LonelyWolf kirjoitti 25.3.2016 0:10
Tuo on vaikeaa kun ei aina itse ole varma, että mitä kuuluu sietää ja mitä ei. Eli vatvon sitä loukkaannuinko joissain tilanteissa liian helposti. Missä ne rajat menevät? Ymmärrän kyllä, että ihmissuhteet eivät ole täydellisiä enkä sitä odotakaan. Odotan kuitenkin, että ystävä ei tahallisesti kohtele huonosti ja molemmat pyrkivät olemaan rehellisiä ja arvostavia toisiaan kohtaan. Hyvien puolien tulee voittaa ne huonot.
Tässä asiassa me mennään ns. samoissa vatvoinnoissa.
Miten ystäväsi osoitti olleensa iloinen epäonnestasi? Siinä voi olla aina väärän tulkinnan vaara. Varsinkin jos hänellä itsellä on ongelmataustaa, niin samaistuu toisen ongelmiin (toinen tuntuu niiden kautta läheisemmältä), niin sitten se läheisyyden tunne saattaa näkyä jotenkin väärin. No tämä nyt on vain omaa spekulointia. Mutta vähän samoinhan täällä kun hakee vertaistukea, niin on helpottavaa huomata, että on muitakin samassa tilanteessa, vaikka tiestysti se on myös ikävää että muillakin menee huonosti.
Tuo oli mielenkiintoinen näkökulma tuo, että olisi kokenut läheisyyttä epäonnistumisten hetkellä. Muistan esimerkiksi kerran, kun minulla oli uudet kengät, joista irtosi sellainen koriste heti uutena. Ystäväni silloin hymyili hyvin tyytyväisenä. Muutenkin hän usein minun epäonnen hetkellä (esim. jokin myyntitilanne) uhkui tyytyväisyyttä huokailemalla ja hymyilemällä, kun minä jäin ilman jotain tms. Kun kerroin ongelmistani työelämässä, hän ei niitä hirveästi jaksanut kuunnella, vaikka minä aikoinaan kuuntelin itseni väsyksiin hänen juttujaan. Ylipäätään tuossa suhteessa hän on ollut se puhuja valtaosan ajasta ja minä kuuntelija. Joskus olen tuonut esiin tuota epäsuhtaa, mutta koen ettei häntä kiinnosta kuunnella minun verkkaisesti eteneviä juttuja, vaan hän haluaa ns. paahtaa omia juttujaan. Hän on luonteeltaan "eteenpäin paahtava". Minä ehkä nauttisin hiljaisistakin hetkistä. Tulen kyllä taas jotenkin siihen tulokseen, että ehkä minun ei kannattaisi häntä täysin hylätä, vaikka toisaalta kyllä voin hänen seurassaan välillä vähän huonostikin. Toisaalta huonosti voimiset ovat ajoittuneet oman masennukseni ajalle, joten ehkä olen masentuneena enemmän "törmännyt" tuohon hänen eteenpäin paahtavaan ja suorittavaan puoleensa. Ehkä vielä joskus otan häneen yhteyttä? Tarkoitan tällä sitä, että minusta on hyvä että on myös olemassa sellaisia tuttuja, jotka eivä ystävätasolla olekaan. Ehkä tämä tyyppi voisi olla vähän niinkuin entinen ystävä nykyinen tuttava...?
Tuosta Juhani Mattilan kirjasta olen kuullut aiemminkin (Vermillion taisi sen mainita). En löytänyt sitä kirjastosta, vaikka sen olisi kuulunut olla hyllyssä. Ehkä pitää koittaa jostain hankkia se omaksi.
Ainakin ennen Mattilan kirjaa oli hyvin vaikea saada käsiinsä. Siitä oli antikvariaateissakin yli 20 ostajan jonoja. Käsittääkseni uutta painosta ei ole vieläkään otettu. Jostain sen voi toki käytettynä löytää hyvällä tuurilla. Mutta kannattaa varmaan vielä kysellä kirjastostakin, jos se olisi vain joutunut johonkin väärään paikkaan tms.
Lukossa kirjoitti 24.3.2016 12:58
Ymmärrän hyvin, että jos on löytänyt sellaisen lääkkeen, josta oikeasti on apua, niin mielummin valitsee lääkityksen vaikka loppuiäkseen kuin että olisi masentunut koko loppuikänsä. Onhan niitä pysyviä lääkityksiä fyysisiin sairauksiinkin. Se on silti vain surullista, että tämä yhteiskunta on muodotunut sellaiseksi, että pärjätäkseen täytyy lääkitä itsensä vahvaksi. Ja se suuntaus vain vahvistuu, kun ihmiset niin tekevät. Ihanteellisessa maailmassa herkillekin ihmisille olisi oma paikkansa, jossa se herkkyys olisi nimenomaan voimavara. Mutta sellaisessa maailmassahan me ei eletä. Paremmassa kuitenkin kuin vaikka keskiajalla.
Olet oikeassa, maailma on raju paikka herkille ihmisille. Ehkä se on ollut sitä aiemminkin, ehkä ei. En osaa sanoa, onko se ominaisuus juuri erityisherkkyys, johon mä haen apua pysyvällä lääkityksellä. Yhtä hyvin se voisi olla krooninen yleistynyt ahdistuneisuus tai toistuva masennustaipumus. Keskustelussa vaan tuli sivumennen puheeksi tavallista herkempi hermosto, jonka yhdistin erityisherkkyyteen. Mä käsitin, että pysyvät masennuslääkitykset eivät ole kovin yleisiä. Että sikäli eivät kaikki herkät ainakaan itseään lääkitse ja hyvä niin.