukana kirjoitteluissa mutta rajoittaa vastauksia tai käsiteltäviä asioita. Olen huomannut, että soudan itse aika syvältä ja käsittelen synkkiäkin asioita, mutta kaikille kirjoittajille tai kaikkiin aiheisiin en vaan yksinkertaisesti jaksa kommentoida mitään. Se voi vaikuttaa joskus epäkohteliaalta, mutta taustalla on omat rajalliset voimavarani. Sekin on luonnollista, että pistät nyt enimmät panoksesi psykoterapiaan. Niin minäkin tekisin. Tämä ketju on varmaan kuitenkin ollut sinulle tärkeä juttu, varsinkin ennen psykoterapiaa. Toivottavasti tulet vielä lukemaan ja kirjoittelemaan, kunhan jaksat. Kyllä tauon ottamisesi jättää tänne yksinäisen suden kokoisen aukon, jota muut eivät pysty paikkaamaan. Toivottavasti löydät sitä keveämpää vastapainoa vaikka neulomisesta tai telkkarin tarjonnasta. Mietin itsekin tulevaisuuttani, kuten me kaikki tietenkin, jotenkin olisi kiinnostusta uuteen psykoterapiajaksoon (sellaisen voi saada jos on kulunut 5v edellisestä). Mutta täytyy miettiä. On muitakin vaihtoehtoja. Voi hyvin ja muista että sinua kaivataan täällä, joten kun vain jaksat niin ilmoita itsestäsi.

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 02.04.2016 klo 20:45

En tiedä, miten pitkää tai totaalista kirjoitustaukoa sinä LonelyWolf suunnittelet. Ajattelin kuitenkin sillä aikaa kirjoittaa ketjuusi aiheista, joista ollaan keskusteltu tai jotka mielestäni liippaavat läheltä.

Sellainen asia piti tulla kertomaan, että jos neulomista suunnittelet, niin Tokmanni-kaupoissa on Novitan Seitsemän veljestä -langat aika hyvässä tarjouksessa (7,50e/kaksi kerää). Värivalikoima on kohtuullisen monipuolinen. Keväisin muutenkin myydään villalankoja edullisesti, kun kaupat tekevät tilaa puuvillalangoille, joita puolestaan myydään alennuksella kesäaleissa ja alkusyksyllä. Tiedän muutamia intohimoisia neulojia, joille korkeat lankakulut ovat aika iso ongelma. Minä en ole vielä niin kovassa hurmoksessa, mutta yritän silti hyväksikäyttää lanka-alennuksia.

Löysin eilen muuten Väestöliiton sinkkusivut, jonne on kerätty aika paljon kaikenlaista materiaalia sinkuille. En vielä ehtinyt perehtymään syvällisesti, mutta ajattelin sen täällä ilmoittaa, josko sinua tai jotain ketjua lukevaa kiinnostaisi. Sivut löytää täältä: http://www.vaestoliitto.fi/parisuhde/sinkuille/

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 03.04.2016 klo 12:14

Suunnittelin tälle päivälle alunperin museokäyntiä, mutta nyt on "krapulaa" eilisestä aktiivisuudesta. Pystyisin varmaan menemään sinne museoon ja suorittamaan ko. tehtävän, mutta mieli huutaa pysymään kotona. Täällä on sen verran siivottavaa ja tekemistä, että ei ole huono ratkaisu jäädä kotiin. Varsinkin kun alkuviikosta on taas menoja kalenterissa. On tämä tavallaan kummallista, että väsyy niin vähästä. Masennusta on vaikea ymmärtää.

Eilisestä piti vielä jotain sanoa. Aikoinaan täällä puhuttiin kohteliaisuudesta ja siitä, miten kohteliaisuus nostaa mielialaa jne. Minä olen jo vuosia pyrkinyt olemaan kohtelias sekä asiakkaana että työntekijänä. Katson silmiin, tervehdin, pyrin hymyilemään, toivottamaan hyvää jatkoa jne. Teen näin, vaikka aina ei itsellä olisikaan niin hyvä päivä tai riemukas fiilis. Eilen kiinnitin positiivisesti huomiota siihen, että kaikki työntekijät vahtimestareista narikkatyöntekijöihin ja kaupankassoihin olivat kohteliaita. Minusta se on hirmuisen hyvä asia ja tulin siitä hyvälle tuulelle. Yksi kassatyöntekijä vaikutti aika väsyneeltä, mutta hänkin toivotti hyvää jatkoa hieman ilottomasti, mikä oli mielestäni parempi kuin pelkkä tympeä ilme maksun lopuksi. En tiedä onko jokin muutos tapahtunut, mutta mielestäni nykyään entistä useammin mm. kaupankassat toivottavat hyvää illanjatkoa tai viikonloppua. Lisäksi sellaiset työntekijät kuin vahtimestarit ottavat katsekontaktia ja tervehtivät. Hyviä asioita mielestäni.

Käyttäjä Liiza2 kirjoittanut 03.04.2016 klo 12:42

Kyllä kohteliaisuus nostaa mielialaa. Itsellä eilen vähän laski mieliala kun laitoin kaverille viestä että haluatko sängyn ilmaiseksi. Hän vastas vaan että ei nyt ole tarvetta.
Ei ole iso juttu mutta vois kuitenkin kiittää tarjouksesta. Oisko sitten nuoruuden piikkiin mennyt ettei kakskymppinen vielä osaa?

Ei tämå siis missään nimesså iso juttu ole mutta kun ite olin herkällä mielialalla niin sattui jotenki mieltä masentamaan. Kiva tyttö tää on jolle sånkyä tarjosin kyllä.

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 03.04.2016 klo 20:03

Tuo viimeisin viestini tuli vahingossa väärään ketjuun. Siksi voi tuntua vähän oudolta mm. tuo, kun viittaan aiempiin keskusteluihin. Sinänsä aiheet sopii tännekin. Olin konsertissa yksin ja ilokseni siellä oli kohtuullisen paljon muitakin yksinäisiä. Shoppailu on helpointa yksin, joskin joskus kaipaisi makutuomaria.

Käyttäjä salainen55 kirjoittanut 04.04.2016 klo 08:22

Tuo kohteliaisuus on kyllä ihan vanhempien kasvatuksen tulos. olin taas vierailulla sellaisessa perheessä missä lapset ovat saaneet pienestä pitäen mielinmäärin itseään toteuttaa ja heilua ja huudella mitä sattuu, ja vanhemmat vain ihailivat ja nauroivat. Nyt heille on laskun paikka. Lapset eivät tosiaan ole kovin mukavan kuuloisia, ei siellä voi oikeastaan mitään puhua kun lapset sanovat jotain ilkeää tai herjaavaa väliin, jopa nolaavat meitä vieraita huutelemalla asiattomuuksia. Heidän mielestään se on hauskaa. naljailla kun joku puhuu. Huhuh.
Mutta ilmeisesti kaupassa töissä oleville on kerrottu miten heidän pitää toimia, se taitaa kuulua heidän ammattiinsa. Mutta joskus huomaan ettei kaikki tosiaan ole siihen ammattiin luotuja, ihan väärällä alalla.
Itse en ole kovinkaan kohtelias enkä puhelias. Voi olla että ilmekin on aika juro ja torjuva välillä. Ainakin kerran ihan säikähdin kun olin kaupungilla ja näin näyteikkunasta kuvani ja olemukseni. Sen jälkeen olen joskus yrittänyt skarpata itseäni etten ole niin synkän näköinen.

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 13.04.2016 klo 11:40

Hei LonelyWolf, tulin lähettämään sinulle terveisiä tätä kautta. Toivottavasti sinulle kuuluu hyvää. Ei me olla sinua unohdettu ja olet tervetullut milloin tahansa takaisin kirjoittelemaan. Aurinkoista kevättä 🙂🌻

Käyttäjä Desper kirjoittanut 17.04.2016 klo 03:32

Lukossa kirjoitti 13.4.2016 11:40
---
Ei me olla sinua unohdettu ja olet tervetullut milloin tahansa takaisin kirjoittelemaan. Aurinkoista kevättä 🙂🌻

Totta kai LonelyWolf saa tulla omaan ketjuunsa kirjoittelemaan, ei siinä tarvita kenenkään lupaa!

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 17.04.2016 klo 11:34

Desper kirjoitti 17.4.2016 3:32
Totta kai LonelyWolf saa tulla omaan ketjuunsa kirjoittelemaan, ei siinä tarvita kenenkään lupaa!

LonelyWolf on kirjoitellut myös meidän ns. turinaketjuun. Viittasin me-sanalla turinaketjussa kirjoitteleviin. Kirjoitin terveiset tähän ketjuun, koska turinaketju etenee niin reippaalla tahdilla, että sitä kautta terveiset menevät helposti ohi.

Käyttäjä Desper kirjoittanut 17.04.2016 klo 14:05

Lukossa kirjoitti 17.4.2016 11:34

Desper kirjoitti 17.4.2016 3:32

LonelyWolf on kirjoitellut myös meidän ns. turinaketjuun. Viittasin me-sanalla turinaketjussa kirjoitteleviin. Kirjoitin terveiset tähän ketjuun, koska turinaketju etenee niin reippaalla tahdilla, että sitä kautta terveiset menevät helposti ohi.

Sori, "olet tervetullut milloin tahansa takaisin kirjoittelemaan" kuulosti siltä, kuin jakaisit lupia täällä kirjoitteluun. Vaikuttaa muutenkin siltä, että LonelyWolf on väistynyt, kun hänen ketjunsa on siirtynyt muitten hallintaan.

Käyttäjä kirjoittanut 17.04.2016 klo 15:41

Lapsellista, kun aikuiset ihmiset puhuvat tämä on mun ketjuni tai tämä on jonkun ketjun. Tämä on yleinen nettifoorumi eikä kukaan omista tai määräile mitään ketjua.

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 17.04.2016 klo 16:19

Niin minustakin on lapsellista. Ellei Desper sitten (tiedostamattaan?) kiukkuile sitä, että yksi mukava kirjoittelija on ainakin toistaiseksi poistunut keskuudestamme. Minusta on loogista, että esimerkiksi psykoterapian alkaessa jää vähemmän aikaa, voimia ja tarvetta kirjoittaa Tukinettiin. Eihän niin välttämättä käy, mutta voi käydä. Toisekseen LonelyWolf käy töissäkin. Kyllä työelämäkin imee mehut niin, ettei välttämättä jaksa seurata näitä keskusteluita niin tarkkaan. On meidän "turinaketjustakin" poistunut aktiivisia kirjoittelijoita. LonelyWolf oli ajattelevainen, kun ilmoitti ottavansa taukoa. Ainakin minä jään helposti miettimään, miksi joku poistui keskuudesta, jos mitään selitystä tai jäähyväisiä ei esitetä. Sinänsä toivoisin, että jokainen meistä voisi aikanaan jättää nämä keskustelut siitä syystä, että elämä kantaa ja vie uusiin haasteisiin.

Käyttäjä Desper kirjoittanut 18.04.2016 klo 09:06

Ehkä se olisi lapsellista, jos puhuisin itse aloittamastani ketjusta, nyt voitte keksiä jonkun muun määritelmän. Ei minulla ole omaa lehmää ojassa.
Kirjoittamisohjeissa sanotaan:
"Älä tahallasi 'kaappaa' toisen aloittamaa keskustelua: kaappaaminen tarkoittaa kesken keskusteluketjun alkuperäisen aiheen muuttamista toiseksi mitä otsikon perustaja on tarkoittanut. Perusta mielummin uudesta aiheesta oma keskusteluketju."
Ei tuokaan sovi ihan tähän tapaukseen, mutta kertoo sen, että aloittajan osuus ei ole ihan samantekevä.

Käyttäjä kirjoittanut 18.04.2016 klo 10:20

Minua on jo vuosia ällöttänyt tämä tämä on mun ketjuni, mie määrään mitä tässä puhutaan jne. Koska itse huomaan ketjun aloittajan monesti valittavan kuinka tässä MUN ketjussa ei kukaan käy ja sitten siihen menee käymään ja kommentoi jotain jota ketjun aloittaja itse on omassa yksinäisyydessään siinä ketjussa sanonut ja sitten saakin vastauksen suurin piirtein, että häivy hiiteen tämä on mun ketjuni.

Siis kun ketjun aloittaja ei itsekään pysy aiheessa vaan kaappaa ketjun aloituksen omille kaiken maailman asioille, niin mistä kukaan muukaan sitten tietää mistä ketjussa oli tarkoitus puhua. Jos lainaan ketjun aloittajan viestiä jossain omassa viestissäni, kyllä silloin pysyy ketjun aiheessa.

Olen vuosia ehdottanut että tänne aloitettaisiin oma päiväkirjaosio jossa ihmiset voisivat omassa seurassaan yksin kertoa asioitaan eikä heitä kukaan heille epämiellyttävä henkilö saisi mennä kommentoimaan.
Päiväkirjoja voi kyllä pitää muuallakin netissä ja on jopa sellaisia päiväkirjafoorumeita joissa voi itse poistaa kaikki epämiellyttävät asiakkaat.
Minusta Tukinetin OMAT KETJUT eivät ole mitään muuta kuin päiväkirjoja. Miksi sellaista pitää täällä, jos ei halua siihen muiden kirjoituksia.